הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס קפצה ב-5.3%, מבנה ב-4.3%

מדד הנפט והגז בלט עם עלייה של 1.7% ואילו מדד הבנקים ירד ב-0.4% • ג'י סיטי ממשיכה עם רכישות האג"ח העצמיות • היום אין מסחר בוול סטריט

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

עליות קלות בנעילת המסחר בבורסה: מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.3% ומדד ת"א 90 עלה ב-0.5%.  מדד הנפט והגז בלט עם עלייה של 1.7% ואילו מדד הבנקים ירד ב-0.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.07 מיליארד שקל.

בצד הירוק, מיטרוניקס  קפצה ב-5.3%, מבנה ב-4.3%, פולירם  בלטה בעלייה של 9.8% במחזור גבוה ונאייקס עלתה ב-7.5%. 

מנגד, ירידות חדות רשמו בין השאר כלל ביטוח, ישראל קנדה , תורפז , מספנות ישראל , אביב ארלון , נורסטאר  ודסק"ש.

בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 0.9% ומדדי התל בונד המרכזיים עלו ב-0.1%-0.2%. 

16:05

עליות קלות בבורסה: מדד ת"א 35 עבר לעלייה של כ-0.4% ומדד ת"א 90 מטפס ב-0.6%. מדד הנפט והגז בולט בעלייה של 1.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-790 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר יומן אקסטנשנס  שמזנקת בכ-40% לאחר שדיווחה על קבלת אישור FDA לשיווק של מרית מונופולרית. עוד רושמות עליות חדות ברנמילר , פולירם, חנן מור , נאייקס ומבנה.

בצד האדום, אביב ארלון  צונחת ב-21%, אריקה בי-קיור  בכ-11% דסק"ש בכ-4% וכלל ביטוח יורדת ב-2.3%.

בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 1% ומדדי התל בונד המרכזיים עולים ב-0.1%-0.2%. 

14:30

פורסמו הפרוטוקולים של הישיבה האחרונה של הוועדה המוניטארית בבנק ישראל, בסופה הוחלט על העלאת ריבית של 0.5%. מהפרוטוקולים עולה כי חמישה מתוך ששת חברי הוועדה סברו שיש להעלות את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.75%. חבר ועדה אחד תמך בהעלאה של 0.75 נקודות האחוז, על רקע עליית האינפלציה והפיחות המתמשך בחודשים האחרונים. "חברי הוועדה ציינו כי במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה. לכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".

שותפות ביומיט  עדכנה שחברת הפורטפוליו רילבייט, שמייצרת מוצרי בשר מן הצומח, קיבלה הזמנה למוצריה מרשת מסעדות צרפתית עם 72 סניפים, ותספק לה כ-2 טונות בשר טחון צמחי בחודש.

נקסטקום  זכתה במכרז החשב הכללי באוצר: תקים תשתיות תקשורת פאסיביות למשרדי הממשלה בהיקף שנתי מוערך של כ-25 מיליון שקל.ההתקשרות למשך 3 שנים עם אופציה להארכה בעוד 4 שנים.

13:15

מאקרו ישראל: הלמ"ס פרסמה היום (ב') את נתוני האבטלה לחודש דצמבר 2022. לפי הנתונים, אחוז האבטלה עלה ל-4.3%, לעומת 4.1% בנובמבר. בכך, שיעור האבטלה חזר לרמתו מאוקטובר האחרון. הנתונים משקפים הצטרפות של כ-8,200 איש למעגל האבטלה (בהגדרתו המצומצמת), שמקיף כעת כ-189 אלף ישראלים. 

במקביל, מהאומדן האחרון שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי התוצר של של כלכלת ישראל צמח ברבעון השלישי של 2022 בקצב שנתי של 1.9%, לעומת הרבעון השני. אחוז הצמיחה נותר באותה הרמה שדווחה באומדן הקודם בדצמבר, אך התוצר לנפש עודכן לרעה לירידה של 0.3%, בהשוואה לירידה של 0.2% קודם.

12:15

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 בירידה קלה ות"א 90 שומר על יציבות.

עליות בולטות רושמות מבנה, יומן אקסטנשנס , פולירם , דלק רכב , מג'יק וסלע נדלן .

בצד האדום בולטות ישראל קנדה , סלקום , פוקס , דסק"ש, שיכון ובינוי  ודוראל אנרגיה .

קבוצת ברנד , העוסקת בתכנון והקמת מערכות חשמל ובקרה, תשתיות מתכת ומתקני אנרגיה, פירסמה הבוקר מספר עדכונים עסקיים, ברקע להתקדמות בהכנות להנפקת סדרת האג"ח, מהלך שהחברה מקדמת בשבועות האחרונים. בין היתר, החברה עידכנה כי היא מנהלת מספר משאים ומתנים לביצוע עבודות קבלניות בתחומי המערכות, הפלדה וההקמות בהיקף כולל של יותר מ-200 מיליון שקל, וכן על הצעות שהתקבלו מגורמים שלישיים לרכישת חלק מפרויקטי האנרגיה המתחדשת בבריטניה.

11:10

נכסים ובניין  הודיעה על הסכם למכירת זכויותיה בקרקע במורדות הכרמל בחיפה, בתמורה כוללת של 110 מיליון שקל. התמורה תשולם במספר תשלומים עד ל-30 במרץ. החברה צפויה לרשום בדוחות הרבעון הראשון של השנה רווח בסך של 105 מיליון שקל.

ווינד באז התקשרה במזכר עקרונות לשיתוף פעולה עם האגודה השיתופית החקלאית אחזקות מעלה גלבוע, שעוסקת באנרגיה מתחדשת. הצדדים יקיימו שיתוף פעולה שיתבצע בחוות טורבינות רוח של מעלה גלבוע.

10:01

המסחר בבורסה נפתח ללא תנודות חדות. ת"א 35 ות"א 125 יציבים, ת"א 90 רושם ירידה מזערית.

בקרב המדדים הענפיים נרשמות בעיקר עליות, אם כי מדד הבנקים יורד ב-0.2% בניגוד למגמה. מדד ביומד עולה ב-0.4%, מדד תקשורת ב-0.3%.

מניית מבנה  מטפסת בהמשך לדיווח שלה על ביטול המגעים למיזוג עם דיסקונט השקעות  (שפורסם אתמול בסמוך לנעילת המסחר כך שלא נפתח בחזרה המסחר במניה). דסק"ש לעומת זאת מאבדת גובה וכך גם מגה אור  בעלת השליטה.

09:25

יומן אקסטנשנס  דיווחה כי קיבלה את אישור מינהל המזון והתרופות (FDA) בארה"ב למרית מונופולרית. מדובר בכלי קצה שיכול להשתלב במערכות הרובוטיות שהיא מפתחת, המאפשרות ניתוחים זעירים-פולשניים.

ג'י סיטי  ממשיכה לבצע רכישות עצמיות: דיווחה שרכשה אג"ח י"ב  בהיקף של 1.73 מיליון שקל ואג"ח י"ג  ב-440 אלף שקל. אתמול דיווחה על רכישות אג"ח עצמיות בהיקף כולל של 2.33 מיליון שקל וגם בשבוע שעבר ביצעה רכישות נרחבות.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול הסתיים המסחר בעליות: ת"א 35 עלה ב-1.4%, ת"א 125 הוסיף 1.5% ות"א 90 זינק ב-2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד מניב חו"ל בלט בעלייה של 3.2%, מדד בנייה התקדם ב-2.7% ומדדי נדל"ן וביומד הוסיפו 2.3% כל אחד. מדד הבנקים התחזק ב-1.8% ומדד הנפט וגז ב-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-692 מיליון שקל.

אתמול נודע לגלובס כי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה אישרה להגיש כתב אישום נגד חברת שיכון ובינוי  ושורת בכירי החברה לשעבר, זאת במסגרת פרשת השוחד באפריקה.

היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום מרטין לותר קינג. החוזים העתידיים יציבים עם נטייה לעלייה קלה. 

באסיה המגמה מעורבת. מדד ניקיי היפני מאבד 1.2% לאלר נתוני אינפלציה מאכזבים (ראו בהמשך) בעוד שיתר המדדים המרכזיים ירוקים. הנג סנג מטפס ב-0.7% ושנגחאי קופץ ב-1.6%. הקוספי בסיאול עולה ב-0.8% וגם בטייוואן ואוסטרליה המגמה חיובית.

2. שוק החוב

בשוק האג"ח המקומי, מדדי תל בונד רשמו אתמול ירידות של עד 0.1% ומדד תל גוב שקלי ננעל כמעט ללא שינוי. מחירי האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח ירדו ב-0.1%-0.2%. בקונצרני בלטה לחיוב אג"ח י"ב  של נורסטאר שעלתה ב-3.3% ולעומת זאת אג"ח ט'  של נכסים ובניין השילה 2.3% לאחר שמבנה  ודיסקונט השקעות  הודיעו על הנסיגה מהמו"מ למיזוג בסמוך לנעילת המסחר.

בשוק האג"ח האמריקאי נרשמו ירידות ביום שישי, והתשואות עלו. התשואה על האג"ח של הממשל ל-10 שנים עלתה ל-3.49% והתשואה על האג"ח לשנתיים עלתה ל-4.22%. היום כאמור אין מסחר.

3. שוקי הסחורות ומטבעות

בזירת המסחר בסחורות החוזים על הנפט יורדים בעד 1%. חוזה על נפט מסוג ברנט נסחר במחיר של 84.4 דולר לחבית וחוזה על נפט אמריקאי (WTI) ברמה של 79.1 דולר.

אתמול הודיעה חברת שברון  האמריקאית על תגלית גז משמעותית שהתגלתה בקידוח האקספלורציה Nargis-1 הממוקמת בזכיון השטח הימי Nargis שבמצרים. בבאר התגלו 61 מטר של שכבות אבן חול מהתקופות הגיאולוגיות מיוקן והאוליגוקן המכילות גז טבעי. הבאר נקדחה בעומק מים של 309 מטר על ידי אסדת הקידוח Stena Forth.

במט"ח, הדולר רושם עלייה מזערית מול השקל ושערו 3.41 שקלים, האירו עולה ב-0.2% ושערו 3.70 שקלים והליש"ט מתחזקת ב-0.3% ושערה 4.18 שקלים.

בזירת הקריפטו נרשמות היום עליות, בהמשך למגמה מהימים האחרונים. הביטקוין נסחר סביב 21.1 אלף דולר לאחר שרשם עלייה של 23% בשבוע המסחר האחרון וחצה לראשונה זה חודשיים את רף ה-20 אלף דולר. האת'ריום נסחר סביב 1,570 דולר לאחר שקפץ בכ-20% בשבעת ימי המסחר הקודמים.

4. מאקרו

אתמול פורסם כי מדד המחירים לצרכן הישראלי עלה בחודש דצמבר 2022 ב-0.3%. בניגוד לארה"ב ומדינות אירופה, הקצב השנתי של האינפלציה לא התמתן והוא ממשיך לעמוד חודש שני ברציפות על 5.3%. זהו שיעור האינפלציה הגבוה ביותר בסוף שנה זה 20 שנה. מחירי הדירות, שמתפרסמים במקביל למדד המחירים אך אינם כלולים בו, עלו באוקטובר-נובמבר 2022 ב-0.3% לעומת ספטמבר-אוקטובר 2022, ובכך השלימו עלייה של 18.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זהו קצב העלייה החודשית ה"מתון" ביותר מאז פברואר 2021.

ב-13:00 יפורסם נתון הצמיחה הרבעוני בישראל (בחישוב שנתי) וכן שיעור האבטלה הרבעוני.

מדד המחירים ליצרן (PPI) ביפן עלה ב-0.5% בדצמבר, כשהתחזיות היו לעלייה של 0.3%. מדד המחירים של המוצרים התאגידיים (CGPI, מחירי הסחורה של האיגוד המקצועי) זינק בשנה האחרונה ב-10.2%, בעוד התחזיות ביפן היו לעלייה של 9.5% "בלבד".

מחר (שלישי) יתפרסמו בסין נתוני הצמיחה, כאשר הצפי הוא לירידה רבעונית של 0.8% ברבעון הרביעי כך שקצב עליית התמ"ג בחישוב שנתי יגיע ל-1.8%. גם שיעור האבטלה בסין יפורסם וכן מדדי המחירים לצרכן בגרמניה, באיטליה ובקנדה. ברביעי יפרסם הבנק המרכזי ביפן את החלטת הריבית שלו, בבריטניה יתפרסמו נתוני אינפלציה וגם בגוש האירו (התחזיות הן לירידה של 0.3% בדצמבר כך שהקצב השנתי יתמתן ל-9.2%, בדומה להערכות הראשוניות שכבר פורסמו). בארה"ב יתפרסמו נתוני המכירות הקמעונאיות ומדד מחירי היצרן לחודש האחרון. בחמישי יתפרסמו מדד המחירים ליצרן בשוויץ, החלטת הריבית בטורקיה (צפויה לעמוד על 9% בדומה לחודשיים האחרונים), נתוני אבטלה שבועיים בארה"ב וכן מספר התחלות הבנייה. בשישי יפורסמו מדדי המחירים לצרכן ביפן ובהונג קונג ונתוני מכירות קמעונאיות בבריטניה.

5. תחזית

במגדל שוקי הון התייחסו לנתוני מדד המחירים לצרכן וציינו, כי "מבחינת ניתוח סעיפי המדד, מתחילים לראות השפעה מועטה של עליית הריבית, כשהמדד ללא מחירי אנרגיה עלה בקצב שנתי ב-5%, בהשוואה לקצב שנתי של 5.3% בחודש נובמבר. מדד נוסף, של חודש ינואר, צפוי להתפרסם עוד בטרם החלטת ריבית בנק ישראל הבאה, הצפויה בסוף חודש פברואר, ובו נראה האם השפעת הריבית אכן מחלחלת לירידה בפעילות הכלכלית", מציין הכלכלן הראשי יוסי שווימר.

להערכת שווימר, מדד המחירים לצרכן ובעיקר רמת הפעילות הכלכלית שנותרה גבוהה תוביל להעלאת ריבית מתונה נוספת של בנק ישראל, ב-0.25% לרמה של 4%.

לגבי שוק השכירויות מציינים במגדל שוקי הון, כי הנתונים מראים ששוק זה לא מתקרר, ובמבט על 2023 מעריכים, כי סעיף השכירויות צפוי לעלות בכ-4% (כלומר תרומה של כ-1% למדד הכללי).

לסיכום מעריכים בבית ההשקעות, כי "קצב האינפלציה צפוי גם להתמתן והאינפלציה צפויה להתכנס לטווח היעד ולהסתכם בכ-2.7% בשנת 2023".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:

1. ניתוח טכני: העליות במדד S&P 500 הן למעשה מלכודת דבש
2. חוששים מהממשלה? הפסקה שנוספה לסקירות האנליסטים  
3. הכלכלנים מתייחסים למדד המחירים לצרכן: איך ישפיעו צעדי הממשלה על האינפלציה וכיצד יגיב בנק ישראל?