"המדינה זקוקה לסט כתפיים רענן": ראשת ממשלת ניו זילנד התפטרה

אחרי כשש שנים בתפקיד, ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה על פרישה • ארדרן תתפטר מתפקידה כמנהיגת מפלגת הלייבור במדינה עד ה-7 בפברואר, ובקרוב תתקיים במפלגה הצבעה לבחירת מחליף או מחליפה • "זה דבר אחד להוביל את המדינה שלך בעת שלום, וזה דבר אחר להוביל אותה בזמן משבר", הסבירה, ותיארה את העול בתפקיד

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, במסיבת העיתונאים בה הודיעה על פרישתה / צילום: Associated Press, Warren Buckland/New Zealand Herald
ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, במסיבת העיתונאים בה הודיעה על פרישתה / צילום: Associated Press, Warren Buckland/New Zealand Herald

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה כי תתפטר מתפקידה בחודש הבא. היא תפרוש מתפקידה כמנהיגת מפלגת הלייבור במדינה לא יאוחר מה-7 בפברואר, ובימים הקרובים תתקיים במפלגה הצבעה לבחירת מחליף או מחליפה. ב-14 באוקטובר יתקיימו בניו זילנד בחירות כלליות.

פרנויה שיצרה מציאות: החשש של פוטין מ"כיתור רוסיה" מתממש | פרשנות 
קרן העושר הנורבגית במסר חד: "החמדנות התאגידית בארה"ב עברה כל גבול"

ארדרן, שנכנסה לתפקידה ב-2017, תיארה בכאב את המחיר שגבו ממנה שש השנים ה"מאתגרות" בתפקיד, וסיפרה שחשבה במהלך חופשת הקיץ על עתידה: "קיוויתי שאמצא את מה שאני צריכה כדי להמשיך באותה תקופה, אבל לצערי לא מצאתי, ואני אעשה שירות רע לניו זילנד אם אמשיך בתפקידי".

ארדרן בת ה-42 הפכה לראשת הממשלה הצעירה ביותר בעולם, כשנבחרה ב-2017 לתפקיד, בעת שהייתה בת 37 בלבד. היא ניהלה את ניו זילנד במהלך מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי שבא בעקבותיה, הירי במסגד כרייסטצ'רץ' וההתפרצות הוולקנית באי וויט.

"זה דבר אחד להוביל את המדינה שלך בעת שלום, וזה דבר אחר להוביל אותה בזמן משבר", ציינה ארדרן. "האירועים האלה... היו מעמסה בגלל המשקל העצום והאופי המתמשך שלהם. מעולם לא היה רגע בו זה הרגיש כאילו אנחנו 'רק' שולטים".

ארדרן הובילה את מפלגת הלייבור לניצחון מוחץ בבחירות בשנת 2020, אך לפי סקרי דעת קהל, בחודשים האחרונים הפופולריות של המפלגה צנחה לשפל חדש. לדברי ארדרן, היא לא מתפטרת משום שהיא מאמינה שהלייבור לא תנצח בבחירות, אלא להפך: "אנחנו זקוקים לסט כתפיים רענן עבור האתגר הזה", הסבירה.

ראש ממשלת אוסטרליה, אנתוני אלבניזי, נפרד מארדרן, ותיאר אותה כמנהיגה של חוכמה, כוח ואמפתיה: "ג'סינדה הייתה תומכת נלהבת של ניו זילנד, השראה להמונים וחברה נהדרת עבורי", צייץ בטוויטר.

ארדרן ציינה את הישגי ממשלתה בנושאי משבר האקלים, דיור ציבורי והפחתת עוני בקרב ילדים ככאלה שהיא גאה בהם במיוחד. לדבריה, היא מקווה שהאזרחים תמיד יזכרו אותה כמי שתמיד ניסתה להיות אדיבה: "אני מקווה שאעזוב את הניו זילנדים עם אמונה שאתה יכול להיות אדיב אבל חזק, אמפתי אבל החלטי, אופטימי אבל ממוקד. ושאתה יכול להיות מנהיג מהסוג שלך - אחד שיודע מתי הזמן ללכת".