דיפלומט ושסטוביץ ייפגעו? האוצר מחייה תוכנית להגבלת יבואני המזון

לפי התוכנית, ייאסר על יבואני מזון וטואלטיקה לייבא בבלעדיות מוצרים של יותר מחברה אחת גדולה • מהמהלך יושפעו יבואנים חזקים כמו דיפלומט ושסטוביץ, שחולשים על שורות של מותגים בולטים • למרות שהנוסח החדש של התוכנית מרוכך יותר, יישומה ייחשב לרעידת אדמה בשוק המזון והטואלטיקה

פרינגלס. אחד המותגים המיובאים על-ידי דיפלומט / צילום: Shutterstock, Aida Servi
פרינגלס. אחד המותגים המיובאים על-ידי דיפלומט / צילום: Shutterstock, Aida Servi

בימים אלה הייתה אמורה לצאת לדרך רפורמה של משרד האוצר להגבלת כוחם של ספקי המזון והטואלטיקה הבלעדיים. התוכנית ההיא נכנסה לחוק ההסדרים לשנת 2023, שנגנז עם נפילת הממשלה הקודמת. כעת, הרפורמה חוזרת במהדורה מעודכנת וצפויה להיכנס לחוק ההסדרים שיצורף לתקציב המדינה הקרוב. 

הטעות של פקידי האוצר שהקפיצה את מחירי המכוניות החשמליות בישראל באלפי שקלים | בלעדי
עדכון המדדים בבורסה מתקרב: מי תיכנס לת"א 35 ואילו חברות ימצאו את עצמן מחוץ לת"א 125? | בדיקת גלובס

לפי התוכנית, ייאסר על יבואני מזון וטואלטיקה לייבא בבלעדיות מוצרים של יותר מחברה אחת גדולה. מהמהלך יושפעו יבואנים חזקים כמו דיפלומט ושסטוביץ, שחולשים על שורות של מותגים בולטים. כך למשל, דיפלומט מייבאת כיום את מוצרי המזון של קלוגס והיינץ ואת מוצרי הטואלטיקה של תאגיד פרוקטר אנד גמבל. היוזמה המסתמנת תדרוש מדיפלומט לבחור אחד מהסכמים הבלעדיים שלה ולוותר על היתר - שייפתחו ליבוא של שחקנים קטנים יותר.

בתגובה לדיווח, מניית דיפלומט  נופלת בכ-11% בבורסה בתל אביב. 

שוק המזון בישראל, שיקר בעשרות אחוזים לעומת העולם, מתאפיין בריכוזיות גבוהה של ספקים. בשנים האחרונות נעשו מספר צעדים בניסיון לפתוח את התחרות לספקים אחרים, שנחלו הצלחה מוגבלת בלבד. כך למשל, האיסור על פגיעה ביבואן מקביל שנקבע ב-2018 ונוסח באופן ערטילאי שאיפשר לחברות הגדולות לעקוף אותו.

התוכנית של הממשלה החדשה ממשיכה את אותו הקו שתכננה קודמתה ולא הספיקה, או לא הצליחה, להוציא אל הפועל. ובכל זאת, ישנם מספר שינויים בהצעה החדשה. בטיוטת חוק ההסדרים שנגנז נקבע איסור על הסכמי הפצה בלעדיים של ספקים גדולים, וחיובם בקבלת אישור הממונה על התחרות במיזוג עם כל ספק מזון אחר. לפי הכוונה העדכנית, הסכמי היבוא הבלעדיים לא יבוטלו כליל, אלא יוגבלו לאחד לכל יבואנית.

למרות שהנוסח החדש של התוכנית מרוכך יותר, יישומה בכל זאת ייחשב לרעידת אדמה בשוק המזון והטואלטיקה. תוכנית כזו צפויה לעבור דרך מאבק של החברות השולטות בשוק, שיבקשו לשמור על מעמדן.