בוט חסר רחמים עם אווטאר תמים משגע את שחקני השחמט

ב-1 בינואר הציג לראשונה אתר השחמט Chess.com בוט עם אוואטר של חתולה חביבה וגדולת עיניים • מיטנס החתולה הביאה לקריסת האתר במהרה, בשל הפופולריות שלה • האתר השיג מאז ממוצע של 27.5 מיליון משחקים ביום, ונמצא במסלול של יותר מ-850 מיליון משחקים במהלך החודש - 40% יותר מכל חודש בהיסטוריה של החברה

הנבל החדש של עולם השחמט: חתולה בשם מיטנס / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
הנבל החדש של עולם השחמט: חתולה בשם מיטנס / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הנבלים של עולם השחמט כללו רב-מאסטרים סובייטים, רמאים לכאורה ומחשבי-על חסרי פנים. אבל הנבל האחרון של המשחק הוא גאון מפחיד שמצטט את הקולנוע הצרפתי ושיחק במיליוני משחקים תוך שבועיים בלבד.

הוא גם במקרה חתולה מרושעת.

מיטנס - או למעשה בוט השחמט המכונה מיטנס - עשויה להיראות חמודה. דירוג השחמט שלה, שעומד על נקודה אחת בלבד, נראה תמים. אבל המשחק שלה במהלך השבועות האחרונים, שפגע בדוחפי פיונים קבועים, גראנדמאסטרים ואלופים שיכולים לשחק על תואר אלוף העולם, מפחיד לחלוטין. וכפי שמתברר, האנשים רעבים לנקמה.

השאלה שמסעירה את עולם השחמט: איך בכלל מרמים במשחק? 
פרשיית הרמאות שמסעירה את עולם השחמט: "זה רק היה עניין של זמן כמו פצצה מתקתקת" 
●  איך הצליח השחמט לשמור על מעמדו במשך 1,500 שנה? 

מאז ש-Chess.com הציגה את הבוט הזה עם אווטאר של חתלתולה חביבה וגדולת עיניים ב-1 בינואר, האובססיה לשחק איתה הייתה מדהימה. מיטנס הביאה לקריסת האתר בגלל הפופולריות שלה וגרמה ליותר אנשים לשחק שחמט, אפילו יותר מהשפעתה של הסדרה "גמביט של המלכה". Chess.com השיגה ממוצעים של 27.5 מיליון משחקים ביום במהלך ינואר ונמצאת במסלול של יותר מ-850 מיליון משחקים החודש - 40% יותר מכל חודש בהיסטוריה של החברה. הסרטון שפרסם האמן היפני-אמריקאי היקארו נקמורה בשם "מיטנס בוט השחמט תגרום לכם להפסיק לשחק" כבר צבר יותר משלושה מיליון צפיות.

"הבוט הזה הוא פסיכי", צייץ הסטרימר והמאסטר הבינלאומי לוי רוזמן לאחר משחק שחמט אכזרי החודש. יום לאחר מכן, הוא הוסיף, "עולם השחמט צריך להתאחד נגד מיטנס". הוא צחק, בעיקרון.

מיטנס היא אומנם מם, חתיכת בינה מלאכותית וסופר-מאסטר שמשקפת במקרה גם את האבולוציה הרחבה יותר של השחמט המודרני. המשחק כבר לא ישן, דחוס ונשלט על ידי שיחות תיאורטיות על שורות שונות של פתיחה d5. הוא צעיר, מעורר עניין ומשמש הוכחה לכך שחתולים עדיין שולטים באינטרנט.

מיטנס מושכת יותר שחקנים מרונאלדו ומסי

בחודשים האחרונים נרשמה עלייה נוספת במשיכה אל השחמט ברחבי העולם. התמונה הוויראלית מהמונדיאל הייתה פרסומת של לואי ויטון, בה נראים כריסטיאנו רונאלדו וליאונל מסי מעל לוח שחמט. התמונה שסיכמה את אליפות המדינה בפוטבול מכללות בארה"ב הייתה של אוהדת TCU משחקת שח בטלפון שלה באצטדיון, בזמן שטקסס מפסידה לג'ורג'יה. כאשר כוכב ה-NBA הסלובני לוקה דונצ'יץ' נשאל לדעתו לגבי ההשתלטות של אילון מאסק על טוויטר, הוא התנער מהשאלה ואמר שהוא משתמש בטלפון שלו כדי לשחק שח.

אף אחד מהרגעים האלה לא הוביל אנשים ללוחות שחמט וירטואליים כמו החתולה מיטנס שאוהבת ללגלג על יריביה בזמן שהיא מביסה אותם.

"אני בלתי נמנעת. אני נצחית. מיאו. האהאהא", אומרת מיטנס ליריביה בפונקציית הצ'אט של משחקים.

Chess.com, הפלטפורמה הפופולרית שבה משחקים גם גראנדמאסטרים וגם מיליוני שחקני שחמט חובבנים, מפעילה מספר בוטים ברמת מיומנות משתנה ובסגנונות מגוונים לאתגר את המשתמשים. חלקם נועדו לשחק גרוע ולהיות מנוצחים אפילו על ידי שחקן ברמה נמוכה. אחרים, בעידן שבו המחשבים שולטים בבני אדם, יכולים להפיל את אליטת השחמט.

הבוט המסוים הזה היה פרי יוזמתו של סטודנט במכללת המילטון בשם וויל וולאן שבעיסוקו המשני הוא מוביל אסטרטגיה יצירתית. היה לו רעיון מטורף. מה אם ישימו בוט חזק להפליא מאחורי זוג עיניים חמודות?

"ואז נולדה מיטנס", אומר וואלן.

אבל מיטנס לא הפכה לטרול אכזרי עד שכותב Chess.com בשם שון בקר הוביל צוות שפיתח את אישיותה של מיטנס כדי להפוך אותה לגאונה מרושעת שמייסרת שחקני שחמט בכל מקום. אחת הסיבות לכך שמיטנס הפכה לנבלה כל כך ידועה לשמצה היא בגלל שהיא מתנהגת כמו אחת.

מיטנס לא מגרגרת. היא מרפררת לשורות מבשרות רעות של רוברט אופנהיימר, ואן גוך ואפילו סרט צרפתי-איטלקי משנות ה-60 בשם "הסמוראי".

"מיאו. הבט לתוך תהום הנשייה. האהאהא", אומרת מיטנס, מצטטת את הפילוסוף הגרמני פרידריך ניטשה.

אפילו הגישה שלה למשחק מאיימת. מיטנס תוכנתה להיות מיומנת מספיק כדי לנצח את שחקני השחמט הטובים ביותר על פני כדור הארץ, תןך שהיא משתמשת בטקטיקות מופרכות במיוחד. בקר חשב שזה יהיה "הרבה יותר מדכא ומצחיק" אם, במקום פשוט לרסק יריבים, מיטנס תביס את היריבים באמצעות קרבות מיקום קפדניים, בדומה לטקטיקות בהן השתמש שחקן השר הרוסי, אנטולי קרפוב, כדי להפוך לאלוף העולם.

לא היה קשה לבקר לראות את התגובות ליצירת המופת שלו. נאקאמורה, שהצליח להגיע רק לתיקו מול מיטנס, אמר בבוטות בסרטון, "החתול הזה סבלני מאוד, וזה די מעצבן. אני לא אשקר".

בקר גם רואה את זה כשהוא נוסע ברכבת התחתית ומבחין במישהו בטלפון שלו מובס על ידי מיטנס. "אתה יכול לראות בעיניים שלהם את הפחד", אומר בקר.

החיפוש אחר דרכים חדשניות לחפש משחק עתיק

תבוסה מוחצת על ידי מיטנס עלולה למצות את עצמה. אבל הפופולריות המפתיעה שלה מתכתבת עם זרם מתפרץ בעולם השחמט של מעריצים טריים הזורמים פנימה: אנשים מביעים סקרנות אינסופית לגבי דרכים חדשות לעסוק במשחק העתיק. התמודדות עם בוטים חדשניים היא רק אחד מהם. היה גם גל חדש של עניין בגרסאות שחמט מיוחדות בעבר.

Chess960, למשל, היא גרסה של המשחק שבה כל החלקים שאינם חייל, מסודרים בסדר אקראי בשורה האחורית, הידועה גם בשם Fischer Random, על שם הממציא שלו בובי פישר. גרסה זו זכתה למשיכה בקרב שחקני עילית כמבחן ברמה הגבוהה ביותר של מיומנות שחמט ויכולת חזון, מכיוון שהאקראיות הופכת את ההתכוננות מראש לפתיחת המשחק לכמעט בלתי אפשרית.

בצעד חסר תקדים, גוף השחמט העולמי FIDE זיהה את Chess960 והעניק לו אליפות עולם בשנת 2019. הטורניר נצפה מקרוב בשנת 2022 כאשר הגמר כלל שניים מהשחקנים הטובים בעולם: נאקאמורה ואיאן נפומניאכטצ'י, סגן אלוף העולם בשחמט רגיל לשנת 2021. (אלוף העולם מגנוס קרלסן סיים שלישי).

גרסאות אחרות כוללות: "ערפל מלחמה", שבו לשחקנים יש תצוגה מוגבלת של הכלים של יריביהם; "שחמט זוגות", אשר משוחק על פני שני לוחות כאשר כלים שנתפסו עשויים לעבור מאחד לשני; ו-"שלוש-שח", שם המטרה היא פשוט לאיים על המלך היריב שלוש פעמים.

המטורף מכולם הוא גרסת השחמט המכונה Duck Chess, שחמט ברווז. זה נראה בעיקר כמו שחמט רגיל - 64 ריבועים ו-32 כלים. אבל יש גם ברווז גומי אחד על הלוח.

לאחר כל מהלך בשחמט ברווז, השחקן מעביר את החפץ לריבוע חדש על הלוח, שם הוא חוסם כלים בדרכו. בהצלחה להזיז את הבישוף שלך כשיש ברווז יושב על האלכסון שלו.

יש גם בוטים אחרים לחתולים. האחד הוא מר גרומפרס. אחר הוא קטספרוב, שאוחז בדמיון מוזר לאלוף העולם לשעבר גארי קספרוב. אף אחד לא הפך לסנסציה כמו טרוריסטית השחמט מיטנס.

"למרות שאני עדיין חושב ששחמט הוא סמל לרמה הגבוהה ביותר של חשיבה אסטרטגית", אמר מי שעומד בראש Chess.com, דני רנש, "זה גם משחק שהוא פשוט מהנה להפליא".

רק לא כשאתה משחק מול מיטנס.