המאבק בננו דיימנשן: קרן קנדית דורשת הדחת דירקטורים

כיום יש בקופת ננו דיימנשן כמיליארד דולר, בעוד שהיא נסחרת בנאסד"ק בשווי של 661 מיליון דולר בלבד, כך שהיא עשויה להוות יעד מעניין להשתלטות • מניית ננו איבדה כ-85% מערכה בשנתיים האחרונות

מדפסת תלת-ממד של חברת ננו דיימנשן / צילום: יח''צ
מדפסת תלת-ממד של חברת ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

סיבוב נוסף בדרך למאבק שליטה בחברת ננו דיימנשן? הקרן הקנדית Murchinson, שהביעה בעבר עניין ברכישת החברה מתחום הדפסות התלת-ממד, אך נדחתה, מבקשת להדיח דירקטורים קיימים ולמנות דירקטורים שהיא מציעה.

ברקע הפיטורים: גוגל דוחה את הכניסה ל־11 קומות משרדים חדשים בתל אביב | בלעדי
זמן אג"ח: האפיק הסולידי שמציע תשואה שנתית של 6% בסיכון נמוך 

בשנות השיא של מניות הטכנולוגיה, 2020-2021, ננו דיימנשן ניצלה את העלייה החדה במנייתה וגייסה בכמה סבבי גיוס סכום של כ-1.5 מיליארד דולר, שהיו אמורים לשמש אותה לרכישות. בינתיים בוצעו רכישות קטנות בלבד, וכן רכישת החזקה במניות המתחרה הישראלית סטרטסיס, שגם היא מתחום הדפסות התלת-ממד. כיום יש בקופתה כמיליארד דולר, בעוד שהיא נסחרת בנאסד"ק בשווי של 661 מיליון דולר בלבד, כך שהיא עשויה להוות יעד מעניין להשתלטות. מניית ננו איבדה כ-85% מערכה בשנתיים האחרונות.

מרצ'ינסון דיווחה השבוע על היקף ההחזקה שלה במניות ננו דיימנשן , דיווח שמצביע על היותה של הקרן משקיעה אקטיביסטית בחברה. הדיווח כולל גם את החזקותיהם של שני גופי השקעה נוספים שקשורים אליה, Nomis Bay ו-BPY מברמודה. יחד מחזיקים הגופים בכ-8% ממניות החברה, ובהחזקה כזו הם יכולים לפי חוק לבקש להעלות להצבעה נושאים באסיפה הכללית.

"'קמפיין השמצות' בניסיון להשתלט על החברה ולפרקה"

מרצ'ינסון מציינת בדיווח שלה כי שלחה השבוע מכתב לחברה ובו דרישה לכנס אסיפת בעלי מניות, שבה תעלה להצבעה הצעתה להדיח מהדירקטוריון את המנכ"ל והיו"ר יואב שטרן, והדירקטורים עודד גרא, יגאל רותם וד"ר יואב ניסן כהן (שהצטרף לדירקטוריון רק לפני שבועות ספורים). הקרן מבקשת למנות במקומם שני מועמדים שלדבריה מתאימים במיוחד ובעלי ניסיון, והם קנת טראוב וד"ר יהושע רוזנצוויג.

ננו דיימנשן טרם הגיבה בדיווח משלה לנושא. עם זאת, בסיבוב הקודם של העימות בין הצדדים היא פרסמה תגובה לניסיונה של מרצ'ינסון להוציא צו מניעה נגד אסיפה קודמת, שבה עמדה להצבעה הצעת החברה לתמחר מחדש כתבי אופציה בהם מחזיק המנכ"ל שטרן.

בסופו של דבר לא הוצא צו כזה, האסיפה התכנסה ודחתה את הצעת החברה. ננו דיימנשן כתבה אז כי "ההון של החברה הפך אותה ליעד עבור גופים שמעוניינים להשתלט עליה, למען הצרכים העסקיים או האישיים שלהם. פעילויותיהם מצביעות על כך שהם מתכננים לפרק את החברה". לדברי החברה אז, היא חוותה "קמפיין השמצות" כצעד טקטי בניסיון ההשתלטות, "על-ידי גוף קטן עם היסטוריה של הסתבכות עם הרגולציה והרשויות בארה"ב".

הכוונה כנראה לכך שמרצ'ינסון נאלצה לשלם לפני כשנה וחצי כמה מיליוני דולרים בעקבות פשרה אליה הגיעה עם ה-SEC, רשות ני"ע של ארה"ב, לאחר שביצעה טעויות חוזרות ונשנות במסחר כשסימנה פקודות "שורט" כפקודות "לונג".

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022, הכנסות ננו דיימנשן הסתכמו ב-31.5 מיליון דולר, לעומת 3 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה ב-2021. ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-140 מיליון דולר, לעומת הפסד של 41.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה. 

"גוף רווי הסתבכויות" 

מננו דיימנשן נמסר בתגובה: "ננו דיימנשן מגיעה לשנת 2023 כחברה החזקה והמצוידת ביותר בענף לצורך רכישות ומיזוגים המשרתים את אינטרס בעלי המניות באופן חריג, שכמעט אין דומה לו בשוק ההון כיום.

"שנת 2022 הייתה שנת שיא בפעילות העסקית של ננו דיימנשן, שהגיעה אחרי שנים של התפתחות עקבית ועמידה ביעדים העסקיים. ב-2022 חלה קפיצת מדרגה בהכנסות החברה, בהתפתחות הטכנולוגית שלה ובצבר ההזמנות. הצטיידות החברה בנזילות בתקופה בה ניתן היה לקבל מימון במחירים נוחים, נעשתה על מנת לנצל הזדמנויות בשנה הקרובה, לרכישת חברות המפתחות טכנולוגיה משלימה שתאיץ את התפתחות החברה.

"קרן מרצ'ינסון, שהצעת הרכש שלה נדחתה לאחרונה, היא גוף רווי הסתבכויות עם רגולטורים, שמעורב בפעילויות לא חוקיות, ודירקטוריון החברה סבור כי הצעת הרכש נועדה לשם השתלטות על קופת המזומנים שלה ולא על מנת לפתח את החברה לטובת כלל בעלי מניותיה לטווח הארוך, כך מבחינת התנהלות הקרן בעבר ומבחינת העסקאות בהן הייתה מעורבת.

"קרן מרצ'ינסון סיימה רק לאחרונה חקירה קשה מאוד של ה-SEC בארה"ב, על פרקטיקות אסורות במסחר בשורטים, תוך שהיא מסווה את מעורבותה בביצוע הפעולות הבלתי חוקיות. החקירה העלתה מאות מקרים של מסחר בהפרות חוק, שבוצעו במשך שנים.

"קרן שתשתלט על החברה על מנת להרוויח מקופת המזומנים שלה בלבד, תעצור למעשה את ההתפתחות הטכנולוגית ואת פוטנציאל הרווח האמיתי לבעלי המניות".