זמן אג"ח: האפיק הסולידי שמציע תשואה שנתית של 6% בסיכון נמוך

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • "הסיפור של 2023 הוא הריבית שחזרה להיות מרכיב מהותי בשוק", טוענים בבית ההשקעות מור ומצביעים על גל הנפקות אג"ח עולמי לאחר שנים של ריבית אפסית • "זו סביבה מעניינת למשקיעים שמחפשים השקעות סולידיות בלי התקפי לב" • ומי האג"ח המומלצות להשקעה?

''הריבית חזרה להיות מרכיב מהותי בשוק'' / אילוסטרציה: Shutterstock, Vintage Tone
''הריבית חזרה להיות מרכיב מהותי בשוק'' / אילוסטרציה: Shutterstock, Vintage Tone

15 שנה חלפו מאז משבר 2008 שהוביל את הבנקים המרכזיים לפעולה אגרסיבית שהעלימה כמעט לחלוטין את המושג ריבית, כך שזו התאפסה למשך למעלה מעשור. העלאות הריבית החדות שהחלו במהלך 2022, הובילו לירידות שערים משמעותיות בשווקים ולתמחור מחדש של מרבית הנכסים הפיננסיים, ובמקביל, הריבית הגבוהה זה עשור וחצי יוצרת לא מעט הזדמנויות בשוק איגרות החוב.

התשואות המצוגות בכתבה נכונות ליום שני והעליות בשווקים הורידו בשיעור מועט מאוד את התשואות, שעדיין נשארו גבוהות.

הפדרל ריזרב קובע נתיב להעלאת ריבית מתונה יותר בפברואר
דווקא בשנה הכי גרועה מאז 2008: קרן הגידור שהציגה את הרווח הגדול אי-פעם  

נכון להיום, עומדת ריבית הבנק הפדרלי של ארה"ב (הפד) על 4.5%, וצפויה להמשיך ולעלות על פי תחזיות השוק. איגרות החוב של ממשלת ארה"ב לשנתיים נסחרות בתשואה של 4.25% לשנה. כלומר, מי שרוכש אותן כעת, יקבל על כספו 8.5% נוספים עד הפדיון, שנתיים מהיום. זאת כאשר מדד ת"א 125 לדוגמה, פתח אמנם את השנה בתשואה חיובית של כ־2% וה־S&P 500 בתשואה אף גבוהה יותר של 3.5%, אך הכלכלנים ואנשי ההשקעות צופים כי לפנינו עוד חודשים רביםשל חוסר יציבות בשוקי המניות.

"כמנהל השקעות לא השקענו שנים רבות בשוק האג"ח הממשלתיות, כי הוא לא היה מעניין ברמת התשואות", אומר יעקב שלח, מנהל פעילות חו"ל במור ניהול תיקים.

יעקב שלח, מור ניהול תיקים / צילום: יח''צ
 יעקב שלח, מור ניהול תיקים / צילום: יח''צ

"היום לעומת זאת, אפשר לקבל תשואה של למעלה מ־4% באג"ח ממשלתיות, ואני מרגיש מאוד בנוח לעשות זאת כחלק מפיזור השקעה שחשוב לעשות בתיק".

אותן איגרות חוב ממשלתיות הן נכס ההשוואה שעל בסיסו איגרות החוב הקונצרניות מספקות פרמיה נוספת, כך ששוק האג"ח הגלובלי מספק כיום אפשרות לקבע תשואה לשנים הקרובות בתנאים הטובים ביותר זה שנים רבות. ואכן, לא מעט משקיעים בעולם כבר ניצלו את התנאים החדשים בשוק.

 

"גל ההנפקות מראה את רצון החברות לגייס"

שוק הנפקות החוב בעולם פתח את שנת 2023 בסערה. בשני ימי המסחר הראשונים לבדם, נרשם שיא בהיקף הנפקות של חברות בדירוג השקעה (דירוג BBB מינוס ומעלה) שביקשו ללוות כספים, בהיקפים של למעלה מ־53 מיליארד דולר וברמת איכות חוב גבוהה, כאשר שני שלישים מהסדרות הונפקו בדירוג גבוה מ־A. הפעם האחרונה שבה נרשם היקף הנפקות במספרים דומים הייתה בחודש ספטמבר 2021, אלא שאז ריבית הפד עמדה על 0.25% בלבד.

"הסיפור של 2023 הוא העובדה שהריבית חזרה להיות מרכיב מהותי בשוק. לקוחות שהגדילו בעבר סיכונים כי חיפשו תשואות באג"ח, יכולים לחזור לבייסיק ולקבל תשואות יפות מאוד על ההשקעה שלהם. גל הנפקות האג"ח מראה את הרצון של חברות לצאת לשוק ולגייס, ומראה גם את הנזילות של המשקיעים שהסתערו על ההנפקות האלה, וכן את התשואה האמיתית שאפשר לקבל כיום ולקבע אותן לטווחים של שלוש, ארבע וחמש שנים. זו בהחלט סביבה מאוד מעניינת מבלי שיש צורך לחפש את החברות בשורה השנייה והשלישית בחוב נחות כפי שקרה בשנים האחרונות, וזה דבר מאוד נכון ומאוד מעניין עבור משקיעים שמחפשים השקעות סולידיות בלי התקפי לב", מסביר שלח.

 

גם רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בחטיבת ניהול העושר של "ארבע עונות" מבית אי.בי.אי, מסביר כי בהינתן התנאים הכלכליים, שוק החוב הופך כעת למעניין יותר ואג"ח לרכיב חיוני בתמהיל הנכסים, בייחוד כאשר בנקודת הזמן הנוכחית ישנה אפשרות "לנעול" פוזיציה עם ריביות גבוהות.

רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בחטיבת ניהול העושר בארבע עונות מקבוצת IBI / צילום: יח''צ
 רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בחטיבת ניהול העושר בארבע עונות מקבוצת IBI / צילום: יח''צ

"בראייתי, אג"ח קונצרניות לפדיון בטווח הקצר עם דירוג השקעה גבוה (Investment Grade) מגלמות פוטנציאל לקצור תשואה חד־ספרתית גבוהה יחסית. לחילופין, אג"ח ממשלתיות, הנחשבות לנכס בטוח, מניבות תשואה ראויה בסיכון אפסי. במילים אחרות, מנגנון הריבית החזיר את ההיגיון לשוק האג"ח וניתן ליהנות מפרמיה נוחה תוך נטילת סיכון נמוך יחסית", אומר כרמלי.

אג"ח של בנקים, תעשיית המתכות וחברות רכב

דוגמאות לאג"ח מעניינות הן אג"ח בנקאיות רבות כדוגמת בנק אוף אמריקה שאותן ניתן לרכוש לתקופה של ארבע שנים ולקבל תשואה שנתית של כ-5.5%. הבנקים הבריטיים נסחרים אף הם בתשואות גבוהות, כאשר ניתן לקנות איגרות חוב של בנק ברקליס לאותה תקופה ובתשואה של 6% לשנה.

שמות נוספים ניתן למצוא למשל בתעשיית הרכב שם ניתן לרכוש אג"ח של ניסאן מוטור לתקופה קצרה של שנתיים וחצי ובתשואה של 6%, או לפנות לתעשיות כמו חברות מתכות או ריטים שם נמצא סדרות של Arcelormittal ושל בוסטון פרופרטיס לפידיון בסוף שנת 2027 בתשואות של 5.5% ו־6%, בהתאמה.

"את חישוב התמורה על פני תקופת השנים, יכול כל משקיע לחשב לבד. אך הדבר הברור הוא, שמדובר בנכסים טובים וראויים, שכבר שנים ארוכות לא ידעו להניב תשואות דומות", מציין שלח.

חלון ההזדמנויות נמצא במח"מ קצר

עליות הריבית התכופות והחדות הביאו לכך שעקום התשואות - תמונת מצב רגעית של תשואות האג"ח הממשלתיות לפי מועדי פירעון - כבר נמצא תקופה ארוכה מחוץ לצורתו המועדפת, ואף התהפך באופן עמוק יותר בשבועות האחרונים. בימים שבשגרה, ככל שמועד הפירעון באיגרת חוב רחוק יותר, התשואה לפדיון גבוהה יותר, אולם היפוך העקום משמעו שהמצב התהפך - אג"ח בעלות תוקף ארוך מניבות ריבית נמוכה ביחס לתשואה באג"ח במח"מ (משך חיים ממוצע) קצר יותר.

"כיום הפער השלילי בשוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות בין תשואה לעשר שנים לבין זו לשנתיים, עומד על כ־70 נקודות הבסיס (0.7%), הרמה הקיצונית ביותר זה קרוב ל־40 שנה. יתר על כן, על סמך נתונים היסטוריים, היפוך העקום מניף דגל אדום המאותת על אפשרות למיתון כלכלי באופק.

עם זאת, מדובר בתחזיות, שכידוע אינן מדע מדויק", מסביר כרמלי מדוע דווקא השקעה באג"ח בטווח הקצר כדאית יותר.

שלח מסכים כי עכשיו זו הזדמנות מצוינת לקנות אג"ח ולקבע אותן לטווחים קצרים ובינוניים. "העובדה שאנחנו לקראת סוף העלייה מורידה את החששות מהפסדי הון כמו שפגשנו בשנה שעברה, כיוון שהכול כבר מתומחר. אם העולם ייכנס למיתון ונראה הורדות ריבית קדימה, אותן אג"ח שקונים לטווחים לא ארוכים אפילו ייהנו מרווחי הון.

"זו אחת הסיבות שמבחינתי כמנהל השקעות אני מתמקד באזורים האלה של שלוש עד חמש שנים ולא באג"ח לטווחים ארוכים. היכולת שלי לקבל תשואות של 5%-6% בטווחים הקצרים נעשית ברמת ביטחון גבוהה ונכונה להמון משקיעים".

לדבריו, לקוח שמחפש רמת ביטחון גבוהה וקונה אג"ח בתשואה של 6% לארבע שנים, גם אם הוא יקבל לפתע הצעות בטווח הקצר לריביות קצת יותר גבוהות, לא בטוח שירצה לקפוץ מהשקעה להשקעה. "אם הוא קנה אג"ח של בנק חזק כמו בנק אוף אמריקה למשל, בתשואה הזו, הוא יכול להישאר איתה עד הסוף".