העיר הצפונית שאפשר למצוא בה סופגניות נדירות כל ימות השנה

נחל מפעפע, טחנות קמח עתיקות, מאפה מיתולוגי חלומי שמספר את מורשת המקום וסיור מרתק בין סירים ופתיליות • יצאנו לטייל בבית שאן וגילינו יהלום לא מלוטש • חגית אברון תופרת יום

הגן הלאומי בית שאן. אוצרות היסטוריים שמשאירים מקום לתקווה / צילום: פרטי
הגן הלאומי בית שאן. אוצרות היסטוריים שמשאירים מקום לתקווה / צילום: פרטי

יום טיול מפתיע בבית שאן חושף יהלום בלתי מלוטש של עיר, שמעבר לאוצרותיה הארכיאולוגיים חבויים בה אוצרות של ממש: מוזיאון שמספר סיפור אנושי מופלא, טיילת חדשה ומפתיעה, סירים של בשלניות מקומיות ומאפה מקומי לוהט במיוחד.

במושב קטן בשרון מסתתר מפעל סודי שמייצר פסטה חלומית
כל מה שכדאי לעשות מול הטבע המתפרץ של מטה יהודה
בעיר אחת במרכז הארץ, בצריף רעוע, מסתתרת הסברינה הטובה בעולם

10:00 | טחנות קמח ונחל מפעפע

"מה יש לנו חוץ מכדורגל?", שואל אחד האוהדים בסרט המיתי "בית שאן: סרט מלחמה" מ-1996 (שיצרו דורון צברי ורינו צרור), שמספר על הישרדותה של הקבוצה בליגה הלאומית. אלא שלאחר יום שלם שם, ואף שזו אינה העיר הראשונה שקופצת לתודעה כשחושבים על בילוי, נדמה שיש שם פוטנציאל אמיתי לסיור מרתק, בעיקר אם נעזרים בתושביה מאירי הפנים, שישמחו לחשוף כמה משכבותיה וצפונותיה.

התחלנו בפאתי העיר בצעידה קלילה בפיסת טבע יפהפייה. "שביל בין הגשרים" הוא מקטע מנחל חרוד שזרימתו בימים ספורים אלה של חורף מפעפעת בעוצמה. הדרך חולפת בינות טחנות קמח עתיקות, גשרים ומראות סוסים המלחכים באחו. התענגנו על הדרך היפה שמחברת את מרכז העיר אל תל בית שאן - תצפית מרהיבה על כביש 90.
שביל בין הגשרים, נחל חרוד. פתוח למבקרים בכל ימות השבוע.

11:00 | המאפה משנות השישים שנמצא כמעט בכל בית בעיר

"קודם כל תתכבדו בחם־חם ובתה מתוק עם נענע", מדרבנת אותנו טלי אורן, מנהלת מוזיאון בית שאן, שמציג את סיפורה של העיר בעת החדשה. אנחנו מהססות לרגע נוכח המאפה המטוגן ושולפות את מחשבון הקלוריות. לבסוף אנו מקבלות החלטה נבונה, נוגסות בחם־חם ומיד מבינות שמדובר באוצר מורשת קולינרי.

חם-חם במוזיאון / צילום: אפרת מוסקוביץ, לידור אילוק
 חם-חם במוזיאון / צילום: אפרת מוסקוביץ, לידור אילוק

חם־חם הוא מאפה הבית, מצהירה טלי. הוא טוגן בידי אופה מקומי בשוק בית שאן אי שם בשנות השישים, ומאז ועד היום מככב כתקרובת מתוקה בבתים. אנחנו בולעות בשקיקה את המאפה המנחם, כשמירי דוידוביץ', תושבת העיר, מרתקת אותנו בזכות סיפורה האישי השזור בסיפור הקמתה של בית שאן, שדרכה ותדמיתה אינה סוגה בשושנים, אך יש בה מקום לתקווה.
מוזיאון בית שאן. פתוח בימים ראשון-חמישי. מומלץ לתאם הדרכה והגעה. 050-5631234.

12:00 | פעם היו כאן קרבות גלדיאטורים

אנחנו יוצאים מהמוזיאון בהליכה קלילה עד הגן הלאומי בית שאן. "פעם שבת טיפוסית כללה טיול לעתיקות ואז משחק של הפועל בית שאן", מתרפק תושב מקומי. ובאמת הלסת נשמטת נוכח תפארתה של העיר על ההיסטוריה והארכיאולוגיה המפוארות שבה. הגן הלאומי הוא אתר בלתי נתפס בעוצמתו, שסיפור התגלותו מרתק לא פחות מממצאיו החשובים.

הגן הלאומי בית שאן / צילום: פרטי
 הגן הלאומי בית שאן / צילום: פרטי

הדרך חולפת על פני אוצרות האמפיתיאטרון, והמדריך המקומי חדור הידע והלהט ניסים בדוס מצליח להחיות בסיפוריו את האבנים הדוממות. לרגע קט, כשמפליגים בדמיון ומקשיבים לדבריו, אפשר כמעט לשמוע את זעקות הקהל נוכח קרב הגלדיאטורים שהתרחש ממש כאן, מתחת לרגלינו. הטיילת מטופחת ומוצלת ובה ספסלי ישיבה למבקשים מרגוע. מעבר לכביש נראות שכונותיה של בית שאן, המשקיפות אל פני העבר ובעת ובעונה אחת צופות אל פני העתיד.
האמפיתיאטרון והגן הלאומי בית שאן. לסיור מודרך: 054-2061903 (יוני מיבסקי) או 050-7822252 (איציק רחמים).

14:00 | בין הסירים לסיפורים

"עד עפולה נסעתי כדי להביא גז לפתיליות", מקבלת את פנינו לילי טויזר בביתה באחת משכונות העיר. מעל הפתיליות רוחשים סירים עם תבשילים משמחים, ואנחנו מסבות סביב שולחן האוצר כל טוב, יופי וטעם במרפסת הבית. "שבו ותתכבדו", מאיצה בנו לילי, אשת חיל שסיפורה מרטיט לא פחות מבישוליה.

מטעמים אצל לילי טויזר. סיור קולינרי בין בתי העיר / צילום: פרטי
 מטעמים אצל לילי טויזר. סיור קולינרי בין בתי העיר / צילום: פרטי

לפני שנפליג במחמאות על נפלאות קציצות הגונדי האווריריות ושאר תבשילים פרסיים מידיה, נגיד שבבית שאן הוקם מיזם משובב של ממש בשם "סירים וסיפורים", המציע למבקרים סיור קולינרי בין הבתים בעיר. אפילו יקב מקומי מסתתר שם בין השכונות. גם לילי לוקחת בו חלק לצד אחרות המפליאות בתבשילים טוניסאים או מרוקאים. אנחנו טעמנו מסיריה ולא ידענו שובע.
סירים וסיפורים - סיור קולינרי בין הבתים. בתיאום מראש, 054-2030341
(אפשרות גם לארוחה פרטית אצל לילי טויזר).