כיצד מתכננים ומנהלים קריירה באמצעות הלינקדאין, חלק ב'

שתי דרכים לבניית מסלול קריירה אופטימלי: בראשונה קובעים מטרה ריאלית לטווח הארוך ומנתחים 10-20 מסלולי קריירה רלוונטיים. אם אין לכם מטרה, בחנו מספיק קריירות של בוגרי תואר אקדמי זהה לשלכם, ובעזרתן הגדירו מטרה ריאלית ובנו מסלול המתאים לכם • טור שני מתוך שניים

אם אין לכם מטרה, בחנו קריירות של בוגרי תואר אקדמי זהה לשלכם, בעזרתן הגדירו מטרה ריאלית / אילוסטרציה: Shutterstock
אם אין לכם מטרה, בחנו קריירות של בוגרי תואר אקדמי זהה לשלכם, בעזרתן הגדירו מטרה ריאלית / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

בטור האחרון - כיצד מתכננים ומנהלים קריירה באמצעות רשת הלינקדאין, חלק א' - הסברתי מדוע רשת הלינקדאין היא ה-כלי לתכנון וניהול קריירה מצליחה בכל אחד מהשלבים שלה. כל שנדרש הוא בחינה של 10-20 קריירות רלוונטיות למקצועכם, או למקצוע בו אתם שוקלים לפתח קריירה, כשהמשימה היא לזהות את מסלולי הקריירה הנפוצים במקצוע ולסנן החוצה את היוצאים מהכלל. 

איך מנהלים בעידן הזעם? 5 שלבים בדרך לקבלת החלטות נכונות 
גוגל מציגה: פיטורים מכוערים אפילו בסטנדרטים של ארה"ב 

איך עושים את זה? באחת משתי דרכים שבבסיסן בחינת ארבעת הפרמטרים המעצבים כל קריירה באשר היא, כמופרט בהרחבה בטור הקודם:

א. ההשכלה של בעל הקריירה ואיכותה

ב. גודל החברות בהן עבד

ג. מיצוב החברות הללו בשוק

ד. הגדרות התפקיד/ים שמילא בכל חברה

הדרך הראשונה: מלמעלה למטה

הדרך הפשוטה יותר היא מלמעלה למטה, דהיינו משיא הקריירה לתחילתה, דרך שמחייבת הגדרת מטרת קריירה ברורה לטווח הארוך. משהוגדרה המטרה, הצעד הראשון הוא לאתר 10-20 פרופילים של אנשים שמכהנים בתפקיד המטרה שהגדרתם, כולל גודל החברה בה תרצו לעבוד והמגזר התעסוקתי בו היא פועלת (הייטק, תעשיות מסורתיות, אנרגיה, פיננסים וכו').

הצעד השני הוא התמקדות בהשכלה של בעלי הפרופילים הללו ובחינתם. זאת מכיוון שיש מקצועות המחייבים השכלה ייעודית, ומי שלא אוחז בה צריך כבר בשלב הזה לשנות את מטרת הקריירה שהגדיר, או לרכוש את ההשכלה הנדרשת. למשל, אם מישהו שם לא למטרה להיות סמנכ"ל כספים, הוא יגלה כי רוב הפרופילים שבדק, אם לא כולם, הם רואי חשבון; ומאידך, מי שמעוניין בתפקיד ניהול פיתוח בכיר בחברה טכנולוגית מובילה, ימצא שרובם ככולם בעלי תואר טכנולוגי רלוונטי.

לעומת זאת, במקצועות רבים אחרים ניתן לפתח קריירה עם מגוון רחב של תארים - למשל במכירות, בשירות, בשיווק ועוד. ניקח לדוגמה בוגרת מדע המדינה בתחילת חייה המקצועיים, ששמה לה למטרה להגיע לתפקיד סמנכ"לית שיווק בחברת B2C המונה כאלף עובדים ומעלה, בתחום המזון או מוצרי צריכה.

משמצאה כי השכלתה מתאימה, הצעד הבא הוא לבחון את מסלולי הקריירה של כל סמנכ"ל שיווק שדגמה ולבדוק: בכמה חברות עבד בטרם הפך סמנכ"ל, באילו החברות, מה מיצובן בשוק, מאיזו חברה לאיזו חברה הוא עבר, כמה שנים עבד בכל אחת, כמה תפקידים מילא בה, מהן הגדרות התפקידים, האם התקדם בתוך החברות או במעבר בניהן, באיזה מסלול מקצועי צמח (מחקר ואסטרטגיה, ניהול מותגים, תקשורת שיווקית, דיגיטל), האם עבר בין מקצועות וכו'. 

המסלולים הנפוצים לסמנכלות שיווק בחברה גדולה

קרוב לוודאי שהיא תמצא שתי דרכים נפוצות לכניסה לתחום. הראשונה עוברת במשרדי פרסום מובילים, מהם המשיכו לניהול מותגים במחלקות השיווק בחברות; השנייה - התחילו בחברות בתפקידים שיווק זוטרים יותר. היא תגלה כי עיקר הקריירה של מרבית הסמנכ"לים עברה בחברות של מאות עובדים מינימום, שמהלכי הקידום שלהם התרחשו בחברה בה עבדו ולא במעבר בין חברות, שמיעוטם (אם בכלל) טיפסו לחברה הממוצבת גבוה יותר (למשל מרשת המשווקת מזון ליצרנית מזון), שסמנכ"לים בחברות גלובליות השתלבו בארגונים גלובליים בשלבים מוקדמים יחסית בקריירה. לכן, גם אם מצאה 3-5 מסלולים קריירה שונים, טוב תעשה אם תתעלם מהם, שכן סיכויי היתכנותם הם נמוכים.

את אותו התהליך בדיוק ניתן לעשות גם בשלבים מתקדמים יותר בקריירה, כשהמטרה היא לזהות את הפערים בין מסלול הקריירה שלכם למסלולים הנפוצים שאיתרתם, ולהעריך האם הם ניתנים לגישור בטווח זמן סביר. אם לא, יש לעדכן את המטרה ולהגדיר תפקיד יעד יותר ריאלי.

לדוגמה, מנהלת מחקר ואסטרטגיה עם ניסיון של כעשור במקצוע, המעוניינת אף היא בסמנכ"לות שיווק בחברה גדולה. מיפוי של 10-20 פרופילים רלוונטיים יגלה לה כי כמעט כל סמנכ"לי השיווק הרלוונטיים צמחו במסלול הביצועי (ניהול המותגים), מה שאומר שכאשת מחקר ואסטרטגיה היא תיאלץ להסיט את הקריירה למסלול הביצועי. זאת בהנחה שהארגון יאפשר לה, ובנוסף שהיא מספיק צעירה ונותר לה מינימום "זמן קריירה" הנדרש למהלך. אחרת מומלץ שתגדיר מטרה ריאלית יותר לטווח הארוך - למשל ניהול מחקר ואסטרטגיה בחברה גדולה יותר או בתאגיד גלובלי.

הדרך השנייה: מלמטה למעלה

הדרך הנוספת לתכנון קריירה בעזרת הלינקדאין מתאימה לאנשים בשלבים מוקדמים של החיים המקצועיים, שטרם הגדירו מטרה לשיא הקריירה. במקרה כזה הבחינה היא הפוכה - מלמטה למעלה, דהיינו מהלימודים אל שיא הקריירה.

לשם כך יש לנתח מספיק קריירות של בעלי השכלה כשלכם, כאשר ההמלצה היא להתמקד בבעלי אותו התואר בדיוק, ומאותו מוסד השכלה. יש להקפיד ולבחון קריירות של בוגרים שסיימו את הלימודים לפני 10-15שנה לפחות כדי לקבל תמונת קריירה שלמה, ואז לאתר את המסלולים הנפוצים.

גם אם אתם מתכוונים לעבוד בחברות קטנות-בינוניות, עדיף לאתר פרופילי בוגרים שהשתלבו בחברות גדולות. זה משום שחברות גדולות הן סמן ימני שמקל על זיהוי מסלולי קריירה נפוצים, לעומת חברות קטנות המעסיקות גם כולבויניקים, דבר שמקשה על זיהוי מסלולים ראליים.

אכן הדרך הזו היא יותר מורכבת ולרוב תדרוש בחינה של יותר מ-20 פרופילים, שכן אותו תואר עשוי להוביל לעולמות מקצוע מגוונים. למרות המורכבות, כשאין מטרה מוגדרת חשוב מאוד לבצע את הבחינה בדרך הזו. היא תסייע בזיהוי מסלולים נפוצים (ניהוליים ולא ניהוליים) בשלל המקצועות הרלוונטיים להשכלה שלכם, ותמנע טעויות קריירה אסטרטגיות כבר בהתחלה. בתום המיפוי יהיה לכם מספיק מידע בעזרתו תוכלו לקבוע מטרה ריאלית לשיא הקריירה, ומשנקבעה המטרה, תוכלו להמשיך ונהל את הקריירה בדרך הראשונה והפשוטה יותר - מלמעלה למטה.

ולמי שחושש פן "ייתקע" עם מטרה שנקבעה לפני 15 שנה - אל דאגה: את מטרת הקריירה ניתן לשנות בכל רגע נתון, והלינקדאין הוא בדיוק הכלי בעזרתו ניתן לקבוע מטרה ריאלית חלופית.

בהצלחה, וזכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.