אחרי שנתיים: פייסבוק מבטלת את חסימתו של נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ

לפי הודעת מטא, תוסר החסימה מחשבונותיו של טראמפ בפייסבוק ובאינסטגרם בשבועות הקרובים • בפייסבוק מסבירים כי סיבת החזרתו לרשתות החברתיות - היא הבחירות המגיעות בארצות הברית והרצון להוגנות בשיח

דונאלד טראמפ / צילום: Associated Press, Mark Humphrey
דונאלד טראמפ / צילום: Associated Press, Mark Humphrey

ענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק לשעבר) תאפשר לנשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, להחזיר את חשבונותיו לפייסבוק ולאינסטגרם בשבועות הקרובים, כך הודיעה החברה. חשבונותיו של טראמפ נחסמו לפני כשנתיים, לאחר המהומות בקפיטול בשנת 2021, שם האשימו אותו ברשתות החברתיות כי שלהב את ההמונים שהתפרעו לאחר קבלת תוצאות הבחירות בארצות הברית.

השמרנות משתלמת: למה אפל היא ענקית הטכנולוגיה היחידה שלא מפטרת?
הבינג' הגדול: התנופה שקיבל שוק הסטרימינג מהקורונה רק הולכת ומתחזקת 
כך התמכרנו למדיה החברתית, למרות שהיא לא משמחת אותנו | HBR

סיבת החזרתו לרשתות החברתיות - היא הבחירות המגיעות בארצות הברית והרצון להוגנות בשיח, כך מסבירים בפייסבוק. ניק קלג, נשיא מטא לנושאים גלובליים כתב בפוסט בבלוג: "ככלל, אנחנו לא רוצים להפריע לדיון ציבורי, דמוקרטי ופתוח בפלטפורמות של מטא, במיוחד בהקשר של הבחירות במדינות דמוקרטיות כמו ארצות הברית. הציבור צריך להיות מסוגל לשמוע מה הפוליטיקאים שלו אומרים - הטוב, הרע, והמכוער, כדי שיוכלו לעשות בחירות מושכלות בקלפי".

"ההשעיה של טראמפ הייתה החלטה יוצאת דופן שהתקבלה בנסיבות יוצאות דופן. כעת, לאחר שחלף פרק הזמן של ההשעיה, השאלה היא לא אם אנחנו בוחרים להחזיר את חשבונותיו של טראמפ, אלא השאלה היא אם נותרו נסיבות יוצאות דופן שכאלה שהארכת ההשעיה מעבר לתקופה המקורית של שנתיים היא מוצדקת", הוסיף קלג.

צריך להזכיר כי כל הרשתות החברתיות, מפייסבוק, טוויטר וגם גוגל - כולן החליטו יחד לחסום נשיא ארצות הברית מכהן מהפלטפורמות שלהן יחד, כי הן קבעו שיש סיכון להסתה נוספת בהקשרי האלימות אם יאפשרו לו להישאר ברשת החברתית.

צריך להזכיר, אילון מאסק הודיע בחודשים האחרונים כי הוא מסיר את החסימה של נשיא ארצות הברית לשעבר טראמפ מהרשת החברתית, מתוך תפיסה שצריך לאפשר חופש ביטוי רחב יותר. כעת נראה כי פייסבוק מבינה שהיא חייבת לאפשר את זה גם היא.

עם זאת קלג כתב בבלוג שטראמפ יהיה כפוף ל"עונשים של עבירות חוזרות", שחלות גם על אישי ציבור אחרים שהוחזרו לתפקידם. במילים אחרות, אם טראמפ יפר שוב את כללי הקהילה של מטא, הפוסטים המפרים יוסרו והוא יושעה בין חודש לשנתיים, בהתאם לחומרת המעשה.

קלג ופייסבוק מבינים שכל החלטה שיקבלו בנושא תזכה לביקורת חריפה. אז אומר כי "אנשים סבירים לא יסכימו אם זו החלטה נכונה. אבל היה צריך לקבל החלטה, אז ניסינו לעשות את זה כמיטב יכולתנו בצורה שתואמת את הערכים שלנו ואת התהליך שקבענו בתגובה להנחיית המועצה המפקחת על פייסבוק".

צריך להזכיר, כי למרות שטוויטר הסירה את חסימת החשבון של טראמפ שם, הוא עדיין לא שב לצייץ, בגלל שיש לטראמפ את הרשת החברתית שלו - Truth Social. כבר דווח כי שוקלים בסביבתו של הנשיא לשוב לרשתות החברתיות לקראת הבחירות הקרובות, אבל עד כה לא ראינו את הנשיא עושה חזרה למה שכבר נפתח.

מיד לאחר פרסום ההחלטה על ידי פייסבוק, המועצה המפקחת על פייסבוק פרסמה תגובה בנושא הזה. צריך להזכיר - המועצה בחנה האם פייסבוק פעלה נכון כשחסמה את טראמפ לפני כשנתיים. אז המועצה תמכה בהחלטה שטראמפ הפר את מדיניות הפלטפורמה, אבל הגיעה למסקנה שמשך ההשעיה שהייתה, "בלתי מוגבלת", זו הפרה של הכללים באותה מידה. בהתאם לכך, מטא קבעה שהיא זה לא יהיה משך לא ברור, אלא בחינה מחדש לאחר שנתיים אם יש סיכון לציבור.

במועצה המפקחת של פייסבוק חשוב לחדד כי בהחלטה הנוכחית למועצה לא היה חלק. בהודעתה של המעוצה הם משבחים את פייסבוק שעשו עבודה ביחס למדיניות התוכן סביב פוליטיקאים מכהנים והפרת קהלים וכי ימשיכו לעקוב אחרי הנושא ויפרסמו דוח מפורט.