האישה מרהט שמקדמת מפגשים עם החברה הבדואית: "לא קל להקים עסק חדש בישראל, הכול נופל עליי"

חוסניה אבן ברי, בת 54 מרהט, נשואה + 8 • בעלת "הבית של חוסניה" - אירוח בדואי המציג היסטוריה משפחתית ותרבותית, הרצאות וסדנאות שונות • "בזכותי ובזכות הארגונים שסייעו לי הצלחתי להביא רגל זרה לרהט ושגשוג למקום שאני חיה בו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

חוסניה אבן ברי, בעלת ''הבית של חוסניה'' / צילום: תמונה פרטית
חוסניה אבן ברי, בעלת ''הבית של חוסניה'' / צילום: תמונה פרטית

"מבחינת ההשקעות בעסק אני משתמשת בהון עצמי מהמשפחה ולא פניתי לבנקים לקבל אשראי עסקי", מספרת חוסניה אבן ברי, הבעלים של 'הבית של חוסניה'. "מבחינת הרשות המקומית, אני מתמודדת מול עיריית רהט לגבי רישיון לעסק שלי שנמצא בבית. בסיוע החברה הכלכלית בעיר אנו מנסים למצוא פתרון לבעיה. במקביל, אני ביחד עם עוד מספר נשים ברהט פועלות מול משרד הבריאות לקבל אישור לכל נושא המזון בעסק".

מנהלי החברה שמייצרת דבש ללא דבורים: "בכל מדינה יש חוקי מזון שונים, המורכבות הרגולטורית מקשה"
בעלת הסטודיו שמפיק סרטים ביוגרפיים: "קשה להתנהל ללא אשראי מתאים ולהחזיק עסק קטן בישראל"

חוסניה מתארת את עצמה כ"אישה בדואית שנולדה בכפר לא מוכר בנגב". העסק שלה נקרא "הבית של חוסניה" ולדבריה, "הוא מאפשר מפגש נטו עם אנשים, שיושבים סביב שולחן עם אוכל, ברקע מוסיקה, או סיפורים מימי העבר. אסור לוותר על הביחד הזה. במיוחד במדינת ישראל, שחשוב בה הקירוב וההיכרות בין כל העמים.

"המטרה של העסק היא לפתוח את הבית שלי ולארח בו אנשים קרובים ורחוקים סביב אוכל בדואי. אנו רוצים לעשות מפגשים עם הקהילה הבדואית, וכל האותנטיות והייחודיות שניתן לשלב במפגש", היא מסבירה. "את הבית תכננתי כך שהוא יביא מבקרים לרהט, שיכירו את האוכל, המנהגים, שילמדו על נשים בדואיות, על הסיפור ופריצת הדרך שלי".

חוסניה משתפת בקושי להקים עסק ברהט. "המקום מרוחק מהמרכז וזה לא קל. כדי להביא הצלחות ממושכות לעסק בפריפריה חייבים תשתיות דיגיטליות, שירותים ומוצרים דיגיטליים. יחד עם זאת, צריך זמן לעבוד על מודעות ופרסום, שימור לקוחות וגיוסים חדשים. בגדול, לא קל להקים עסק חדש במדינתנו הקטנה, כי הכול תמיד מוטל על בעלת העסק.

"אני מעסיקה, לפי הזמנה, נשים תושבות רהט שלרוב הן נשים ללא תעסוקה. הן עובדות בעסק כמארחות, מבשלות, מנקות ועוד. אנחנו גדלים בכל שנה ומתחילים לקבל הכרה מטעם הלקוחות, הרשויות, הארגונים והשותפים שאני עובדת איתם. השתתפתי בתוכנית של עמותת יסמין ובנק הפועלים, שנקראת יד ביד להצלחה בעסקים. הם בנו לי תוכנית ייעודית לעסק, קיבלתי יועצים מקצועיים שילוו אותי צעד צעד להגדלת ומינוף העסק. בסופו של דבר, הצלחתי לקדם את העסק מול לקוחות פוטנציאליים ובניתי תשתיות דיגיטליות מכירתיות כדי להגיע לרוב הלקוחות הפוטנציאליים".

להצלחת העסק יש השפעות על העיר, וחוסניה מתגאה בכך. "בזכותי ובזכות הארגונים שסייעו לי הצלחתי להביא רגל זרה לרהט ושגשוג למקום שאני חיה בו. אני שותפה בכל הישיבות של עיריית רהט. כמו כן, אני מעודדת עוד נשים לבנות עסקים עם דגש על תחום התיירות כי חשוב לשלב נשים במעגל העבודה.

"במקביל, אני ממשיכה לעשות ולהעביר הרצאות על דרך החיים שלי בפני נשים ערביות בפרט, ובכל המגזרים בכלל. חשוב לי לחנך את הנשים הצעירות, לומר להן שיש להן יכולות ולהראות להן את ההצלחות שלי כדי שיראו שהכול אפשרי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il