אין פשרות בין התליין לנידון למוות: עיצרו את ההפיכה המשטרית, ואז נוכל לדבר

ממשלה שבה מכהנים עבריינים ופושעים מורשעים מובילה בדורסנות מהלכים לחיסול הדמוקרטיה • תנאי הסף להידברות הוא עצירה מיידית ומוחלטת של ריצת האמוק החקיקתית • הניחו מידיכם את חבל התלייה, קחו אוויר ונוכל לדבר על מתווה לרפורמה שקולה ומאוזנת • דעה

שופטי בית המשפט העליון / צילום: אלי דסה
שופטי בית המשפט העליון / צילום: אלי דסה

הכותב כיהן כמנהל לשכת ראש הממשלה ושר הביטחון אהוד ברק והיה ממנהלי המשא־ומתן המדיני של ישראל עם הפלסטינים. יו"ר המכללה האקדמית ספיר ועמית בכיר במכון בייקר ביוסטון, ארה"ב

שום דבר אינו נורמלי במצב הנוכחי, ושום מכבסת־מילים כמו "רפורמה", "הידברות עם הציבור" או "משילות" לא יכולה להסתיר את האמת: מדובר בהשתלטות עוינת על שלטון החוק ויסודות הדמוקרטיה.

לא יכולה להיות הידברות בין המתנגדים לגזענות, למשל, לבין תומכיה. בין מתנגדים לשחיתות לבין המקבלים אותה. בין המתנגדים לפשיזם לבין מחולליו. בכל מקום בעולם, מי שמצדד בעבדות ובאפליה, אינו בר־שיח עם השוללים אותן. אין ולא יכולה להיות הידברות בין אומרי אמת לדוברי השקר.

הקשר בין הצעת החוק להגבלת השביתות ובין הרפורמה המשפטית
האיש שעבד לימין שר האוצר נתניהו מתריע מפני נזקי המהפכה המשפטית: "חייבים להגיע לפשרה - זה כבר דחוף"
פרוקצ'יה בוועדת החוקה: "פוליטיזציה של מערכת השפיטה היא הרס של המערכת"

אך יש לעם היהודי מדינה אחת, ועל כן, בלית־ברירה, ניאלץ להידבר בינינו. כי מדובר בעתידה של המדינה, באופייה ובזהותה. תנאי הסף היחידי להידברות: עצירה מיידית ומוחלטת של ריצת האמוק החקיקתית. הניחו את חבל התלייה. קחו אוויר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התנהלות משפילה

הידברות - לא במתכונת המזלזלת והדורסנית שבה מנהל יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, את הדיונים בנושא "הרפורמה": משפיל ומאפשר צווחות ארסיות כלפי יועמ"ש לשעבר, מהטובים, ההגונים והאמיצים שכיהנו בתפקיד, פרופ' יצחק זמיר. מפעיל לחץ לא מתון על יועמ"ש הוועדה "להתיישר", וככלל, מקדם את ענייניו במכבש של סתימת פיות והשתקה. רוב ה"משתתפים" בדיוני הוועדה - משפטנים, מומחים, נציגי ארגונים, בעלי תפקידים בממשל בעבר ובהווה - מתנגדים התנגדות מנומקת ונחרצת למהלכי החקיקה בשירות הממשלה.

ממשלה, שבה מכהנים עבריינים ופושעים מורשעים, נחקרים, עצורים, ובדוקאי שב"כ לשעבר, מובילה בדורסנות מהלכים לחיסולה של ישראל כמדינה דמוקרטית. המהלכים מבוססים, בין היתר, על מחיקת ההפרדה בין הרשויות, לטובת שליטתה הבלעדית של הרשות המבצעת, ועל הקניית זכויות יתר לסקטורים שנציגיהם משרתים בממשלה, ובראשם החרדים ומתיישבי יהודה ושומרון.

המחולל הראשי של מהלכי ההרס השיטתיים הוא בנימין נתניהו. אדם שהואשם לפני שלוש שנים בקירוב בפלילים חמורים, ומשפטו מתנהל, בעצלתיים, מאז. נתניהו נאשם בשחיתות אישית וציבורית, בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. הוא פועל ומפעיל אחרים, תוך ניגוד עניינים זועק, לסירוס רשויות אכיפת החוק, החלשת מוסדות שלטון, הכשרת שרצים וקלונות וקיצוץ סמכויות בית המשפט העליון עד כדי עיקורו.

ברחוב וברשתות פשו זלזול, הסתה והעלבה של מפקדים עתירי ניסיון ביטחוני, של כלכלנים עטורי תהילה, של משפטנים בעלי שם, ושל א.נשים בעלי מוניטין בינלאומי בתחום עיסוקם. מולם ניצבים צווחנים פופוליסטים, משיחיסטים שמרביתם לא עשו דבר ראוי לשמו בחייהם.

מכירת חיסול לדמוקרטיה

מה דעתי על מכירת־החיסול המכונה "רפורמה משפטית"? נדרשת בחינה מדודה, הגיונית, מאוזנת, שתפחית את מספר התיקים ששומע העליון בשנה מ־10,000 לכמה מאות. כזו שמטרתה ייעול וטיוב המערכת, שינויים מבניים, בקרה עניינית על רשויות החוק, הסרת החסמים ועינוי הדין, ולא השתלטות הפוליטיקאים.

פסקת התגברות? ברוב של לא פחות מ־65. יועמ"שים כמשרות אמון? לא ולא. שומרי־סף לא יכולים להיות מינויים פוליטיים. רוצים יועמ"שים כמשרות אמון? מנו אותם כעוזרים פרלמנטריים.

עילת הסבירות? תישאר. בלעדיה אפשר לפרק את בג"ץ ולהפקיר את השירות הציבורי לשחיתות ועריצות. בהמשך, אולי לשקול לגדר ולדייק. פוליטיזציית הוועדה למינוי שופטים? לשמור על המבנה הקיים. בהמשך, אולי להוסיף, בהסכמה רחבה, נציגי ציבור.

 

מול הבליץ החקיקתי, שמתבצע יחד עם הכפשה ממוקדת של נושאי משרה כיועמ"שית ונשיאת העליון, עומדים המתנגדים. א.נשים נורמטיביים. אוהבי העם והארץ, המשרתים אותה באהבה ובנאמנות. אנשי אמת, המאמינים בערכי מגילת העצמאות ומוכנים להילחם ואף למות למענם. צעירים ומבוגרים, המאמינים בזכותנו ההיסטורית על הארץ, אך גם בזכותם של אחרים להגדרה עצמית.

התנגדות נחושה

אליהם נוספים א.נשים בעלי משקל ציבורי הרואים את ישראל נדרסת ונגרסת בדרכה למשטר עריצות אפל, של מקארתיזם וגזענות, נורמטיביות קלוקלת, אי־אמת, ריאקציוניזם וכפייה דתית וביקורת שיפוטית מעוקרת.

הדבר היחידי שיכולים לעשות א.נשים הגונים הוא להתנגד בנחישות והתמדה, ללא אלימות, לכל מהלך שדגל שחור ובלתי חוקי בעליל מתנוסס מעליו. גם מי שלא חושבים כמוני, ראוי שיעצרו, וישקלו, ביושר.

עוד לא מאוחר להחזיר לעצמם מצפון ומצפן, ולנו, סיכוי לשלום, לביטחון ולשוויון בין אזרחי המדינה, ברוח התקווה: להיות עם חופשי בארצנו.