האם לפי הסקרים רוב הציבור מתנגד לרפורמה המשפטית?

קשה לסקור נושא מורכב וסבוך, אך ברוב הסקרים אכן יש רוב למתנגדי התוכנית • המשרוקית של גלובס

ח"כ גלעד קריב, העבודה (נאום בכנסת, 31.1.23) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ גלעד קריב, העבודה (נאום בכנסת, 31.1.23) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

בנאום בכנסת יצא ח"כ גלעד קריב נגד התוכנית שמובילים שר המשפטים יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן לשינוי מערכת המשפט, וטען כי "הציבור הישראלי יותר חכם… רוב הציבור הישראלי, כפי שאנחנו רואים בכל סקר מאז הבחירות, מתנגד לרפורמה כפי שהיא מוצעת". האם תוצאות הסקרים שעוסקים ב"רפורמה המשפטית" הן אכן כה חד־משמעיות?

האיש שעבד לימין שר האוצר נתניהו מתריע מפני נזקי המהפכה המשפטית: "חייבים להגיע לפשרה - זה כבר דחוף" | ראיון
הרפורמה המשפטית והבורסה: הציבור הרחב מיהר למכור, המשקיעים המוסדיים בעיקר קנו | ניתוח

הגבלנו את החיפוש לסקרים שהתפרסמו בתקשורת, ומצאנו חמישה שבהם נשאלו המשיבים בצורה ישירה ופשוטה על מידת התמיכה ברפורמה כמכלול. שניים מתוכם פורסמו בסוף השבוע האחרון. כאן בגלובס הראה סקר שנערך על־ידי מכון שילוב כי 43% מהציבור מתנגדים לרפורמה, בעוד שרק 19% תומכים בה באופן מלא (20% הביעו תמיכה בחלק מהסעיפים). במקביל התפרסם סקר ב"מעריב" שהראה כי 44% מתנגדים לרפורמה (השיבו "מתנגד מאוד" או "די מתנגד"), בעוד 39% תומכים בה ("תומך מאוד" או "די תומך"). הסקר השלישי נערך במועד מוקדם יותר. ב־6 בינואר, לאחר שתוכניתו של לוין נחשפה בתקשורת, פורסם בחדשות 12 סקר שלפיו רק 29% מהנשאלים תומכים בתוכנית, בעוד 39% מתנגדים לה.

כל הסקרים הללו אכן תומכים בטענתו של קריב, אך ב־20 בינואר פורסם בחדשות 13 סקר שבו בתשובה לשאלה "האם אתה תומך ברפורמה של שר המשפטים או לא?", ענו 36% תשובה חיובית, ו־36% תשובה שלילית. כלומר, שוויון בין הצדדים, שעומד בניגוד לטענה של קריב.

ויש גם סקר חמישי, שממחיש חלק מהבעייתיות בניסיון לסקור נושא מורכב ורווי פרטים, שחלקים גדולים מהציבור לא בקיאים בו. ב־5 בינואר פורסם בחדשות 13 סקר שלפיו 32% מהציבור תומכים ב"בתוכנית יריב לוין לשינוי מערכת המשפט", בעוד רק 29% השיבו כי הם מתנגדים לה. לכאורה, עוד נתון שסותר את דברי קריב, אך כשהציגו לאותם נשאלים שני סעיפים מתוך הרפורמה - פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת והשינוי המוצע בהרכב הוועדה לבחירת שופטים - רובם השיבו כי הם מתנגדים להם.

מצאנו גם סקרים שבהם הנשאלים התבקשו לחוות את דעתם רק לגבי סעיפים ספציפיים מתוך הרפורמה. בסקר שפורסם בערוץ 14 ב־12 בינואר נרשם רוב מזערי (48% מול 47%) למתנגדים לפסקת התגברות המוצעת, אך בסעיפים האחרים שהוצגו מתוך הרפורמה נרשם רוב לתומכים. בסקר של חדשות 12 מה־25 בנובמבר נרשם רוב ברור יותר למתנגדים לפסקת ההתגברות המוצעת (49% מול 32%). בסקר של ישראל היום מה־21 בינואר נרשמה התנגדות לאפשרות שלקואליציה יהיה רוב אוטומטי בוועדה למינוי שופטים (45% מול 35%).

בשורה התחתונה: דבריו של קריב נכונים ברובם. ברוב הסקרים שבהם נשאל הציבור על הרפורמה כמכלול, נרשם רוב למתנגדי הרפרומה. בסקר אחד נרשם תיקו, ובסקר היחיד שבו נרשם רוב לתומכים, שאלות ההמשך הראו כי הם מתנגדים לסעיפים ספציפיים ברפורמה.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה

שם: גלעד קריב
מפלגה: העבודה
תאריך: 31.1
ציטוט: רוב הציבור הישראלי, כפי שאנחנו רואים בכל סקר מאז הבחירות, מתנגד לרפורמה כפי שהיא מוצעת"
ציון: נכון ברובו

חבר הכנסת גלעד קריב ממפלגת העבודה נאם ב-31.1 בכנסת נגד "הדהירה המטורפת של השר לוין וח"כ רוטמן אל עבר תהום של חקיקה אנטי דמוקרטית". קריב טען כי "הציבור הישראלי יותר חכם, וכשהציבור הישראלי רואה מאות אנשי כלכלה ואנשי דיפלומטיה ואנשי משפט ויוצאי מערכת הביטחון עומדים ומתריעים וקוראים 'עצרו את הדהירה המטורפת', רוב הציבור הישראלי, כפי שאנחנו רואים בכל סקר מאז הבחירות, מתנגד לרפורמה כפי שהיא מוצעת".

בדקנו האם אכן בכל הסקרים שהתפרסמו מאז הבחירות, נמצא רוב המתנגד לרפורמה כפי שהיא מנוסחת כיום.

ב-25.11 ערך אולפן שישי בקשת 12 סקר בו נשאלה שאלה לגבי סעיף אחד בלבד מתוך התכנית (שטרם פורסמה אז): "האם אתה בעד פסקת ההתגברות ברוב של 61?" 49% התגדו, 32% תמכו ו-19% לא ידעו להשיב.

ב-6.12, לפני שהורכבה הקואליציה הנוכחית ולפני שהוצגה תכניתו של לוין, פרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה מחקר נרחב שכלל בין היתר גם שאלות בנושאים משפטיים. לדוגמא, נמצא כי 39% מהציבור תומכים במינוי של יועצים משפטיים במשרדי הממשלה במסגרת משרות אמון. לא ידוע כמה מתנגדים וכמה לא הביעו עמדה. עוד עלה בסקר כי 19% מהישראלים חושבים שההרכב הנוכחי של הוועדה לבחירת שופטים הוא "מתאים", 25% רוצים להגדיל את מספר השופטים בוועדה דווקא, 16% רוצים להגדיל את מספר הפוליטיקאים, 10% ביקשו להגדיל את מספר נציגי לשכת עורכי הדין ו-30% לא ידעו להשיב. בנושא פסילת חוקים: 54% מהציבור תמכו בסמכות בית המשפט העליון לפסול חוקים המנוגדים לחוקי יסוד, ו-35% התנגדו לכך.

ב-5.1 פרסמו חדשות 13 סקר שבחן את הנושא, והראה כי 32% מהציבור תומכים בתכנית לוין, 29% מתנגדים, ו-39% לא יודעים או לא שמעו על התכנית. עם זאת, כשסעיפי התכנית פורטו בפני הנשאלים, נמצא כי הרוב מתנגד להם כפי שהם מנוסחים כעת: 49% התנגדו לפסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, בעוד 39% תמכו ו-12% לא השיבו; 53% התנגדו לשינוי שמציע לוין בהרכב הוועדה למינוי שופטים, 35% תמכו ו-12% לא ידעו. (נמצא גם כי 46% חשבו ש"התכנית נועדה לחלץ את נתניהו ממשפטו", ו-37% האמינו שמטרתה "לתקן את מערכת המשפט").

ב-6.1 פורסם באולפן שישי בקשת 12 סקר שבחן את הנושא באופן כללי, והראה כי 39% מהציבור מתנגדים ל"שינויים במערכת המשפט שמקדם השר לוין", בעוד 29% תומכים. 32% לא הביעו דעה.

ב-12.1 ערוץ 14 פרסם סקר שבחן בנפרד כל סעיף ברפורמה המוצעת. 48% התנגדו לחקיקת פסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים, 47% תמכו ו-5% לא הביעו עמדה. עם זאת, לביטול עילת הסבירות נמצא רוב, דחוק אמנם: 47% תמכו בביטול היכולת של שופטים לפסול החלטות מינהליות של הממשלה בעילת אי סבירות, 43% התנגדו ו-10% לא הביעו עמדה. לגבי הענקת היכולת לשופטים לפסול חוקים ברוב של 80% מההרכב ומעלה בלבד, סעיף המופיע בתכנית לוין לפסקת ההתגברות (אך לא בגרסת רוטמן לחוק, המאפשרת לבית המשפט לפסול חוק רק בהסכמה פה אחד של כל השופטים), 59% תמכו ו-35% התנגדו. עוד נמצא כי 61% תמכו ב"הגדלת הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומתן רוב לפוליטיקאים", ו-35% התנגדו. עם זאת, יש לציין כי הצעתו של לוין לא מדברת על מתן רוב "לפוליטיקאים" בלבד, מונח הכולל גם נציגי אופוזיציה, אלא רוב לקואליציה עצמה לבדה. כלומר יתכן שהניסוח הטעה חלק מהמשיבים.

ב-20.1 פרסם אולפן שישי סקר נוסף, שהראה כי 44% מהציבור היו מצביעים "נגד המהפכה המשפטית" אם היה מתקיים משאל עם בנושא. 37% היו תומכים, ו-19% לא ידעו. כמו כן, 48% מהציבור תמך בהפגנות המתקיימות נגד התכנית, 34% התנגד ו-18% לא הביע עמדה.

באותו ערב פרסמו המתחרים ברשת 13 סקר משלהם. שם נמצא כי יש שוויון, 36% תומכים מול 36% מתנגדים, בתשובה לשאלה "האם אתה תומך ברפורמה של שר המשפטים או לא". 28% השיבו כי הם אינם יודעים.

ב-21.1 פרסם העיתון ישראל היום סקר שירד לעומקם של סעיפי הרפורמה. נמצא שם כי 29% מהנשאלים מתנגדים לפסקת התגברות, 26% בעד פסקת ההתגברות ברוב של 61, ואילו 20% בעד פסקות התגברות ברוב גדול יותר. 25% השיבו כי אינם יודעים. בתשובה לשאלה "מה דעתך לגבי שינוי שיטת בחירת השופטים, כך שלקואליציה יש רוב אוטומטי בוועדה לבחירת שופטים", 45% התנגדו 35% תמכו ואילו 17% לא ידעו לענות. לבסוף, 31% מכלל המדגם אמרו כי יש להגיע להידברות ולפשרות עם האופוזיציה בנושא, 25% חשבו שיש לקדם את תכנית לוין "במהירות האפשרית בקולות הקואליציה בלבד", 26% התנגדו כליל לקידום הרפורמה ו־18% לא השיבו.

ב-24.1 פרסמה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית סקר שערכה בקרב הסטודנטים בישראל. 66% מהמשיבים העידו על עצמם כי הם מכירים ובקיאים בפרטי הרפורמה, ו-56% מהם תמכו "בהצעות הקואליציה לתיקונים במערכת המשפט", בעוד 37% התנגדו. פרטי הרפורמה וסעיפיה השונים לא הוצגו בפני הנשאלים.

ב-27.1 פרסם עיתון מעריב סקר נוסף בנושא. שוב נמצא כי 44% מהציבור מתנגדים לתכנית של שר המשפטים, בעוד 39% תומכים. 17% מהנשאלים העידו כי הם אינם מבינים מספיק בנושא.

לבסוף, כאן בגלובס פורסם ב-27.1 סקר מקיף שהראה כי 43% מהנשאלים מתנגדים להעברת רפורמת לוין כפי שהיא מנוסחת כעת, ורק 19% תומכים. 20% הביעו תמיכה בחלק מהסעיפים, שהוצגו בפניהם על ידי עורכי הסקר, ו-18% לא ידעו להשיב. 59% מהציבור חושב כי יש להגיע לפשרה בנושא, בעוד 25% התנגדו לפשרה. מעניין לציין כי בימין, בקרב אלו התומכים ברפורמה הנוכחית, יש נכונות גדולה יותר לפשרה ושינוי הסעיפים - 68% - לעומת מצביעי שמאל - 49%.

לסיכום, ברוב מוחלט של הסקרים שמצאנו שנערכו בציבור הכללי מאז הבחירות השיבו רוב הנשאלים כי הם מתנגדים לתכנית לוין. בסקר אחד כזה נמצאה תמיכה בשני סעיפים בתכנית: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים (כאמור, הסעיף המתוכנן לא הוצג במלואו בפני הנשאלים), וביטול עילת הסבירות, ברוב של 4%. לכן דבריו של קריב נכונים ברובם.