הוקפאה התוכנית של שר התקשורת קרעי לסגירת תאגיד השידור הציבורי

לפי גורמים פוליטיים, בקואליציה החליטו להתמקד בשלב הזה ברפורמה המשפטית ולהמתין עם הצעות חוק נוספות שהיו על הפרק • ארגון העיתונאים: "המאבק שלנו למניעת פגיעה בתאגיד השידור הישראלי ממשיך במלוא הכוח, עד שהשר קרעי יודיע בקולו שהוא גונז את תוכניתו"

מתוך כנס החירום להצלת תאגיד השידור / צילום: נדב מרגלית
מתוך כנס החירום להצלת תאגיד השידור / צילום: נדב מרגלית

התוכנית של שר התקשורת שלמה קרעי לסגירת תאגיד השידור הציבורי "כאן" הוקפאה. לפי גורמים פוליטיים, ראשי הקואליציה החליטו להתמקד ברפורמה המשפטית, ובשלב הזה להמתין עם רפורמות והצעות חוק נוספות שהיו על הפרק.

"מס נטפליקס" חוזר לחוק ההסדרים, ואת המחיר ישלם הציבור - לא החברות | צוללים לחוק ההסדרים 
זה האיש עם העבודה הכי גרועה באמריקה, והוא נהנה מכל רגע | WSJ 
חלוץ תעשיית האסתטיקה הרפואית: "הדבר היחיד שגרוע מלצעוק 'שריפה' בקולנוע, זה לראות את האש ולשתוק" | ראיון 

הרפורמה של קרעי, שתוכננה להצגה בשבוע הבא, אמורה הייתה בין השאר לצמצם את חטיבת החדשות של התאגיד, ובמקור גם להוציא מהתאגיד את ההפקות ולקיים מכרזים בקרב כלל גופי התקשורת על תקציבי ההפקות. כיום מוציא התאגיד כ-400 מיליון שקל בשנה על הפקות מקור שמכינות חברות הפקה חיצוניות לאחר הליך סינון ובחירה של ועדות בתאגיד. קרעי הבטיח כי יוסיף עוד תקציב מעבר ל-400 מיליון שקל וכאמור יפזר את ההשקעה בקרב גופי התקשורת המסחריים.

אלא שבדרך התברר כי יש לא מעט מכשולים. ראשית, תקציב התאגיד מגיע ברובו מאגרת הרדיו המשולמת ברישיון הרכב מדי שנה. ניתוק ההפקות מהתאגיד היה מחייב הוצאת כספים מתקציב המדינה ישירות. באוצר כמובן התנגדו למהלך כזה, בוודאי בתקציב הדו-שנתי הקרב ולאור התחייבויות קואליציוניות מרובות, וקרעי נאלץ לוותר על המהלך.

גם הכוונה לקצץ בחטיבת החדשות נדרשה למהלכי חקיקה מהותיים, שכן כיום תקציב התאגיד מאושר במועצת התאגיד, ולא כמו שהיה תקציב רשות השידור בכנסת. בהתייעצויות בין ראשי הקואליציה הובעה התנגדות לעצם המהלך וגם ליציאה לחקיקה מול התנגדות ציבורית, לא רק מהאופוזיציה. "צריך לדעת במה להתמקד, ועכשיו הסיפור המרכזי זה הרפורמה במשפט", אומר בכיר בקואליציה.

שר התקשורת שלמה קרעי סירב להגיב.

ארגון העיתונאים: "לעצור כל ניסיון להתערבות בעבודת עיתונאים"

ארגון העיתונאים וארגון עובדי התקשורת הגיבו לדברים וכתבו: "בשבועות האחרונות נוחתים עלינו ספינים מדי יום. המאבק שלנו למניעת פגיעה בתאגיד השידור הישראלי ממשיך במלוא הכוח, עד שהשר קרעי יודיע בקולו שהוא גונז את התוכנית לסגירת השידור הציבורי. רק מי שרואה בכלי התקשורת החופשית אויבים, מעביר להם מסרים דרך צד שלישי.

"איננו מקבלים את האמירה שהתוכנית לפגיעה בתאגיד מושהית עד שייווצרו התנאים המתאימים לכך. אנחנו דורשים מראש הממשלה ומשר התקשורת להודיע כי הם עוצרים כל ניסיון להתערבות בעבודתם של עיתונאים. לא נאפשר פגיעה בחופש העיתונות, היצירה והמחשבה".

אגודת העיתונאים ירושלים מסרה כי היא מברכת על ההחלטה הזו ואף מגדירה זאת כגניזת התוכניות של קרעי. "הציבור מצביע בעד תאגיד השידור הישראלי מדי יום. כמו בארה"ב שהגדילה את תקציב השידור הציבורי, ראוי שממשלת ישראל תחזק את תאגיד השידור הישראלי ותימנע מרעיונות מגוחכים ומסוכנים של הזרמת התמיכה לבעלי עניין, כלכלי או פוליטי", נכתב בהודעת האגודה.

מועצת העיתונות והתקשורת בירכה אף היא על ההקפאה. "טוב לדעת שהממשלה גילתה קשב לעמדתה הנחרצת של המועצה ולתמיכת הציבור במסקנה המתבקשת כי אין לתאגיד השידור הציבורי תחליף ביזמות פרטית, זאת בצד הרשתות המסחריות, שאף עליהן יש לשמור מכל משמר".

בתחילת השבוע התקיים מפגן תמיכה בקרב אנשי תקשורת ועיתונאים במאבק נגד סגירת התאגיד. כ-200 אנשי תקשורת הגיעו לתמוך ולהביע סולידריות לטובת תאגיד השידור הציבורי, ובהם אבי וייס, יורם אלטמן, אילה חסון, נורית קנטי, יונית לוי ועוד.

אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12, אמר בכנס התמיכה בראשון: "זוהי שעת חירום לכולנו, לתקשורת החופשית בישראל. לא משנה אם שמאל או ימין, תומכי נתניהו או מתנגדיו. מישהו שכח את כללי היסוד. הרצון לסגור את התאגיד הוא ממניעים זרים. אין לנו ארץ אחרת, אין לנו תקשורת אחרת".