עוד אלפי דירות במרכז הארץ ומחלף חדש שינסה לפתוח את הפקקים בנתניה: מה צפוי השבוע בנדל"ן

לממשלה החדשה אין תוכנית מגובשת להתמודדות עם משבר הדיור, אבל השבוע יקודמו שני מכרזים המעניינים באזור המרכז • וגם קידום של שתי תוכניות תחבורה על הפרק •  השבוע בנדל"ן

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

עוד שבוע חלף, ולא נראה כי לממשלה הנוכחית יש תוכנית מגובשת להתמודד עם נושא הדיור. אומנם בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה לפני כ-10 ימים נכללים מספר סעיפים שמטרתם להגדיל את קצב התכנון והבנייה, ואולם תוכנית זו גובשה בחלקה הגדול על ידי פקידות האוצר, ולא ניכרים בה טביעות אצבעה של הממשלה הנבחרת, למעט תוספת של אמירות כגון "עקרונות התוכנית ייושמו גם באזורי יהודה ושומרון".

הפתרונות שבנק ישראל מציע לצינון שוק הדיור הם בעיקר פסיכולוגיה לעניים
"אנחנו רגע לפני משבר חוקתי או ערב כינון חוקה": ראיון עם ד"ר מיכה גודמן | ראיון 

בשבוע שעבר התבטא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהעבירו ביקורת על נגיד בנק ישראל, לפיה העלאת ריבית הפריים ללווי משכנתאות הייתה טעות; אבל זה היה חלק מתכלית העלאת הריבית - להקשות על רכישת דירות ולקיחת הלוואות גדולות, מה שלחץ לעליות המחירים הגדולות אותן חווינו מאז סוף 2020.

האם ניתן להעלות ריביות במשק, מבלי להעלות את הריביות על משכנתאות? לא נראה. לפני כחודשיים יזם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני הצעה, לפיה הריבית על המשכנתאות לא תעלה עקב עליית שיעור ריבית בנק ישראל, ואם שיעור ריבית בנק ישראל עלה ביותר מ-1% בשנה אחת, הבנק יהיה רשאי להעלות את הריבית עד מחצית שיעור העלייה בפועל באותה שנה. ההצעה לא כוללת את מי שכבר לקחו משכנתאות, והבנקים יוכלו להעלות את שיעורי הריביות בחלקי המשכנתאות שאינם קשורים לפריים, כך שבסופו של דבר קשה להניח שהחוק - אם יאושר - באמת יפתור את מצוקת הלווים.

יום שני (6.2)

1. התוכנית שתחבר את צפון נתניה לכביש החוף

לא כל התוכניות שציבור רחב של אנשים מרגיש בקיומן, חייבות להיות תוכניות גדולות. הנה תוכנית לא גדולה, שתורגש היטב על ידי כל הנוסעים בכביש החוף, מתוכננת במחלף אינשטיין בצפון נתניה. כיום לא מדובר במחלף של ממש, אלא פניה שמאפשרת למי שמגיעים מכיוון צפון, להיכנס לנתניה דרך רחוב אינשטיין, ואולי בין היתר לחסוך לעצמו את הכניסה לרחוב הרצל דרך מחלף נתניה הראשי.

המטרה הינה הקמת מחלף מלא - הכולל גשר מעל כביש 2, שיכלול מערך רמפות גישה מכביש החוף, שיאפשרו את חיבור צפון העיר נתניה לכביש החוף לצפון ולדרום.

הולקחש"פ (הוועדה לשמירה על קרקעות חקלאיות ושטחים פתוחים) אמורה לדון בתוכנית, שכן היא כוללת גם שטחים חקלאיים.

מס המטרו: אלה בעלי הנדל"ן שישלמו 20 מיליארד שקל למימון הפרויקט
● פקחים לצד שוטרים: הפתרון המוצע לבעיית האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית

2. תוכנית מסקרנת באזור

צוות הוותמ"ל ידון בתוכנית מעניינת באזור. מדובר בשכונת הפארק, שנמצאת בדרום מערב המועצה המקומית אזור. השכונה שתהיה בשטח של 97 דונם, גובלת בכביש 44 מדרום, ובשטחי מקוה ישראל, והיא מתוכננת כרובע עירוני מעורב שימושים בצפיפות גבוהה, שישלב מבנים בני 10 קומות ולצידם מגדלים של עד 30 קומות, והיא כוללת 1,100 דירות (מתוכן 280 בדיור מיוחד) וכ-40 אלף מ"ר לשימושי תעסוקה ומסחר.

"תוכנית זו מהווה הזדמנות לפיתוח עירוני איכותי מחד ומימוש הפארק המטרופוליני 'המצוי על הנייר' כיום, מאידך", נכתב בדברי ההסבר לתוכנית. "התוכנית מהווה בסיס לפינוי מטרדים בשטח המופר, וליצירת 'שער כניסה' חדש מכוון כביש 44, בין מתחם המגורים החדש, לבין אזור התעשייה הישן הקיים, המתוכנן לעבור התחדשות עירונית ולהפוך לרובע איכותי מעורב שימושים של תעסוקה, מגורים ומסחר".

מחקר של בנק ישראל מזהיר: "התנהגות בועתית" בענף הנדל"ן המניב 
שר האוצר בטוח שמחירי הדיור יירדו משמעותית בתקופה הקרובה ותוקף את הנגיד 

3. מכרז למאות דירות לשכירות ארוכת טווח בפתח תקווה

מכרז מסקרן מאוד יינעל ביום שני, הקרוב ברמ"י: מדובר על מכרז ל-741 דירות לשכירות ארוכת טווח במתחם סירקין בפתח תקווה. 3 מגרשים כלולים במכרז הזה, בשטחים של 8.9-12.3 דונם, שבהם ניתן יהיה להקים 174-339 דירות.

מחצית מהדירות יוקצו להשכרה בתנאי שוק חופשי ומחצית יושכרו בשכירות מפוקחת. מחירי השכירות לדירות 2 חדרים יעמדו על כ-3,200 שקל בחודש, לדירות 3 חדרים על כ-4,200 שקל בחודש ודירות 4 חדרים יגיעו לדמי שכירות של 5,200 שקל לחודש.

למכרזים אין מחירי מינימום, כך שהיזמים יצטרכו לחשב את היוון דמי השכירות שיקבלו מהדירות, ואת שוויין כעבור 20 שנה, שאז יוכלו למכור אותן בשוק החופשי.

מה צפוי? התנפלות רבתי.

"לא הגענו לישראל כדי להוציא אנשים מהבתים": איש העסקים שרכש את קרקעות הכנסייה בירושלים בראיון בלעדי
מנכ"ל גב ים: "ישראל נותרה מעצמה טכנולוגית. לא רואים שינוי בביקושים מצד ענקיות ההייטק לאחרונה"  

יום שלישי (7.2)

4. הרכבת מתקרבת לקריית שמונה?

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תדון ביום שלישי בהארכת המסילה עכו-כרמיאל ב-54 ק"מ עד לקריית שמונה. המסילה תיועד לנוסעים ולמטענים לרכבות של 160 קמ"ש.

כיום יש תוכנית מתאר ארצית משולבת לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42) שהומלצה לאישור על ידי המועצה הארצית לתכנון לבנייה, כבר לפני שנתיים, אך הממשלות מאז לא התפנו להכריע אודותה. בינתיים הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון החליטה לשנות את תוואי המסילה, כדי לשמור על ערכי טבע בתוואי, והמשמעות של החלטתה תהיה הטמנת המסילה במנהרות עמוקות בתוך הרי הגליל העליון.

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תדון במשמעות התוכנית, ותגבש את עמדתה לגביה.

פיקדון צמוד למחירי הדירות והעלאת הארנונה למגורים: המלצות בנק ישראל לטיפול במשבר הדיור 
"ברגע שאדם מחויב לדווח, היד שלו רועדת": בשוק השכירות נערכים לרפורמה של האוצר | ניתוח

יום רביעי (8.2)

5. התרחבות בחיפה

אזור המבואות הדרומיים של חיפה צומחים בעיקר לכיוון דרום, באמצעות פרויקטים שיוקמו במסגרת "מחיר למשתכן" ו"דיור מוזל" מדרום לשכונת נאות פרס הבנויה; עכשיו צפוי חלק זה של העיר להתרחב ב-406 דירות באזור המגרשים הפתוחים, שנמצאים בין החניון של אצטדיון סמי עופר ומגדל המשרדים של חברת חשמל. מדובר בתוכנית שחלה על שטחים שרובם בבעלות פרטית, שמתכננת הקמת 406 יחידות דיור וכ-7,200 מ"ר מבני ציבור על שטח המתחם, שמגיע ל-42 דונם.

הבעיה, שזכויות הבנייה המוצעות בתוכנית חורגות מאלה שמתירה תוכנית המתאר של העיר חיפה, ועל כן הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תדון בה.

נביא הזעם שחזה את משבר 2008 מצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית 
ג'יי פי מורגן: דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת בעקבות הרפורמה המשפטית