השורטיסטים התנפלו, המניות צנחו: טלטלת אדאני בהודו עלולה להגיע לחיפה

הטלטלה במניות הקבוצה ההודית נמשכה בסוף השבוע, בין היתר על רקע הודעת S&P כי היא מעניקה אופק דירוג "שלילי" לאדאני פורטס, החברה שרכשה בעסקה ממונפת את השליטה בנמל חיפה • עכשיו החשש ליציבות הפיננסית של אדאני מגיע גם לישראל

מימין: מירי רגב, גאוטם אדאני, בנימין נתניהו וישראל כ''ץ בנמל חיפה / צילום: חיים צח-לע''מ
מימין: מירי רגב, גאוטם אדאני, בנימין נתניהו וישראל כ''ץ בנמל חיפה / צילום: חיים צח-לע''מ

המשבר שמטלטל את מניות קבוצת אדאני ההודית, שרכשה לאחרונה את השליטה בנמל חיפה, נמשך גם בסוף השבוע האחרון. לפי דיווחים במדינה, נגיד הבנק המרכזי בהודו, שאקטיקנטה דאס, פנה בדחיפות לבנקים במדינה במטרה לקבל פרטים על החשיפה שלהם לעסקי הקבוצה.

"אסון": אבו דאבי והחבר'ה ממומבאי לא הצילו את הבוס החדש של נמל חיפה | פרשנות 
האנליסט שחושף תרמיות יוצא לקרב מול ההודי הכי עשיר בעולם ויש גם קשר ישראלי 
נמל חיפה עבר ידיים: הושלמה העברת הבעלות לקבוצת אדאני-גדות 

הפנייה נעשתה לאחר ביטול בהול של הנפקת מניות שתכננה החברה לבצע זה חודשים, ועמלה באופן אינטנסיבי להשלמתה. זאת, כשברקע ניטש מאבק עיקש בין אדאני לחברת המחקר האמריקאית הינדנבורג, המתמחה במכירת מניות בחסר (שורט), שהוביל לקריסה בשווי מניותיהן של חברות הקבוצה.

שטף הדיווחים בשבועיים האחרונים, שנוגעים להאשמות המרובות שהפנתה הינדנבורג כלפי אדאני, ותגובות הנגד החריפות של הקבוצה, הגביר את החששות בדבר השלכות שיאיימו על יציבותה הפיננסית של קבוצת אדאני.

הקבוצה ההודית עוסקת במגוון פעילויות בתחומי האנרגיה, התשתיות, הלוגיסטיקה והתעשייה. זעזועים אפשריים בקווי האשראי שלה עלולים לייצר תגובת הדף כלכלית. עם זאת, במערכת ההודית היו שביקשו להרגיע, ובחלק מהדיווחים ביקשו למזער את חלקה של קבוצת אדאני בכלכלה ההודית.

ביום שישי נדרשו שתיים מסוכנויות דירוג האשראי המובילות בעולם למצבה של אחת מחברות הקבוצה, אדאני פורטס, זו שבפועל רכשה את השליטה (70%) בנמל חיפה. סוכנות סטנדרד אנד פורס שינתה את אופק הדירוג של אדאני פורטס מ"יציב" ל"שלילי".

בסוכנות ציינו, כי "הנזילות לטווח הקצר מספקת והחוב ל-12 החודשים הקרובים ניתן לניהול", אך הסיכון שמדאיג את המשקיעים הוא הממשל התאגידי והגילוי הנאות בקבוצת העסקים של אדאני, והוא שהוביל לשינוי אופק הדירוג.

הונו של גאוטם אדאני נחתך כמעט בחצי

במקביל פרסמה סוכנות הדירוג פיץ' דוח שלפיו היא מעריכה כי "אין השפעה מיידית" לדוח של הינדנבורג על החברה. מניות אדאני פורטס התדרדרו במהלך המסחר ביום שישי ב-14% לנקודת שפל, שממנה זינקו בכ-25% עד סוף יום המסחר. מחירן גילם לחברה שווי שוק של מעל ל-13 מיליארד דולר.

הסחרור במניות קבוצת החברות שבשליטתו דחף את גאוטם אדאני מהמקום השלישי בעושרו בעולם לאמצע העשירייה השנייה, בתוך פחות משבועיים. על פי מדד המיליארדרים של בלומברג, הונו של אדאני הצטמק במהלך אותם ימים סוערים בלא פחות מ-50 מיליארד דולר, כמעט בחצי, והוא עומד כעת על כ-60 מיליארד דולר.

מה הוביל לנפילה במניות הקבוצה ההודית?

בשבוע שעבר נכח אדאני עצמו בטקס בנמל חיפה לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר האנרגיה ישראל כ"ץ. בטקס עבר רשמית הנמל לשליטת הטייקון ההודי, שביצע את רכישתו יחד עם חברת גדות הישראלית, תמורת 3.9 מיליארד שקל - הצעה שהייתה גבוהה ביותר ממיליארד שקל מההצעה הבאה בתור במכרז שניהלה המדינה.

היות שהנמל עבר לשליטת הקבוצה, הרי שהסחרור בעסקיה והשלכותיו על השקעת הענק שבוצעה במינוף הפכו לעניינו של הציבור בישראל.

ב-24 בינואר פורסם דוח המחקר של חברת הינדנבורג, המתמחה באסטרטגיית שורט בהשקעותיה. בדוח, המתפרס על פני מאות עמודים, טוענת הינדנבורג כי קבוצת אדאני ומקורבים לה היו מעורבים לכאורה בסדרה של מניפולציות בתחומי החשבונאות והמסחר בניירות ערך.

נטען שם בין היתר לפעולות לא כשרות במסחר במניות על ידי מקורביו של אדאני, שניפחו את שווי הקבוצה באופן מלאכותי. קבוצת אדאני הכחישה את הטענות, ובהמשך הוציאה הינדנבורג דוח נוסף שבו טענה כי תגובת הקבוצה הייתה חלקית.

הדוח של הינדנבורג הוביל לסערה ולנפילות במניות חברות הקבוצה, שבתוך פחות משבועיים (עד ליום חמישי) מחקו מעל ל-100 מיליארד דולר משווי השוק המצרפי שלהן. זאת לצד ביטול הנפקת מניות שתכננה הקבוצה לבצע בשבוע שעבר בהיקף של כ-2.4 מיליארד דולר.

לקבוצת אדאני שבע חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה ההודית, ומלבד אדאני פורטס (ירידה של כ-40% מתחילת השנה, למרות הראלי ביום שישי האחרון) בולטות בביצועי החסר שלהן גם אדאני אנטרפרייזס ואדאני טוטל גז, שרשמו ירידות של קרוב ל-60%. סך השווי של חברות הקבוצה עומד כעת על כ-108 מיליארד דולר.

ההשפעה של נפילת מניות הקבוצה על הבורסה ההודית עדיין לא נרחבת. מדד הדגל של הבורסה, BSE Sensex, סיכם את השבוע שחלף בעלייה של 2.4%, ומתחילת השנה ירד ב-0.5% בלבד. מדד MSCI India, הכולל את מרבית חברות הקבוצה, ירד ב-2% בתוך שבוע, ובכ-4.4% מתחילת השנה.

מה יקרה לנמל חיפה אם עסקי הקבוצה יקרסו?

לפי דוח המחקר של הינדנבורג, חלק מהחובות של קבוצת אדאני מגובים במניות, כך שקריסתן עלולה להוביל להפרה של אמות מידה פיננסיות (קובננטים). חברות דירוג האשראי העריכו כי לאדאני פורטס, שמחזיקה בשליטה בנמל חיפה, יש נזילות מספקת וחוב בר-ניהול בטווח הזמן הנראה לעין. מה שעלול להיפגע, בתרחיש קיצוני של קריסה, הוא יכולתה להמשיך ולתמוך בנמל חיפה.

"כל הכסף שהיה צריך להיכנס לקופת המדינה לנמל נכנס", אומר לגלובס גורם המקורב לקבוצה. "בחשבון הבנק של נמל חיפה יש יתרות של מעל ל-2.5 מיליארד שקל. הנמל חזק, עוצמתי ומרוויח".

מקבוצת אדאני-גדות נמסר, כי "לקבוצה תוכנית סדורה שתהפוך את נמל חיפה למוביל באזור לאורך שנים. לשם יישומה, הקבוצה כבר השקיעה למעלה ממיליארד שקל בחברת הנמל עצמה, מעבר לתשלום לממשלה שבוצע לפני כשלושה שבועות".

מהו הסיכון לאשראי שנטלה אדאני בישראל?

מי שעוד עשויים להיות מושפעים מהאירועים הם מעמידי קו האשראי שנטלה החברה שרכשה את הנמל, ומוחזקת על ידי אדאני וגדות. בנק מזרחי טפחות, מיטב וגופי השקעות נוספים העמידו אשראי בגובה של 1.1 מיליארד שקל לאדאני, לטווח קצר של כשנתיים, בריבית של פריים פלוס 2.5% (8% כיום). הנמל ופעילותו שועבדו לטובת המימון, כך שלפי הערכות, האשראי מהווה פחות מ-30% משווי הנכס, ויחס הכיסוי הוא טוב.

"בקונסורציום שמימן את האשראי הזה לא מוצאים סיבה לדאגה כעת", אומר גורם אחר הבקיא בפרטים. "אם יהיו שם קשיים, ייתכן שהמדינה תיאלץ בסוף למצוא קונה אחר. האיש נרדף על ידי שורטיסטים שמנסים להפיל אותו, ולמרות שכרגע הפרשה לא קשורה בישראל, למדנו בעבר שמה שמתחיל למעלה בקבוצות ממונפות יכול בסוף להשפיע למטה".