האנליסט שחושף תרמיות יוצא לקרב מול ההודי הכי עשיר בעולם ויש גם קשר ישראלי

לניית'ן אנדרסון מחברת הינדנבורג ריסרץ', המתמחה בשורטים, יש תשוקה מיוחדת: לחשוף תרמיות • החברה האחרונה שסימן היא אדאני החזקות, בבעלות גאוטם אדאני, האיש העשיר ביותר בהודו ובאסיה כולה, שהוא גם הבעלים החדש של נמל חיפה

חברת אדאני אחזקות. הקורבן האחרון של ניית'ן אנדרסון / צילום: Shutterstock
חברת אדאני אחזקות. הקורבן האחרון של ניית'ן אנדרסון / צילום: Shutterstock

ניית'ן אנדרסון לא מוכר בארץ, אבל בוול סטריט הוא כבר קנה לעצמו שם בתור האנליסט שמפיל מניות. איך הוא עושה את זה? בעזרת חברת הינדנבורג ריסרץ', המתמחה בשורטים (מכירה בחסר). 

משקיעה אמריקאית נגד האיש העשיר באסיה: "ביצע הונאה במניות" 
מחאת ההייטק נגד המהפכה המשפטית: אלו הקרנות שישקיעו רק בחברות שיחתמו על סעיף "אי אפליה" | בלעדי

אנדרסון גדל בקונטיקט, למד מינהל עסקים ואף גר תקופה בישראל כשלמד באוניברסיטה העברית, לאחר מכן הוא עבד כאנליסט פיננסי וכבודק השקעות בחברות, ואז הוא גם גילה את התשוקה שלו: "לחשוף תרמיות". למשך זמן קצר הוא גם שיתף פעולה עם הנרי מרקופולוס, שבעצמו ניסה להזהיר את הרשויות מפני ברנרד מיידוף.

שיטת הפעולה של הינדנבורג היא פשוטה. החברה, שמצטרפת לגל "המשקיעים האקטיביסטים", חופרת בדוחות ובנתונים של חברות ומחפשת אי-התאמות, תרמיות וכשלים, משקיעה בשורטים נגדן ובמקביל חושפת את החברות ברשתות החברתיות - בתקווה שמשקיעים אחרים ימכרו את ההשקעות, ושווי מניית השורט יעלה. דוגמה לכך היא יצרנית הרכב החשמלי ניקולה, לה קראה הינדנבורג "ים של שקרים", כשהשקיעה בשורט נגדה.

החברה האחרונה שנמצאת על הכוונת של אנדרסון היא חברת אדאני החזקות, בבעלות גאוטם אדאני, האיש העשיר ביותר בהודו ובאסיה כולה, ששוויו מוערך בכ-113.4 מיליארד דולר, לפי בלומברג.

הינדנבורג הודיעה השבוע כי היא קונה שורטים על קבוצת אדאני, באמצעות "אג"ח סחירות בארה"ב ומכשירים נגזרים שנסחרים שלא בהודו". את החברה היא הגדירה בתור "התרמית הגדולה ביותר בעולם העסקי".

הקבוצה, ששולטת בין היתר בנמל חיפה, הייתה צפויה לגייס כ-2.5 מיליארד דולר (200 מיליארד רופי) בהנפקת משנה ביום שישי. 

מניפולציית במניות והונאות חשבוניות

הינדנבורג פרסמה בשלישי רשימת האשמות הכוללת מניפולציית במניות והונאות חשבוניות שנמשכו עשורים.

לפי החברה, לאחר שנתיים של חקירות היא גילתה 38 חברות שלד במאוריציוס, הנשלטות בידי וינוד אדאני, אחיו המבוגר של גאוטם אדאני, וכן חברות אחרות הרשומות בקפריסין, באיחוד האמירויות, בסינגפור ובאיים קריביים. חברות אלה שימשו לפי הפרסום ל"מניפולציה במניות" ול"הלבנת כספים".

פרסום ההאשמות גררו צניחה במניות החברה ומחיקה של כ-12 מיליארד דולר, וקבוצת אדאני הודיעה כי היא שוקלת צעדים משפטיים נגד הינדנבורג ריסרץ'.

השאלה הגדולה ביותר כרגע היא על מי המשקיעים יסמכו, על אדאני או על אנדרסון.

יריב חזק

אנדרסון עומד מול יריב חזק ממנו בהרבה. גואטם אדאני בנה את העסקים שלו במשך ארבעה עשורים, יש לו בין היתר בתחומי האנרגיה, נדל"ן והגנה, והוא נחשב לחבר קרוב של ראש ממשלת הודו.

והחברת האנליטיקה של אנדרסון היא לא קרן גידור, אין לה משקיעים חיצוניים, היא הוקמה לפני חמש שנים, מונה כעשרה עובדים וסוחרת בהון העצמי שלה.

ועדיין, מאז 2020 החברה בבעלותו סימנה 30 חברות. בממוצע, ולפי חישובים של בלומברג, המניות שלהן נפלו ב-15% ביום לאחר מכן, וב-26% אחרי חצי שנה. לפני כמה חודשים הוא גם הימר לתקופה קצרה נגד טוויטר - מיד לאחר הרכישה של אילון מאסק, אך חזר בו והשקיע במניות שלה. 

כך שגם אם קבוצת אדאני תנצח בקרב הזה - ויש לה סיכוי לא רע - אנדרסון לא יישאר ללא עבודה. הוא אמר ל"ניו יורק טיימס" באוקטובר האחרון, לאחר שמייסד יצרנית הרכב החשמלי ניקולה, טרוור מילטון, הורשע בהונאת משקיעים, כי "יש עוד שפע של הונאות בשוק. כשארגיש שרוב התרמיות התאגידיות בארה"ב נחשפו, אני אלך לגדל עגבניות או משהו".