הנגיד: "חשוב להבטיח המשך שמירה על מוסדות חזקים ועצמאיים"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שאל את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מדוע הוא צריך להביע עמדה בנוגע לרפורמה המשפטית - שהיא, לדברי גפני, עניין בו מחצית מתושבי ישראל חושבים אחרת • הנגיד בא עם תשובה מוכנה: "חברות דירוג האשראי בוחנות גם תחומים אלה"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בוועדת הכספים, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בוועדת הכספים, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, דבק באזהרה שלו כי פגיעה במוסדות דוגמת מערכת המשפט עשויה לפגוע בדירוג האשראי של ישראל. היום (ב') הופיע הנגיד בוועדת הכספים של הכנסת בדיון בנושא הצעת תקציב בנק ישראל, שם נשאל על-ידי יו"ר בוועדה, ח"כ משה גפני, מדוע הוא מביע את עמדתו בנושא. 

בלי ספינים ובלי פוליטיקה: מה המצב האמיתי של השוק הישראלי? 
מדד הפחד: איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה, ומה אפשר ללמוד מהעולם 
עד כמה הרפורמה במערכת המשפט תשפיע על דירוג האשראי של ישראל? | ניתוח

"יש ויכוח פוליטי בחברה הישראלית, ויכוח חוצה מחנות באופן החמור ביותר", אמר ח"כ גפני בפתח הדיון. "כאן מחצית מהאוכלוסייה חושבת שצריך רפורמה, גם אני חושב שהכוח של בית המשפט גדול מדי. אתה נגיד בנק ישראל, ולפתע אני שומע אותך מדבר שהרפורמה המשפטית יכולה לפגוע בכלכלה. למה אתה צריך להביע עמדה בעניין הזה? האם אתה חושב שנגיד בנק ישראל צריך להביע עמדה שמחצית מתושבי מדינת ישראל חושבים אחרת?", שאל גפני.

הנגיד ציין כי הוא תיאר לעצמו שייתכן שיישאל שאלה בנושא, ולכן הכין דברים כתובים: "דירוג אשראי של מדינה נקבע לפי מספר רחב של פרמטרים ומשקף את יכולת החזר החוב של המדינה. מחקרים רבים הראו שמוסדות חזקים ועצמאיים הם מרכיב חיוני לקיומה של כלכלה מפותחת ומשגשגת. בהתאם, חברות דירוג האשראי בוחנות גם תחומים אלה. לכן, חשוב להבטיח המשך שמירה על מאפיינים אלה בכל תהליך שיקודם". 

"מצבנו טוב ביחס למרבית הכלכלות המפותחות" 

ירון הוסיף כי הכלכלה הישראלית חזקה עם דירוגי אשראי גבוהים. "זה לא מצב רגעי - מצב הכלכלה בישראל איתן כבר במשך עשורים", אמר. "צלחנו את משבר הקורונה ואת היציאה המאתגרת ממנו בצורה טובה יחסית. נכון להיום, המשק הישראלי מתמודד עם אתגרים כלכליים שרבות מהמדינות מתמודדות איתן - אבל אפשר לומר בבטחה שמצבנו טוב ביחס למרבית הכלכלות המפותחות. המשק הישראלי מצוי בתעסוקה מלאה עם צמיחה מרשימה, והאינפלציה בישראל, שאנו כמובן נחושים בבנק ישראל למגר, גם היא יחסית נמוכה לעולם. ישראל היא מדינה עם יחס חוב-תוצר שירד, ואשר כבר חזר לרמתו טרום משבר הקורונה. הגדרתי זאת כנכס אסטרטגי, ואני עדיין מתייחס אליו ככזה".

ובשל הדברים הללו, ירון ציין כי יש לשמור על אותם מאפיינים דוגמת מוסדות חזקים ועצמאיים, כדי שדירוג האשראי של ישראל לא ייפגע.