האוצר: רכב חשמלי גורם לזיהום משני ולהפסד הכנסות מסים למדינה

מסמך מחקר חדש, שמפרסם היום האוצר, טוען כי המדינה עתידה להפסיד על כלי רכב חשמלי אלפי שקלים בשנה מהכנסות דלק • האוצר קורא להטלת מס נסועה על רכב חשמלי ובחינה של הטלת מס כזה בעתיד על כלל כלי הרכב

הפסד הכנסות אפשרי שיתרחש אם וכאשר תעבור ישראל באופן מאסיבי לרכבים חשמליים / צילום: Shutterstock
הפסד הכנסות אפשרי שיתרחש אם וכאשר תעבור ישראל באופן מאסיבי לרכבים חשמליים / צילום: Shutterstock

משרד האוצר מפרט את הנימוקים להטלת מס נסועה על רכב חשמלי, שמטרתו למנוע אובדן ההכנסות ממס קנייה וממס בלו על דלק כתוצאה מהמעבר לרכב חשמלי. מעבודת מחקר מקיפה סביב כניסת הרכב החשמלי לישראל, שפורסם היום אגב הכלכלנית הראשית באוצר, עולה לראשונה אומדן ממשלתי רשמי להפסד הכנסות המדינה ממס הבלו על דלק, שיתרחש אם וכאשר תעבור ישראל באופן מאסיבי לרכב חשמלי, שאינו צורך בנזין.

בגלל היחלשות השקל: יבואני הרכב נערכים להעלאת מחירים נוספת 
הצמיחה בישראל נראית כמו הצלחה, עד שמסתכלים על רכישות כלי הרכב
מערכת הנהיגה עשויה לגרום לתאונות: טסלה תבצע ריקול של מאות אלפי כלי רכב 

המדינה "מכורה" להכנסות מיסוי דלק

על פי נתוני האוצר, כל רכב חשמלי פרטי עם נסועה ממוצעת (כ-16 אלף ק"מ בשנה) יגרום למדינה ל"הפסד" של כ-3100 שקל בשנה מהכנסות בלו בדלק, ובתרחיש שבו יהיו על הכבישים כמיליון כלי רכב חשמליים, לקראת 2030, מדובר במצטבר על אובדן 3 מיליארד שקל בשנה במונחים ריאליים או כ-0.5% מהכנסות המדינה.

מחברי הדו"ח כותבים כי "הירידה בהכנסות בפועל אף צפויה להיות גדולה יותר משתי סיבות מרכזיות: הסיבה הראשונה היא שבפועל הרכבים שנמצאים כיום על הכביש וצפויים במהלך השנים לצאת משימוש מתאפיינים בצריכת דלק ממוצעת נמוכה משמעותית מ- 17 ק"מ לליטר, כך שסך מס הבלו שהם משלמים גבוה יותר. הסיבה השנייה היא שרוכשי הרכב החשמלי מתאפיינים באופן טיפוסי בהיקפי נסועה גבוהים מהממוצע, וזאת לאור העובדה שעלויות הנסיעה הנמוכות הינן אטרקטיביות במיוחד עבור נהגים אלו".

קצב חדירת החשמליות מהיר מהצפוי?

מחברי הדו"ח טוענים כי כלי הרכב החשמליים נכנסים לישראל בקצב מהיר מהצפוי וכותבים כי "בשנת 2022 שיעור הרכבים החשמליים מתוך כלל הרכבים המיובאים היה 19.7%, כולל פלאג אין, בדומה לממוצע באירופה וגבוה בהרבה מהיעדים שנקבעו לאותה שנה. רכבים חשמליים זוכים למספר הטבות מס משמעותיות כיום באמצעות הנחות במס הקנייה ובאגרת הרישוי השנתית".

אולם בענף הרכב מציינים בתגובה כי מדובר בהטיה של הנתונים: מחברי המסמך צירפו את חדירת רכבי הפלאג-אין לרכבי הבנזין, למרות שמדובר בשתי קטגוריות שהטבות המס עליהן שונות בתכלית וכך גם הפליטות וצריכת הדלק שלהם. בנוסף נטען כי האוצר משתמש בהמחשת קצב החדירה המואץ במדד "שיעור הרכבים המיובאים" ולא במדד שיעור המכירות בפועל. זאת למרות, שברבעון האחרון של 2022 היה יבוא מאסיבי של כלי רכב חשמליים למלאים של היבואנים כדי להקדים את עליית מס הקניה בינואר 2023.

בפועל מדובר בכלי רכב, שמיועדים למכירה ב-2023 ואינם מהווים חלק משיעור החדירה של 2022.

ולבסוף מציינים כי כבסיס להשוואת קצב החדירה של הרכב החשמלי בהתאם ליעדים, השתמש האוצר במסמך היעדים של משרד האנרגיה שנכתב בשלהי 2018, בעת ההיצע של כלי הרכב החשמליים היה מזערי, לפיכך אינו ריאלי. ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה כי "לאור השינויים בשוק הרכב החשמלי ועדכון יעדי הממשלה בתחום, מכין המשרד תחזית (חדירה) חדשה והיא תפורסם בקרוב".

האוצר: מס הנסועה מוצדק

המסמך של האוצר טוען כי ההצדקה להטלת מיסוי מיוחד על רכב חשמלי היא נסועת יתר שצפויה בכלי הרכב ותגרום לתרומה מוגברת לגודש בכבישים. במסמך נכתב כי עלות הנסיעה ברכב חשמלי זולה בכ- 75%-80% לעומת נסיעה ברכבי בנזין. לפיכך, "בהעדר כל מיסוי על ק"מ הנסיעה השולי כפי שקיים לגבי רכבי בנזין בדמות מס הבלו, הספרות המחקרית מצביעה על כך שהיקף השימוש ברכבים חשמליים יהיה גבוה יותר מאשר ברכבי בנזין, באופן שיגדיל את הגודש בכבישים. לפי הערכות שמרניות, בהנחה שהמיסוי על רכב חשמלי לא ישתנה, הנסועה ברכב חשמלי ממוצע עשויה להיות גדולה בכ-15% מאשר ברכב בנזין, דבר שיביא להחרפה במצב הגודש בכבישים בתוך מספר שנים. תופעה זו צפויה להיות בעייתית במיוחד בישראל נוכח העובדה שכבר היום הגודש בכבישים בישראל הוא גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית".

בנוסף מזהה המחקר כמה גורמי זיהום המיוחסים לרכב חשמלי ובהם העלייה בפליטת גזי החממה שנגזרת מדרישות ייצור החשמל המוגברות לטעינת רכב חשמלי ועוד.

המסקנה העיקרית של האוצר מהנתונים המחקריים היא כי "יש לפעול להטלת מיסוי על ק"מ הנסיעה השולי ברכב החשמלי באמצעות מס נסועה באופן המדמה את מס הבלו המוטל על רכבי בנזין... מס זה ישקף לנהגים ברכבים חשמליים את ההשפעות החיצוניות השליליות של השימוש ברכב פרטי...".

כוונת האוצר היא הצעה להטלת מס נסועה על רכב חשמלי החל מ-2026, שמופיע בטיוטת חוק ההסדרים החדש שפורסמה לאחרונה. על פי אותה הצעה יוטל מס בגובה של 15 אגורות לקילומטר למרות שלטענת האוצר העלות בפועל צריכה להיות גבוהה יותר.

האוצר רומז גם על כוונות לבחון בעתיד הטלת מס נסועה על כלל כלי הרכב, כולל רכבי בנזין, על בסיס מערכת גבייה דומה וזאת תוך הפחתה הדרגתית של מס הבלו על הדלק "כדי למנוע כפל מס"