שרים שמצביעים מבלי לדעת על מה, ושינויים בחטף: כך אושר התקציב החדש

אישור התקציב בממשלה עורר לא מעט סימני שאלה - החל מהצהרות ללא גיבוי מצד שרים ועד העובדה שהנוסח המלא טרם פורסם • בדרך ירדו מהפרק לא מעט התחייבויות של פוליטיקאים בנושאים חשובים, בראשם יוקר המחיה • ואם לא די בכך, ייתכן שהממשלה תיאלץ לאשרו שוב

ישיבת הממשלה בעניין הגשת תקציב המדינה ביום שישי
ישיבת הממשלה בעניין הגשת תקציב המדינה ביום שישי

אישור תקציב בממשלה הוא כמעט תמיד אירוע סוער ומורכב, אבל נראה שהעברת התקציב לשנים 2023־2024 שברה שיאים של בלבול ושינויים של הרגע האחרון. החל משרים שלא יודעים על מה הם מצביעים, דרך הכרזות הפוליטיקאים על הישגים שכרגע כתובים על הקרח - וכלה בעובדה ש־48 שעות לאחר אישור התקציב, תוכנו המלא טרם התפרסם.

אישור התקציב: האם באוצר בכלל הבינו את החזון של הממשלה החדשה? | פרשנות
מטה המחאה הפיץ מסמך להייטקיסטים: כך תפתחו חשבון בנק בארה"ב 
הפופוליזם ניצח שוב, ותקציב משרד התחבורה נותר בגדר תעלומה | פרשנות

לאחר לילה של משא־ומתן רווי צעקות ועיכובים, הצביעו לבסוף השרים בעד התקציב ביום שישי בצהריים. פקידי האוצר עבדו כל הלילה על ניסוח סעיפי החוק בקובץ וורד, ולא הספיקו לגבש את מסמכי התקציב המסודרים עד כניסת השבת. רק ביום ראשון קיבלו משרדי הממשלה והרשויות השונות מסמך שמציב את כל השינויים שבוצעו בחוק ההסדרים בזמן הפציעות של המשא־ומתן. רשימת השכתובים מקיפה כמחצית מהרפורמות שביקשו להכניס באוצר לצד התקציב.

מכיוון שהשרים הצביעו על התקציב בחופזה, עוד לפני שההסכמות האחרונות קיבלו ביטוי במסמכי התקציב, הליך אישור התקציב בממשלה עדיין לא תם. ייתכן שיידרש דיון נוסף בממשלה כדי לתקף את השינויים של הרגע האחרון, לרבות חלוקת הכספים הקואליציוניים, שפוזרו במיליארדי שקלים ברגעים האחרונים של המשא־ומתן כדי שיתרצו השרים להצביע בעד התקציב.

המאבק עוד לא נגמר

חלק מהרפורמות הוחלשו מאוד, כמו תוכנית הדגל של האוצר להגבלת יבואני המזון הבלעדיים. התוכנית שנגנזה הייתה אמורה לאסור על יבואנים גדולים להחזיק ביותר מזיכיון יבוא בלעדי מול ספקי מזון וטואלטיקה גדולים, אך האחרונים לחצו והציגו בה קשיים משפטיים. למרבה האירוניה, נימוקי האוצר לקריסת התוכנית הם דווקא חשש מפגיעה ביצרנים הקטנים. זאת, בטענה כי "הם נעזרים בשירותי הפצה של הגדולים, ואיסור על הגדולים להפיץ אותם יכול להביא לזה שלא יהיה לקטנים איך להגיע למדף".

לאחר אישור התקציב, התפנו השרים לבחון מי קיבל תוספות גדולות יותר ומי נאלץ להתפשר. למרות שכל השרים הצביעו בעד אישור התקציב - חוץ משר התיירות חיים כץ שהתרעם על ביטול הפטור ממע"מ לתיירים נכנסים - המאבקים עדיין רחוקים מסיום. לבסוף הכריע ראש הממשלה - קודם מצביעים, וכל מה שנותר פתוח ייסגר בהמשך, במהלך הכנת התקציב בכנסת.

 

המסגרת פורסמה באיחור

יותר מיומיים חלפו מאישור התקציב ועד שבאוצר ידעו בכלל להגיד מהן המסגרות שלו. מגבלת ההוצאה המותרת בחוק נפרצה באופן שאיפשר להגדיל את התקציב ב־17.7 מיליארד שקל ב־2023 וב־25.9 מיליארד שקל ב־2024. ועדיין, לא היה די בכך כדי לכנס את כל ההוצאות הצפויות בתקציב אל מול ההוצאה המותרת, וגם ביחס להתמתנות הצפויה בהכנסות המדינה.

בשל כך, החליטה הממשלה לבצע קיצוץ רוחבי כללי בגובה 3% ב־2023, ב־3% נוספים ב־2024, ובשיעור של 1.5% נוספים ב־2025. עוד הוחלט לבצע קיצוץ בתקני כוח האדם בשיעור של 2% ביחס לעובדי המטה ו־0.5% ביחס ליתר עובדי הממשלה בכל אחת מהשנים. גובה התקציב לחלוקה לכספים קואליציוניים יעמוד על 7 מיליארד שקל ב-2024.