צה"ל | בלעדי

המחאה בבור התקיפה? בכיר בחיל האוויר: "הקפאת ההתנדבות למילואים איננה סרבנות"

מפקד בדרגת תא"ל בחיל האוויר הוציא מכתב לאנשי המילואים ביחידתו והודיע להם כי איש מילואים שיפסיק לשרת על רקע המחאה נגד הרפורמה המשפטית, יוכל לשוב לתפקידו עפ"י החלטתו • לדבריו, "הקפאת ההתנדבות איננה סרבנות" • הבכיר אף רמז כי הרפורמה המשפטית תגרום לכך שאנשי החיל יועמדו למשפט בבית הדין הבינלאומי בהאג

הבכיר הרחיב אודות המחאה על הרפורמה, אולם ביקש להשאיר את ההפגנות מחוץ לבור / אילוסטרציה: Associated Press, Tsafrir Abayov
הבכיר הרחיב אודות המחאה על הרפורמה, אולם ביקש להשאיר את ההפגנות מחוץ לבור / אילוסטרציה: Associated Press, Tsafrir Abayov

בכיר בבור התקיפה של חיל האוויר בדרגת תא"ל, אשר אחראי על כל אנשי המילואים של יחידת העילית, שלח מכתב לאנשי המילואים של היחידה. במכתב הודיע הבכיר כי הפסקת השירות במילואים על רקע המחאה נגד הרפורמה המשפטית של יריב לוין ושמחה רוטמן איננה סרבנות. לדבריו, "הקפאת ההתנדבות איננה סרבנות. מבחינתי, בהתאם למדיניות החילית, כל אחד שיקפיא את עצמו יוכל לחזור לכשירות על-פי החלטתו".

מטה המחאה הפיץ מסמך להייטקיסטים: כך תפתחו חשבון בנק בארה"ב
מומחים לתורת המשחקים מנסים להסביר למה עדיין אין פשרה ברפורמה המשפטית

הבכיר הרחיב אודות המחאה נגד הרפורמה המשפטית, אולם ביקש להשאיר את ההפגנות מחוץ לבור.

הבכיר אף רמז כי הרפורמה המשפטית תגרום לכך שאנשי החיל יועמדו למשפט בבית הדין הבינלאומי בהאג. "הסיכון המשפטי מהדין הבינלאומי - הנושא נמצא בבירור. אולם כל עוד אין שינוי בתוקף החוק הישראלי, המצב המשפטי שלנו לא השתנה. ככל שיהיה מידע נוסף - אעדכן". 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

בצה"ל חוששים מהתרחבות המגמה

אנשים שנחשפו למכתב זה ראו בו תמיכה מרומזת במחאה נגד הרפורמה המשפטית. בצה"ל מוטרדים מהמגמה, שכעת נראית אומנם מועטה ושולית, אבל זוכה להדים נרחבים בתקשורת.

קצין בכיר אמר לגלובס כי הניפוח של אמירות ודיונים של קצינים וחיילים בודדים גורמת להעצמת התופעה ולהד גדול בהרבה ממה שהיא משתקפת בצבא. לדבריו, חייבת לבוא אמירה ברורה מצד כל הצדדים בוויכוח כי הצבא מחוץ לתחום, וכי השירות לא צריך להיות מותנה בדבר. 

תגובת דובר צה"ל: "משרתי המילואים הם חלק חיוני ביכולתו וכשירותו של צה"ל לעמוד בייעודו ובמשימותיו השונות. הרמטכ"ל התייחס למחלוקת הקיימת בחברה הישראלית בשבוע שעבר בנאומו בטקס סיום קורס קציני יבשה קרביים, והדגיש את החשיבות שבהשארת המחלוקת מחוץ לצה"ל.

"הרמטכ"ל הנחה את המפקדים לשוחח עם משרתי הסדיר והמילואים, להסביר את ייחודיותו של צה"ל ואת חשיבות לכידות השורות מול הגורלית שבמשימות - הגנת המדינה".