"חוק המתנות", שיאפשר לנתניהו לקבל תרומות, אושר בקריאה טרומית

לפי הצעת החוק, לעובד ציבור ולבן זוגו או לילדו יתאפשר לקבל במתנה כספים למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים באמצעות גיוס כספים מגורמים פרטיים • החוק עבר ברוב של 53 תומכים מול 49 מתנגדים למרות התנגדותה החריפה של היועצת המשפטית לממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

"חוק המתנות" שיאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל תרומות, אושר הבוקר (ב') בקריאה טרומית במליאת הכנסת. החוק עבר ברוב של 53 תומכים מול 49 מתנגדים למרות התנגדותה החריפה של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה. הצעת החוק תעבור לדיון בוועדת הכנסת לקראת קריאה ראשונה במליאה. 

האם רשות המסים תיאלץ להחזיר 664 מיליון שקל שגבתה ביתר מעובדים שכירים? 
לראשונה: תפורסם מראש רשימת תורנויות שופטי העליון | בלעדי

לפי הצעת החוק, לעובד ציבור ולבן זוגו או לילדו יתאפשר לקבל במתנה כספים למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים באמצעות גיוס כספים מגורמים פרטיים, זאת גם כשהכספים ניתנים לעובד הציבור בשל תפקידו. ההצעה קובעת הסדר באשר לאופן גיוס תרומה באמצעות עמותה ייעודית שתוקם.  

המשנה ליועמ"שית, עו"ד ד"ר גיל לימון, העביר את חוות-דעתו לשר המשפטים יריב לוין לפני כינוס הדיון אתמול (א') בוועדת השרים לחקיקה, בו אושר החוק. לדברי ד"ר לימון, הצעת החוק "פוגעת באופן מהותי בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו, ויש בה כדי לפתוח פתח של ממש לשחיתות שלטונית".

לפי חוות-הדעת של המשנה ליועמ"שית, "אחד המנגנונים החשובים בשמירת טוהר המידות שבשירות הציבורי ואמון הציבור בו הוא חוק שירות הציבור (מתנות), אשר קובע איסור על עובד הציבור לקבל מתנה 'באשר הוא עובד הציבור'. האיסור נועד למנוע חשש להפעלת הסמכויות השלטוניות בעבור נותן ההטבה או לטובתו, באופן שעלול לעלות לכדי שחיתות שלטוני. על כן, מטרת האיסור היא למנוע ולו מראית של פעולות בניגוד עניינים מתוך אינטרסים כלכליים. חוק זה מהווה נדבך משמעותי במערך השמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי".

נזכיר כי באוקטובר 2022 קבע בג"ץ כי סכום של 270 אלף דולר שקיבל ראש הממשלה נתניהו מבן-דודו המנוח נתן מיליקובסקי לצורך מימון הוצאות משפטיות שלו ושל רעייתו שרה, ניתנו בניגוד לחוק המתנות. בג"ץ הורה לנתניהו להשיב את הכספים.