לקראת קריאה שנייה ושלישית: ועדת החוקה תדון שבוע הבא בשינוי הוועדה לבחירת שופטים

לאחר פרסום מתווה הנשיא הבוקר יצאו השר לוין ויו"ר ועדת החוקה רוטמן בהצהרה כי המתווה אינו על דעתם או מטעמם  • גם הרצוג הכחיש את המתווה ואמר כי "לא מדובר במתווה נשיא המדינה"

יריב לוין ושמחה רוטמן במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יריב לוין ושמחה רוטמן במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר ששר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הבהירו הבוקר כי הליך החקיקה לא ייעצר, ועדת החוקה בראשותו של רוטמן הודיעה כי בשבוע הבא יתקיימו 4 ימי דיונים בעניין שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כהכנה לקריאה שניה ושלישית.

מוקדם יותר היום (ג') לוין ורוטמן הודיעו כי הליך החקיקה יימשך ולדבריהם "ישנן הסכמות רחבות בהישג יד, כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה וייהנו מקונצנזוס רחב".

הודעה זו מגיעה לאחר פרסומים הבוקר אודות מתווה חדש של נשיא המדינה. לדבריהם, המתווה שפורסם אינו על דעתם או מטעמם והוא "עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי". במקביל, נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג הכחיש גם הוא את הפרסום. מבית הנשיא נמסר: "הפרסומים הבוקר אינם על דעת הנשיא ומי מטעמו. יובהר ויודגש כי לא מדובר במתווה נשיא המדינה. מדובר בהצעה אחת מתוך רבות שהועברו בשבועות האחרונים ע״י חוקרים ואקדמאים ממכונים שונים. נשיא המדינה טרם גיבש מתווה סופי ולאחר שיגובש הנשיא יציג אותו לאזרחי ישראל".

אלו ההפגנות והחסימות הצפויות ב"יום ההתנגדות" נגד המהפכה המשפטית

לפי המתווה שפורסם בידיעות אחרונות הבוקר והוכחש כאמור ע"י הנשיא, לוין ורוטמן - חלקים הנמצאים בלב הרפורמה שמבקשת הממשלה לבצע יבוטלו.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

לפי הפרסום לא תחוקק פסקת התגברות; יעוגן אופן הליך החקיקה של חוקי יסוד וזכויות יסוד שלא זכו לעיגון מפורש יעוגנו - עקרון השיוויון וחופש הביטוי, חופש הדת יעוגנו במפורש; לא ניתן יהיה לפסול חוקי יסוד וחוקים שיסתרו חוקי יסוד יפסלו ברוב של שני שליש מההרכב המלא של שופטי בית המשפט העליון; ללא רוב זה - ביהמ"ש העליון יוכל לקבוע סעד הצהרתי של אי התאמה של החוק; בוועדה למינוי שופטים לא יהיה רוב לקואליציה - 4 חברי קואליציה, שניים מהאופוזיציה, שלושה שופטי ביהמ"ש העליון ושני נציגי ציבור שימונו במשותף ע"י שר המשפטים ונשיאת ביהמ"ש העליון. לפי הפרסום נותרה מחלוקת על הרוב הדרוש למינוי; עילת הסבירות לא תחול על החלטות של מדיניות או מינויים פוליטיים; באשר ליועצים המשפטיים - המצב יישאר בעינו והשינוי יהיה בכך שהממשלה תוכל לחרוג מהייעוץ במקרים חריגים ולקבל ייצוג חיצוני.\

ביום ראשון: המשך הדיונים בוועדה

בשל פורים השבוע התקיימו דיונים בוועדת החוקה רק ביום ראשון והם צפויים להתחדש ביום ראשון הקרוב. במקביל נמשכו השבוע הדיונים על חוק דרעי 2 וחוק הנבצרות. ביום חמישי ימשך הדיון על חוק הנבצרות.

תגובת ראשי ומטה המאבק בדיקטטורה לפרסומים בנושא ״מתווה הנשיא״: ״העברת הועדה לבחירת שופטים לידי הפוליטיקאים: כניסה לדיקטטורה. הנשיא נתן ללוין, רוטמן ונתניהו את מפתח הכניסה לדיקטטורה.״

ראשי המאבק: ״נתניהו, לוין, סמוטריץ' ורוטמן קיבלו את כל מה שרצו: בית משפט פוליטי, בג"צ מסורס, ממשלה חסינה מכל ביקורת, מערכת משפט מעוקרת. מיליונים הנאבקים זה חודשיים למען הדמוקרטיה בישראל קיבלו יריקה בפרצוף.

בניגוד להתחייבותו הפומבית, הנשיא ניהל הליך חד צדדי בחדרים חשוכים והביא הצעה לדיקטטורה אחרת. לא נקבל זאת. ממשיכים להיאבק כי לא נחייה תחת דיקטטורה.״