דודו זבידה | בלעדי

הפיטורים של דודו זבידה מסתבכים: בעלי המניות דורשים הסברים

לדירקטוריון חברת הנדל"ן הגיעו מכתבים ממספר בעלי מניות התוהים בקשר לנסיבות פיטורי המנכ"ל המוערך, אך הדירקטוריון גייס חוות־דעת משפטית שמונעת את פרסום המכתבים • הערכות: דרישות השכר אינו הסיבה המרכזית לפיטורים; בסביבת זבידה רמזו לאחרונה כי מדובר בניסיון של משפחת פורר להשתלט על הדירקטוריון

דודו זבידה, מנכ''ל מבנה / צילום: איל יצהר
דודו זבידה, מנכ''ל מבנה / צילום: איל יצהר

נמשכת הדרמה בצמרת חברת הנדל"ן המניב מבנה  בנוגע לכוונת הדירקטוריון לפטר את המנכ"ל הוותיק והמוערך דודו זבידה. לגלובס נודע כי בימים האחרונים הגיעו לדירקטוריון מבנה מכתבים ממספר בעלי מניות של החברה, הדורשים הסבר לפיטורי המנכ"ל המוערך ודרישה כי הללו יפורסמו למשקיעים באתר הבורסה. בתגובה הצטייד דירקטוריון החברה, בראשות טל פורר (בנו של בעל המניות הגדול במבנה), בחוות־דעת משפטית שמונעת את פרסום המכתבים.

מנכ"ל ריסקיפייד לעובדים: "נוציא מישראל 500 מיליון דולר" 
הכלכלן הראשי של פורום קהלת: הרפורמה המשפטית עלולה להביא לפגיעה קשה בכלכלה 
מנכ"ל האוצר לשעבר על אזהרת מודי'ס לישראל: "תמרור אזהרה חריג ומהדהד" 

אמש (ג') פרסמה מבנה הודעה לפיה מנכ"ל החברה דודו זבידה זומן לשימוע לפני הפסקת ההתקשרות עימו, קרי לפני פיטוריו. זאת על רקע מחלוקות בינו לבין דירקטוריון החברה שנגעו במספר סוגיות. ההערכות הן כי נושא דרישת השכר של זבידה אינה הנושא המרכזי שהוביל לפיצוץ, וכי זבידה הבהיר לדירקטוריון שהוא יסכים לעבוד באותם תנאי שכר כפי שהם משולמים לו היום. יתרה מכך, גם בזימון לשימוע לא מופיע ככל הידוע נושא השכר.

בשבוע שעבר נרמז מסביבתו של זבידה כי הסיבה לפיטוריו של זבידה עשויה להיות רצונה של משפחת פורר לשלוט בדירקטוריון מבנה ללא מנכ"ל דומיננטי תחתיה. ממשפחת פורר סירבו להגיב לטענות.

מעבר לכך, גם בדירקטוריון מבנה נשמעים קולות חדשים, שלא מרוצים מהקו הכללי שמוביל את הדירקטוריון והם דורשים הבהרות. "בעלי המניות והמוסדיים רוצים יותר שקיפות והבהרות לגבי הסיבות לשימוע לזבידה לפני פיטוריו. הרי בסיכומו של דבר מדובר במנכ"ל שהביא את החברה להישגים משמעותיים מאוד", אומר אחד הגורמים המוסדיים לגלובס. "והנה מתכנס הדירקטוריון ומוציא הודעה שממנה משתמע: בואו נזמין את המנכ"ל לשימוע לפני פיטורים. לכן נעשתה פנייה כדי להבין אם הרקע למהלך הוא ענייני".

למבנה אין בעל שליטה, ובעל המניות הגדול ביותר הוא דוד פורר

דודו זבידה מנהל ביד רמה את מבנה מזה מעל ל-9 שנים. כיום החברה אינה נשלטת על ידי בעל שליטה, בזמן שבעל המניות הגדול ביותר הוא המיליארדר דוד פורר, המחזיק בין היתר בחברת הפצת התרופות ניאופרם. בידי פורר יש נתח של 18.6% ממניות החברה. יו"ר הדירקטוריון של מבנה הוא בנו של פורר, טל.

בין בעלי המניות האחרים מקרב המוסדיים נמצאות מרבית חברות הביטוח הגדולות: מנורה, כלל ביטוח, הפניקס, מגדל והראל. גם לבית ההשקעות מיטב יש החזקה משמעותית שהופכת אותו לבעל עניין.

זבידה נחשב למנכ"ל מוערך מאוד, שכן הצליח לייצב את מבנה, שהיה למעשה מיזוג של שתי חברות ציבוריות שונות שהיו בסחרור פיננסי: כלכלית ירושלים ומבני תעשייה. לאחר שורה של מהלכים יצירתיים שהוביל, שכללו בין היתר גיוסי הון וחוב, לצד צעדי מיזוג והתייעלות, הפך זבידה את מבנה מחברה שעומדת על סף פשיטת רגל, לסיפור הצלחה.

היחסים בין זבידה למשפחת פורר החלו להתערער לאחרונה

מבנה כיום היא אחת מחברות הנדל"ן המניב המובילות בישראל, הנסחרת בימים אלה בשווי של כ־7 מיליארד שקל (לאחר ירידה של 20% בשווי המניה בשנה האחרונה). עם קרדיט גדול על פועלו ומהלכיו, הפך זבידה למעין בעל הבית בחברה וגם למנכ"ל מתוגמל מאוד, שעלות שכרו הכוללת חצתה את רף 50 מיליוני השקלים במהלך שנות כהונתו. בראיון שהעניק אשתקד לגלובס טען: "אני חייב להיות עם סכין בין השיניים. כל יום בעלי המניות בוחנים אותי, מסתכלים מה עשתה המניה".

על פי ההערכות היחסים בין זבידה למשפחת פורר החלו להתערער לאחרונה, לאחר שזבידה הוביל מהלך למיזוגה של מבנה עם חברת דסק"ש הממונפת - מהלך שהוביל לחשש בקרב חלק מבעלי המניות. המהלך לא יצא לפועל, אך היווה כנראה קו פרשת מים ביחסים בין הצדדים שהלכו והתערערו מאז.

***גילוי מלא: למשפחת בר און, מבעלות השליטה בגלובס, מניות מיעוט בחברה הציבורית "מבנה". כמו כן, גלובס שוכר מחברת "מבנה" משרדים במרכז בר און