"כל בית בישראל ייפגע כלכלית": פורום העסקים מזהיר מהמהפכה המשפטית

מעסיקים ומנהלים במשק החברים בפורום העסקים מזהירים כי כלכלת ישראל החלה להתדרדר ותמשיך להתדרדר ככל שהרפורמה המשפטית במתכונתה המוצעת תצא לפועל • "הרפורמה תביא לפגיעה חמורה ביציבות הכלכלית, שתגרום לפיטורים המוניים ולאבטלה של רבבות רבות של עובדים בכל מגזרי המשק"

ליאורה עופר, לילך אשר-טופילסקי והראל ויזל. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, תמי הרפז, דימה טליאנסקי
ליאורה עופר, לילך אשר-טופילסקי והראל ויזל. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, תמי הרפז, דימה טליאנסקי

לגל האזהרות שפרסמו באחרונה אישים וגופים שונים באשר להשלכות הכלכליות הקשות של הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, מצטרף כעת גם "פורום העסקים", המונה שורת בכירים מהחברות הגדולות במשק בתחומים שונים.

קרן הגידור הגדולה בישראל: "צונאמי" של מכירת נכסים שקליים בפברואר בשל המהפכה המשפטית 
נתוני מאקרו חזקים לא יספיקו: האזהרה החריגה של מודי'ס מערערת את האסטרטגיה של שר האוצר
הכלכלן הראשי של פורום קהלת: הרפורמה המשפטית עלולה להביא לפגיעה קשה בכלכלה
"בתוך מגה אירוע כלכלי": מה אמרו בכירי המשק בפגישה עם הנשיא?

במכתב שהפיץ היום (ה') הפורום נכתב: "אנחנו 'פורום העסקים', שגדלנו והתחנכנו על יסודות ועקרונות מגילת העצמאות של מדינת ישראל ועל עצמאותה של המערכת המשפטית במדינת ישראל. בעסקים ובחברות של כולנו בתחומי התעשייה והסחר, בנדל"ן, במלונאות ובמערכת הבנקאית והפיננסית, עובדים זה לצד זה גברים ונשים, חילונים ודתיים/חרדים, ערבים ויהודים, אנשי ימין, מרכז ושמאל, מכל קצוות הקשת הפוליטית, בהרמוניה מלאה ומתוך כבוד הדדי.

"כמעסיקים וכמנהלים של למעלה מ-500 אלף עובדים במשק הישראלי, אנחנו מקפידים על שווין זכויות מלא ועל שיח מכבד בחברות שלנו, ורוצים להביא לידיעת הציבור כי בשיחות שקיימנו בשבועות ובימים האחרונים עם כבוד נשיא המדינה ועם חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, הבאנו לידיעתם את הערכתנו הכלכלית ואת החשש הכבד מהמשך הידרדרות כלכלת המדינה כתוצאה מהמשך קידומה של הרפורמה המשפטית באופן ובדרך שהדבר נעשה עד כה". 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

"פיטורים המוניים"

"להערכתנו", כותבים בפורום העסקים, "כתוצאה מהרפורמה הנ"ל כל בית בישראל ייפגע כלכלית, ההשקעות בארץ על-ידי משקיעים מקומיים וזרים ייפסקו, הפיחות בערך השקל יחריף, דירוג האשראי של מדינת ישראל יירד, בעקבותיו הריבית בארץ תמשיך לעלות בקצב גבוה, כך שכל תשלומי המשכנתאות ימשיכו לעלות ולהתייקר, תוך חשש לפגיעה קשה בחסכונות הציבור ובקרנות הפנסיה.

"להערכתנו, התוצאה של האירועים הללו תהיה פגיעה חמורה ביציבות הכלכלית של מדינת ישראל, אשר למרבה הצער תגרום לפיטורים המוניים ולאבטלה של רבבות רבות של עובדים בכל מגזרי המשק המקומי, שימצאו את עצמם ללא מקור פרנסה בכבוד".

לדברי ראשי הפורום, "אנו קוראים לממשלה לנהוג באחריות, במתינות ובזהירות, כמתחייב בנסיבות שנוצרו, לעצור מיד את כל הליכי החקיקה שהחלו את 'התגלגלותו של כדור השלג הכלכלי' ולבחון מחדש, בשקט, ברוגע ובדרכים מקובלות, את התהליכים ואת השינויים שנדרשים להיעשות בהסכמה לאומית רחבה, תוך בחינת השפעתם באופן רוחבי גם על הכלכלה, החברה והביטחון הלאומי של מדינת ישראל".  

בפורום העסקים חברים: עידו נויברגר וויקטור שמרך, מייסדי ווליו בייס; ליאורה עופר, יו"ר
ובעלי מליסרון; צחי נחמיאס, יו"ר דירקטוריון ובעלי מגה אור; לילך אשר-טופילסקי, שותפה בכירה בקרן פימי; נתן חץ, בעלים ומנכ"ל אלוני חץ; איתן בר-זאב, יו"ר דירקטוריון ביג ויו"ר דירקטוריון אפריקה נכסים; הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס; שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר ויו"ר בריל; יצחק אברכהן, יו"ר שופרסל; ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל; חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות; נטלי משען-זכאי, מנכ"לית דסק"ש נכסים ובניין; גיל אגמון, בעל השליטה בחברת דלק רכב; ישי דוידי, מייסד ומנכ"ל קרן פימי; דוד פתאל, בעלים ומייסד רשת מלונות פתאל; ועמרי פדן, יו"ר ובעלים של חברת אלוניאל בע"מ.