מאות דירות נוספות ייבנו על קו החוף באכזיב. כמה הן יעלו?

צמח המרמן ואלקטרה מגורים ימכרו בשכונה דירה במחיר ממוצע של 2.2 מיליון שקל • 
עסקה בשבוע, מדור חדש 

שכונת אכזיב / הדמיה: 3Dvision
שכונת אכזיב / הדמיה: 3Dvision

השכונה: בימים שבהם נרשמת נפילה במספר העסקאות בכל הארץ, בחרנו להתמקד במקום רחוק מהמרכז, שדווקא ממשיך לשגשג - שכונת המגורים החדשה בנהריה, ליד חוף אכזיב. באחרונה הודיעו חברות צמח המרמן ואלקטרה מגורים, הבונות במשותף את השכונה, כי התקשרו בהסכמים להגדלת מספר הדירות שיוצעו למכירה בפרויקט בעוד כ־300 דירות, כך שבשכונה המוקמת יוקמו 1,044 דירות, מהן נבנו עד כה 432.

"מצמצמי דיור": דוח של האוצר חושף את התופעה החדשה בשוק הנדל"ן 
העלייה במחירי הדירות אולי נבלמה, אבל הבעיה הגדולה של שוק הנדל"ן נמצאת בכלל במקום אחר | פרשנות 
פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת, והקבלנים יקבלו עוד רבע מיליארד שקל | בלעדי

הקרקע: הקרקעות היו בעבר בבעלותה של חברת דלתא גליל, שיזמה עליהן את התוכנית המקורית בסוף שנות ה־80. התוכנית אושרה ב־1990, וכשרצו לממש אותה, התברר שהיא סמוכה מאוד לשמורת הטבע באזור. אם הייתה התוכנית מועלית כיום, סביר שהייתה נדחית, לאור חוק שמירת הסביבה החופית שהתקבל ב־2004 ומגביל את הבנייה ל־300 מטר מקו החוף.

כדי לקבל אישור לתוספת הדירות, החברות היזמיות של הפרויקט שינו את התוכנית מעט: הוסיפו שטחים פתוחים לאורך החוף והעבירו חלק מהדירות מזרחה. כך נוצרה תשתית לשכונה נדירה, שכיום קשה להניח שהייתה נבנית כפי שהיא.

המחירים: הקרבה לים הובילה להתנפלות על הפרויקט מיומו הראשון כמעט, ועד היום, כשהשוק מתכווץ.

ב־2016, כשהוחל לשווק את הדירות בשכונה, עמדו מחירי דירות ארבעה חדרים על כ־1.15 מיליון שקל בממוצע ודירות חמישה חדרים נעו בין 1.4 ל־1.6 מיליון שקל; העסקאות האחרונות באכזיב נסגרו כבר ב־2.1 מיליון שקל על דירות ארבעה חדרים ו־2.4 מיליון שקל על חמישה חדרים.

ב־2021 נרשמו בשכונה הקטנה 27 עסקאות באתר רשות המסים, ואילו בשנה שעברה קפץ המספר ל־64. הקצב המהיר נמשך אפילו בחודש שעבר (פברואר), שבו נרשמו עד כה שמונה עסקאות באתר רשות המסים.

העסקה: בימים אלה מקודמת תוכנית להגדיל את השכונה במאות דירות בשני מגרשים, מצפון ומדרום. מהודעת החברות לבורסה אפשר ללמוד איך תיראה הגדלת השכונה. במגרש הדרומי מתוכננות 170 דירות בסך הכול. עם בעלי הקרקע שם נחתם חוזה לרכישת הזכויות להקמת 120 דירות מעל קומת קרקע, ומבני מסחר וציבור, תמורת 60 מיליון שקל בתוספת מע"מ. להערכת החברות, היקף המכירות על הדירות הללו צפוי להגיע ל־225 מיליון שקל ללא מע"מ, ומחיר דירה ממוצעת יגיע לכ־2.2 מיליון שקל. במקביל, החברות התקשרו גם בהסכמים לרכישת יתרת הזכויות במגרש הזה (ל־50 דירות).

בנוגע למגרש הצפוני נחתם הסכם קומבינציה, שבו זכויות ל־176 דירות, שבו השותפות התחייבו להקים את הפרויקט על חשבונן ולשלם למוכרים 35% מתקבולי מכירת יחידות הדיור ו־30% מתקבולי מכירת שטחי המסחר. להערכת החברות, היקף המכירות בפרויקט שיוקם במתחם זה ללא החלק של המוכרים, צפוי להיות 223 מיליון שקל.

בשורה התחתונה: העיר נהריה הייתה מזוהה פעם עם תעשייה, עם מפעלים כמו דלתא (שמכרה את השטח לטובת התוכנית הנוכחית), מפעל זוגלובק (שנמכר מאז תמורת 77.5 מיליון שקל לקרן ריאליטי, שמקדמת במקום תוכנית למגורים, מסחר ומלונאות), ומפעל שטראוס (שכבר נבנו עליו דירות בעשור הקודם). האם שכונת המגורים הבאה תיבנה על שטח מפעל טכנולוגיות להבים, שעתיד להיסגר בשנים הקרובות? שאלה מעניינת נוספת היא האם הציבור והעיר באמת מרוויחים כשיש מעוד ועוד דירות ופחות ופחות תעסוקה.