החוק שיכשיר את דרעי לכהן כשר אושר לקראת קריאה ראשונה

במקביל, בוועדת החוקה דנים בשינוי הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית, ובוועדת הכנסת מקדמים את "חוק המתנות"

יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב
יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

כשברקע גל המחאה וניסיונות הנשיא למצוא מתווה מוסכם, הממשלה ממשיכה לקדם במהירות את חוקי המהפכה המשפטית. הבוקר (ד') הצביעו בוועדה המיוחדת שהוקמה בראשות ח"כ אופיר כץ על "חוק דרעי 2" ואישרו אותו לקריאה ראשונה (ברוב של תשעה חברי כנסת מול שישה מתנגדים), והוא צפוי לעלות להצבעה במליאה בשבוע הבא; במקביל, בוועדת החוקה דנים בשינוי הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית; ובוועדת הכנסת מקדמים את "חוק המתנות", שיאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל כספים מחברים לייעוץ משפטי.

נגיד בנק ישראל ל-CNN: "הרפורמה המשפטית עלולה לסכן את הכלכלה"
פורום קהלת משנים זווית: "יש חשיבות רבה להשגת הסכמה רחבה"
עברו בקריאה ראשונה: פסקת ההתגברות והגבלת בג"ץ בפסילת חוקים

"חוק דרעי 2", שכאמור אושר לקריאה ראשונה, מבקש לתקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שלא ניתן יהיה להתערב במינויים של שרים. התיקון נועד לעקוף את החלטת בג"ץ, שפסל את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר, ולסלול את דרכו חזרה לממשלה. לפי הצעת החוק, לא תהיה ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים, זאת בשל הטענה כי מדובר בפעולות המצויות ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית". 

דיון בוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 דיון בוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לכנסת הציע לדחות את החלת החוק, כדי לא לעשות זאת בסמיכות לפסילת מינויו של דרעי בבג"ץ. "אפשרות לצמצום הקושי מפני חשש לשימוש לרעה בסמכות המכוננת היא קביעת הוראת תחולה מאוחרת, שתעקר את החשש מפני דחיפות מיוחדת בשינוי חוק יסוד: הממשלה, ותאפשר ליבון מעמיק וממצה של העקרונות העומדים ביסוד הצעת החוק". 

"החרבת העצמאות של בתי המשפט"

בתוך כך, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, ממשיך לקדם הבוקר לקריאה שנייה ושלישית את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שהקואליציה תשלוט במינויים. ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר בוועדה הבוקר: "כל הצעה שתעניק שליטה בלעדית לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים היא לא קבילה, היא לא בסיס למשא-ומתן, היא החרבת העצמאות של מערכת בתי המשפט. הקואליציה תוכל להדיח שופטים בזכות השליטה שלה במינויים, בניגוד לאמירות שלכם". ח"כ רוטמן השיב על כך ואמר: "האמירה לא נכונה".

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

בנוסף, ועדה שלישית - ועדת הכנסת - דנה בשעה זו בחוק התרומות של ח"כ עמית הלוי מהליכוד, שיאפשר לפוליטיקאים לקבל תרומות מהציבור לצורך מימון הליכים משפטיים או רפואיים. החוק נדון לצורך הכנתו לקריאה ראשונה. אם החוק יעבור, הוא עשוי כאמור לאפשר לראש הממשלה לנתניהו לא להחזיר כספים שקיבל מבן-דודו המנוח למימון הליכים משפטיים - בניגוד להחלטת בג"ץ בנושא.