שוק רכבי היד השנייה נכנס להאטה, והחשמליות החדשות שבדרך

שוק היד השנייה מוריד הילוך • לראשונה עמדות טעינה ללא כבלים • סקודה משיקה גרסת "קופה" לאניאק החשמלית • ישראל על הכוונת של החטיבה הסינית של GM • ועוד חדשות מעולם הרכב

חדשות ענף הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חדשות ענף הרכב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההאטה החדה שנרשמה בשבועות האחרונים בשוק הרכב החדש, נכנס גם שוק היד השנייה להאטה. גורמים מרכזיים בענף הסחר ברכב משומש מדווחים על ירידה חדה בביקוש לכלי רכב, כולל דגמים מבוקשים בגיל עד 3 שנים. בנוסף מדווח על הצטברות מלאים חריגים ועל לחץ משמעותי להנחות.

פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת, והקבלנים יקבלו עוד רבע מיליארד שקל | בלעדי 
"אל תחנכו אותנו להיכנס לעיר או לא": ביטן מאיים לבטל את העלאת מחירי החניה בת"א 
ביטוחי החובה לאופנועים בדרך להתייקר בכ-10% | בלעדי

בענף אומרים כי תורמות לכך מספר סיבות ובהן הצטברות "עונתית" של כלי רכב משומשים, שחזרו בינואר ופברואר מתקופת הליסינג שלהם לאחר שהוחלפו ברכבי חברה חדשים. אולם, לדבריהם גם תורמת לכך ההאטה הכללית וחוסר הוודאות המשקית, שמביאה לדחיית ההחלטות להחלפת רכב על ידי משקי בית.

גורמים בענף מעריכי כי בחודשיים האחרונים "מחזור התחלופה" הטיפוסי של כלי רכב משומשים, כלומר משך הזמן שהרכב נמצא במלאי של הדילרים, הוא כיום כמעט כפול בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יצוין כי בשנה שעברה סבל שוק הרכב החדש ממחסור מתמשך בשל השיבושים באספקת צ'יפים והדבר הביא לביקוש מוגבר לרכישת רכב יד שנייה ולעליית מחירים מהירה בשוק. בענף מציינים כי הביקוש לכלי רכב חשמליים משומשים עדיין יציב יחסית בשל ההיצע המוגבל. אולם גם כאן ניכרת תחילתה של תופעת "מכירות לחץ" של לקוחות, שרכשו בשנה שעברה כלי רכש חשמליים בסיוע שיעור מימון גבוה מתוך הנחה, שהמחירים ימשיכו לעלות.

לראשונה עמדות טעינה אלחוטיות לרכב חשמלי

האפשרות לטעון כלי רכב חשמליים מעמדות אלחוטיות, ללא כבלים, שובה מזה שנים את דמיון הקהל. אולם בפועל הפתרון הזה הוגבל עד כה בעיקר לשימוש בתשתיות, דוגמת "הכבישים החכמים" של אלקטריאון ולאבות טיפוס.

כעת יוצאת הטכנולוגיה גם לשוק ההמוני ומבטיחה לחולל מהפכה. החל מהחודש מציע מותג הרכב החשמלי הסיני IM MOTORS, שהוקם כשת"פ בין ענקית הרכב SAIC לבין קבוצת עליבאבא הסינית, מטען אלחוטי לרוכשי הרכב שלו.

על פי נתוני החברה, המטען תומך בטעינה בקצב של עד 11 קילוואט, כמעט מקביל לקצב של מטענים יתיים מקובלים. המטען מסוגל לזהות אוטומטית את המיקום של הרכב ביחס לעמוד הטעינה ולזהות את המשתמש בצורה מאובטחת. התקנתו דורשת התקנה זמנית של נקודת טעינה מקובלת עם חיבור לרשת, ולאחר מכן היא מוחלפת במטען אלחוטי. המחיר ללקוחות החברה בסין עומד על כ־2,850 דולר כולל חבילת טעינה, ועל פי הערכות מחיר המטען עצמו נע סביב 1,800 דולר. המטען תומך רק בטעינה של כלי רכב, שהותאמו לטעינה אלחוטית ובינתיים אלו שני דגמי הפרימיום החשמליים של המותג IM.

הסדאן החשמלית יונדאי איוניק 6 בדרך

חברת כלמוביל נערכת לשיווק מכונית הסדאן החשמלית איוניק 6, שחולקת פלטפורמה עם איוניק 5 הפופולרית, שמתחרה בטסלה 3. מכוניות ראשונות מסיימות כעת תקינה ובחינה להתאמתן לשוק הישראלי.

שתי הגרסאות העיקריות בישראל יוצעו עם סוללה של 74 קילוואט שעה: הגרסה עם מנוע בודד בהספק 228 כ"ס מציעה טווח של עד 614 ק"מ ב־WLTP ואילו גרסת הביצועים עם שני מנועים והנעה כפולה בהספק משולב של 325 כ"ס מציעה טווח של עד 583 ק"מ.

המחירים טרם פורסמו אולם לפי הערכות הם צפויים להיות יקרים בשיעור ממוצע של כ־5% בלבד מהגרסאות המקבילות של איוניק 5. במקביל תוצע גרסה עם סוללה של 54 קילוואט וטווח של עד 430 ק"מ, שצפויה להיות מתומחרת מול טסלה 3 התחלתית. המסירות צפויות להתחיל בסוף אפריל.

המכונית הושקה באירופה.

יונדאי איוניק 6 / צילום: יח''צ
 יונדאי איוניק 6 / צילום: יח''צ

ישראל על הכוונת של החטיבה הסינית של GM

החטיבה הסינית של ג'נרל מוטורס צפויה להתחיל לייצא השנה מכוניות לישראל - כך מסר השבוע בכיר במערך היצוא של GM סין. לדבריו, היצוא של GM מסין צפוי לזנק השנה ביותר מ־35% ובין המדינות בעלות הפוטנציאל הגדול ביותר ליצוא של רכב חשמלי של החברה נמצאת גם ישראל.

עדיין לא ברור אילו דגמים ואלו מותגים צפויים להגיע לישראל. ג'נרל מוטורס מייצרת בסין דגמים שונים ובהם דגמי ביואיק חשמליים, שמתוכננים ספציפית עבור השוק הסיני, ודגמים זולים תחת שם המותג WULING.

המותג WULING, שבעבר ייצר רק "מכוניות מיקרו" עבור השוק העירוני של סין, מפתח כיום ליין שלם של דגמים חשמליים משפחתיים במחיר נגיש כולל מובילי נוסעים ורכבי פנאי. עם זאת, המותג עדיין לא הכריז עד כה על כוונות יצוא.

סקודה משיקה גרסת "קופה" לאניאק החשמלית

חברת סקודה מרחיבה את היצע הדגמים החשמליים שלה בישראל עם גרסת הקופה של הקרוס־אובר החשמלי, "אניאק". הרכב דומה בממדיו לאניאק הרגילה אולם מתאפיין בעיצוב אווירודינמי יותר שמגדיל את הטווח לעד 537 ק"מ או עד 550 ק"מ בתקן WLTP, בהתאם לגרסה.

הרכב יוצע בארבע גרסאות אבזור שונות במחירים שנעים בין כ־236 ל־288 אלף שקל, כ־10% יותר בממוצע מהאניאק הרגילה.

הרכב משווק בישראל עם מפרט הנעה מקביל לזה של האניאק הרגילה, שכולל מנוע חשמלי אחורי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ עם סוללה בקיבולת של 82kWh. הרכב מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־8.7 שניות.

גרסת הקופה של הקרוס־אובר החשמלי, ''אניאק'' / צילום: יח''צ
 גרסת הקופה של הקרוס־אובר החשמלי, ''אניאק'' / צילום: יח''צ