בג"ץ הורה לנתניהו להגיב בתוך שבוע לבקשת ביזיון בית המשפט

נשיאת העליון אסתר חיות הורתה לרה"מ בנימין נתניהו וליועמ"שית גלי בהרב-מיארה להגיב לעתירת התנועה לאיכות השלטון לקבוע כי נתניהו ביזה את בית המשפט • בקשת התנועה הוגשה בעקבות הצהרת נתניהו כי "הוא נכנס לאירוע" ויתערב בחקיקה לשינוי מערכת המשפט, זאת חרף הסכם ניגוד העניינים עליו חתם ואושר בבג"ץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הורתה היום (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, להגיב לעתירת התנועה לאיכות השלטון לקבוע כי נתניהו ביזה את בית המשפט.

בקשת התנועה הוגשה בעקבות הצהרת נתניהו כי "הוא נכנס לאירוע" ויתערב בחקיקה לשינוי מערכת המשפט, זאת חרף הסכם ניגוד העניינים עליו חתם ואושר בבג"ץ.

התחדשו הדיונים בוועדת החוקה: חברי אופוזיציה הוצאו מהדיון 
בוגרי מינהל עסקים נגד הרפורמה המשפטית: "אזהרות האוצר כבר מתממשות" 
סקר ענק של גלובס: האם שיניתם את עמדתכם ביחס לרפורמה המשפטית?

בבקשת התנועה לאיכות השלטון נכתב כי "ממעשיו של נתניהו עולה תמונה מבהילה, לפיה ראש הממשלה בישראל עושה דין לעצמו, תוך שהוא מפר את הסדר ניגוד העניינים שנערך לו. חמור מכך - הוא מפר בזדון וביודעין את פסק דינו החלוט של בית המשפט".

התנועה ביקשה לקבוע כי נתניהו ביזה בהצהרתו את בית המשפט ולהטיל עליו קנס, מאסר או סנקציה אחרת, בהתאם לפקודת ביזיון בית המשפט. 

בתוך כך, נתניהו הגיב היום לבג"ץ על העתירה להוציא אותו לנבצרות, והובילה אותו לשנות את החוק. עו"ד מיכאל ראבילו מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתגובה לעתירה לבג"ץ: "עמדת ראש הממשלה היא כי דין העתירות להידחות על הסף מחמת חוסר סמכות והעדר עילה להתערבות שיפוטית. לאחר העברת חוק הנבצרות, ההכרעה בענין האמור בעתירה אינה בסמכותו של בית המשפט הנכבד, ומשכך דין העתירה להידחות על הסף.

"גם לפני קבלת החוק האמור מן הראוי היה לדחות את העתירה על הסף, היות שהעותרים ביקשו למעשה מבית המשפט הנכבד, במסווה של עתירה "מנהלית", להחליף את נבחרי העם וליתן צווים המורים בפועל על הדחת ראש ממשלה מכהן וחילופי שלטון ללא החלטה של נבחרי העם בכנסת וללא כל סמכות קבועה בחוק.

"מדובר כאן בניסיון חמור ביותר לגרור את מערכת המשפט לתוך הקלחת הפוליטית ולגרום לה להחליט בניגוד לחוק ובניגוד להכרעת המוסדות הדמוקרטיים הנבחרים, וזאת ללא כל סמכות מפורשת בחוק. שום משחקי מילים לא יוכלו להסתיר את העובדה שיש כאן ניסיון לעקר מן השורש את רעיון ריבונות העם ולבצע הפיכה שלטונית בחסותו של בית המשפט הנכבד".

היועמ"שית לנתניהו: הפרת את פסיקת בית המשפט העליון 

ביום חמישי אמר נתניהו בנאומו: "עד היום ידיי היו כבולות. הגענו למצב אבסורדי שאם הייתי נכנס לאירוע הזה, דבר שהתפקיד שלי מחייב, איימו להוציא אותי כראש הממשלה לנבצרות - דבר שהיה מבטל את תוצאות הבחירות ואת רצונם של מיליוני אזרחים. זה דבר אבסורדי שלא ייתכן בדמוקרטיה מתוקנת. לכן אני מודיע לכם, ידידיי אזרחי ישראל - עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר. למען העם שלנו והמדינה שלנו, אני אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".

יום למחרת הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לנתניהו כי הצהרתו, לפיה הוא "נכנס" לטפל בשינויים במערכת המשפט, אינה חוקית ונגועה בניגוד עניינים; וכי העובדה שלא ניתן להוציא את נתניהו לנבצרות לא פוטרת אותו מהסכם ניגוד העניינים.

עו"ד בהרב-מיארה כתבה לנתניהו: "הפרת את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה בהיותך ראש ממשלה הנאשם בפלילים, עליך להימנע מנקיטת פעולות אשר מעוררות חשש סביר לקיומו של ניגוד עניינים בין האינטרסים האישים שלך הנוגעים להליך הפלילי לבין תפקידך כראש ממשלה".

בהרב-מיארה הוסיפה במכתב כי בפברואר היא הנחתה את נתניהו להימנע מעיסוק ישיר או עקיף בשינוי מערכת המשפט. "האמור במכתבי מחייב אותך, ותיקון החקיקה בעניין הנבצרות אינו פוטר אותך מחובה זו".

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, מסר: "שלטון החוק שולט גם בשלטון, וראש הממשלה ייאלץ להרכין את ראשו בפני החוק ולקיים את הוראות החוק כלשונן וככתבן. 'כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן. מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם'. גם לראש הממשלה".