מאחורי נפילת מניית דויטשה בנק בסוף השבוע עומדת עסקה חשודה

ביום שישי האחרון, סוכנויות הידיעות הכלכליות החלו להביע דאגה ממצבו הפיננסי של אחד הבנקים הגדולים בגרמניה – דויטשה בנק • הסיבה לכך נבעה מזינוק בערך ה-CDS של הבנק בערב חמישי • כעת, הרשויות בגרמניה חוקרות את הדינמיקה שגרמה לזינוק ומתמקדות בעסקה אחת ובאינטרסים שעומדים מאחוריה

משרדי דויטשה בנק בוול סטריט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
משרדי דויטשה בנק בוול סטריט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

בשבועות האחרונים, על רקע החשש הגובר ליציבות בנקים ברחבי העולם, החלו משקיעים וסוחרים לשים לב לשוק קטן יחסית, שעשוי לאותת מבעוד מועד על סיכון אפשרי לפשיטת רגל. מדובר בשוק "חוזי החלף לסיכוני אשראי (CDS)". זהו מעין "ביטוח" שניתן לרכוש על האפשרות לאי-החזרת החוב של החברה הנסחרת, המסמן את רמת הסיכון שכוחות השוק מעניקים לאפשרות שתפשוט רגל.

מניות הבנק הגרמני תחת לחץ: מה קורה בדויטשה בנק? 
"רגע ליהמן" של אירופה מתקרב? מניות דויטשה בנק קורסות ב-8.5% עקב זינוק ברמת הסיכון שלו 
בבנק אוף אמריקה מזהירים: זו הבועה הבאה שעלולה להתפתח 

כאשר החלה הריצה אל הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, למשל, לפני כשבועיים, וההערכות היו כי הוא עומד לקרוס בקרוב או לעמוד בפני חילוץ ממשלתי (בסופו של דבר הבנק נמכר בהנחה אדירה ל-UBS), זינק ערך ה-CDS לשנה אחת של הבנק לקרוב ל-1,000 אירו. המשמעות היא שכדי לבטח עשרה מיליון אירו באג"ח של הבנק לחמש שנים, היה צריך לשלם קרוב למיליון אירו.

שוק זה חזר לכותרות לרגע ביום שישי האחרון, כאשר סוכנויות הידיעות הכלכליות החלו להביע דאגה ממצבו הפיננסי של אחד הבנקים הגדולים בגרמניה - דויטשה בנק. הרקע לדאגה היה זינוק בערך ה-CDS של הבנק לרמה הגבוהה ביותר מאז השקתם ב-2018 - 185 אלף אירו לחמש שנים (כלומר תשלום של 185 אלף אירו כ"ביטוח" לאובדן ההשקעה בחוב הבנק על פני תקופת זמן זו). המנייה של הבנק צללה ביותר מ-14% במסחר בפרנקפורט, והקנצלר הגרמני שולץ נאלץ לצאת לתקשורת ולהבהיר כי מצבו של הבנק "איתן" וכי הוא "רווחי".

כעת, הרשויות בגרמניה חוקרות את הדינמיקה שגרמה לזינוק ב-CDS של דויטשה בנק בערב חמישי, כאשר הן מתמקדות בעסקה אחת, גדולה במיוחד, ובמי שהיה עשוי "ליהנות" מהמהומה שנוצרה בשווקים והירידה בערך מניות הבנק. מדובר בעסקה לא גדולה במיוחד, בשווי חמישה מיליון אירו בערך, שהעניקה לפתע ערך אסטרונומי ל-CDS לשנה של הבנק הגרמני. לפי דיווח ב"בלומברג", הרשויות בגרמניה החלו "לברר עם שחקנים מרכזיים בשוק פרטים על העסקה".

ההשפעות של העסקה הזו, בעזרת הדיווחים עליה והפאניקה שממילא שוררת בשווקים הפיננסיים, היתה אדירה. הבנק איבד 1.6 מיליארד אירו משווי השוק שלו. לפי "בלומברג", לא ברור כרגע מי ביצע את העסקה ומה היו האינטרסים שעומדים מאחוריה. כלי התקשורת בגרמניה רמזו ביממה האחרונה כי הרשויות חוקרות במיוחד אם גורם כלשהו היה יכול ליהנות מהצניחה בערך המנייה של דויטשה בנק, או של מדד הבנקים המשולב האירופי, שגם הוא איבד מיליארדים משוויו בעקבות החשש ביום שישי. למרות התאוששות בערך מניית הבנק מאז יום שישי, היא טרם שבה לרמה בה נסחרה לפני המשבר בשווקים שחוותה בשבוע האחרון.