וואן זירו מפרסם גילוי ראשון: מה שווי הבנק וכמה לקוחות כבר גויסו?

הבנק, שאינו ציבורי, פירסם לראשונה גילוי לציבור • עד כה גייס הבנק 791 מיליון שקל, לפי שווי אחרון של 1.4 מיליארד שקל • תיק האשראי עומד על 115 מיליון שקל • המנכ"ל בר דעה: "נגיע לאיזון ובהמשך לרווחיות תוך שנים ספורות בלבד"

גל בר דעה, מנכ''ל ONE ZERO (מימין), והיו''ר שוקי אורן / צילום: איל יצהר
גל בר דעה, מנכ''ל ONE ZERO (מימין), והיו''ר שוקי אורן / צילום: איל יצהר

בנק וואן זירו (One Zero) גייס עד כה יותר מ-50 אלף לקוחות אשר הפקידו עד עתה סכום של כ-1.2 מיליארד שקל לפיקדונות וחשבונות עו"ש. נכון ל-31 בדצמבר 2022 היקף הפיקדונות בבנק הסתכם ב-907 מיליון שקל, כך שמאז סוף השנה שעברה צמח היקפם בכ-33%. כך עולה מגילוי ראשון של הבנק לציבור, מאז הוא פתח את שעריו לציבור בקיץ האחרון.

על פיקדונות או הלוואות: באיזה בנק הריבית הגבוהה ביותר?
הכי רחוק מסיליקון ואלי: שנת שיא לבנקים בישראל  
"אצלנו בבית ניתחו מהלכים עסקיים בארוחת הערב": שיחה עם מנכ״ל One Zero 

מתוך 50 אלף הלקוחות כ-30% כבר הפכו את החשבון שלהם לחשבון עיקרי עם העברת משכורת חודשית או סכום חודשי קבוע של 5,000 שקלים לפחות בכל חודש.

הבנק חשף גם שורה של נתונים על לקוחותיו, מהם עולה כי גובה הפיקדון הממוצע עומד על 115 אלף שקל וגובה ההלוואה הממוצעת שהלקוחות נטלו מהבנק הוא 66 אלף שקל. השימוש הממוצע בכרטיסי האשראי של הבנק הסתכם ב-3,600 שקל בחודש. עוד עולה מהנתונים כי 61% מהלקוחות הם בין הגילים 25-44, כ־16% נוספים בגיל 45-54, כ־11% בגיל 55 ומעלה ועוד כ־12% בגיל 24-18.

על פי הנתונים שפרסם וואן זירו, הנכסים הנזילים בבנק כוללים בעיקר עו"ש ופיקדונות מוניטריים בבנק ישראל והסתכמו נכון ל-31 בדצמבר 2022 ב-967 מיליון שקל.

טרם נרשמו הכנסות משמעותיות, הוצאות הפיתוח גבוהות

מדובר בתמצית מאזן ותמצית נתונים נוספים, כך שלאור פרק הזמן הקצר של הפעילות טרם נרשמו הכנסות משמעותיות. מאז הקמתו ועד היום גייס וואן זירו כ-791 מיליון שקל (245 מיליון דולר) לפי שווי חברה אחרון של כ-1.39 מיליארד שקל (380 מיליון דולר) אחרי הכסף. מרבית הסכום שגויס, כ-577 מיליון שקל (כ-185 מיליון דולר) גויס אשתקד, וההון העצמי של הבנק הסתכם בכ-144 מיליון שקל. לאחר תאריך המאזן, בפברואר 2023, גייס הבנק הון נוסף בהיקף של כ-214 מיליון שקל (כ-60 מיליון דולר). הבנק צפוי לגייס הון נוסף במטרה להמשיך ולהתחזק בשוק הישראלי ולהתרחב לאירופה.

הפער בין הסכום הכולל שגוייס נכון לתאריך המאזן לבין יתרת ההון, בהיקף של 433 מיליון שקל, נובע מהוצאות על פיתוח הטכנולוגיה והקמת הבנק בשלוש השנים האחרונות. הוצאות אלה כללו בין היתר הקמת פלטפורמה טכנולוגית וכן הקמת הפעילות בישראל וחיבורה לתשתית הפיננסית בישראל ובעולם.

בבנק הסבירו כי הם מחזיקים בעודפי הון משמעותיים, מעבר לדרישות הרגולציה ויחס הלימות ההון של הבנק נכון לסוף השנה שעברה, גבוה משמעותית מעל דרישות הסף (112.2% יחס הלימות הון רובד 1), זאת לצד מדיניות צמיחת תיק אשראי סולידית וזהירה.

דירקטוריון הבנק הגדיר מדיניות מחמירה ליחס הלימות ההון (היחס בין נכסי הסיכון של הבנק, בעיקר אשראי, לבין ההון העצמי שלו) בטווח הארוך והעמיד את הרף המינימלי לטווח הארוך על 11% למול 10% שמגדירה הרגולציה. "מדיניות האשראי של הבנק שמרנית ותיק האשראי של הבנק צומח באחריות והיקפו עמד נכון לתאריך המאזן ב-31 בדצמבר 2022 על 76 מיליון שקל. נכון להיום תיק האשראי כבר עומד על כ-115 מיליון שקל", הסבירו בוואן זירו. ההפרשות להפסדי אשראי למקרה שהלווים לא יעמדו בהלוואות שנטלו, עמדו על 1.3 מיליון שקל בסוף 2022.

גל בר דעה, מנכ"ל וואן זירו אמר עם פרסום הנתונים כי "המודל העסקי שלנו מאפשר לנו לפעול בשליש העלות לחשבון של בנק רגיל, כך שנוכל להיות רווחיים מאד במחצית ההכנסה מחשבון. ברשותנו יתרת הון מספקת להבטחת המשך הפעילות והצמיחה של הבנק ואנו מתכננים לגייס הון נוסף במטרה להמשיך ולהתחזק בשוק הישראלי ולהתרחב לאירופה. אנחנו מעריכים שלצד המשך תוכניות הצמיחה וההתרחבות שלנו, נגיע לאיזון ובהמשך לרווחיות תוך שנים ספורות בלבד".

שוקי אורן, יו"ר הבנק, הוסיף: "יעילות טכנולוגית היא תנאי הכרחי לבנק חדש אולם יש צורך ביתרון מבדל שיכול לאפשר תחרות אל מול מערכת בנקאית ריכוזית רווחית וחזקה, כזה שיעניק ערך משמעותי ללקוחות מעבר לבשורת העלות החשובה. לצורך יצירת בידול שיאפשר שיבוש של ממש בשוק הבנקאות רתמנו את טכנולוגיית הבינה המלאכותית אשר מאפשרת לנו כבר עכשיו להעניק ללקוחותינו שירות ומוצרים אותם אין הם מקבלים מהבנקים המסורתיים".