הנגיד עונה למתקפה של קרעי: "חשיבות עצמאות בנק ישראל ברורה, אולי חוץ מלשר"

פרופ' אמיר ירון התייצב הערב בערוצי הטלוויזיה והשיב לביקורת על העלאות הריבית: "אנו נחושים להיאבק באינפלציה, זה הכלי הנכון" • בנוגע לרפורמה המשפטית אמר: "אם ההשפעות יימשכו לאורך זמן, הנזק יגיע לכמעט 50 מיליארד שקל בשנה"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

לאחר העלאת הריבית התשיעית ברציפות והאזהרה החריגה של חטיבת המחקר של בנק ישראל מהשלכות אפשריות של קידום הרפורמה המשפטית, התייצב הערב (ב') נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לראיונות במהדורות החדשות.

הנעלם הגדול: מה יעשה בנק ישראל אם תרחיש האימים יתממש | פרשנות 
הריבית עלתה שוב. בכמה יקפוץ ההחזר הממוצע על המשכנתה? 
המשפט שנעלם מהודעות בנק ישראל ומסמל יותר מכל: נכנסים לעידן חדש בתחום האינפלציה | פרשנות

הנגיד השיב לביקורת עליו במערכת הפוליטית, התייחס לראיון השנוי במחלוקת שלו באנגלית ב-CNN והבטיח להילחם באינפלציה גם אם ייאלץ להמשיך להעלות ריבית.

בנוגע לרפורמה המשפטית, אמר ירון ל"כאן 11" כי "אי הוודאות סביב האירוע הזה היא מאוד גדולה, אנחנו מכיילים את זה למספרים שדומים באופי שלהם לאירוע הדוט.קום (בתחילת שנות האלפיים)".

בנק ישראל הציג היום שתי תחזיות אפשריות להשפעת החקיקה המשפטית. "אם האירוע הוא מאוד מאוד זמני, זה ייגמר בפגיעה ברמה של 0.8% תוצר בשנה - בערך 14 מיליארד שקל. אם זה יימשך לאורך זמן, הנזק עשוי להגיע לכמעט 50 מיליארד שקל כל שנה בטווח של שלוש שנים", אמר הנגיד.

הנגיד הוסיף כי "צריך להיות קשובים לכך שכמעט תחת כל תרחיש, מדובר בפגיעה משמעותית. מאוד קשה לאמד אם הפגיעה כבר מורגשת. אי הוודאות היא לא טובה, ולכן ככל שנגיע לפתרון מוקדם יותר ובהסכמה רחבה יותר, הנזקים הפוטנציאליים ידעכו".

בתגובה לדברי שר התקשורת שלמה קרעי, שצייץ לאחר העלאת הריבית כי "ניתן להחליף את הנגיד ברובוט" והאשים אותו בניתוק מהעם, השיב הנגיד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר דיבר על חשיבות עצמאות בנק ישראל. "זה כבר מובן לכולם, אולי זה לא מובן לשר (קרעי)", אמר.

בין היתר, נשאל ירון בערוץ כאן 11 על הראיון שהעניק לפני מספר שבועות ל-CNN ובו ביקר את הרפורמה המשפטית. "אני מתראיין גם בארץ וגם בחו"ל, וזה טוב שבעולם רואים נגיד עצמאי. זה רק מחזק את הכלכלה", הסביר.

"אם האינפלציה תשתרש הפגיעה תהיה גדולה יותר"

לגבי האינפלציה הגבוהה, שעומדת כעת על קצב שנתי של 5.2%, אמר ירון כי הבנק נחוש להוריד אותה גם במחיר של כאב למשק הישראלי. בחדשות 12 ציין ירון כי "יש התמתנות בקצב האינפלציה. נכון מדובר בקצב יותר נמוך ממה שגם אנחנו וגם בשווקים ציפינו לראות, אבל אנחנו ממשיכים בתהליך, וזה תהליך שלוקח זמן".

העלאת הריבית היום תוביל לקפיצה של 64 שקל נוספים בהחזר החודשי על משכנתה ממוצעת, כאשר בתוך שנה קפץ ההחזר הממוצע ב-1,030 שקל. הנגיד התייחס לנטל על רוכשי הדירות ואמר לחדשות 12 כי "אנחנו מבינים את הכאב של האזרחים, אבל צריך להבין שהאינפלציה שוחקת את ערך הכסף ואת ערך הנכסים שלהם, היא בעיקר פוגעת בחלשים ולכן אנחנו נחושים להוריד אותה. אם האינפלציה תשתרש הפגיעה תהיה גדולה יותר".

לגבי המשך הדרך, אמר ירון כי "במידה ונראה התמתנות ברורה עד העלאת הריבית הבאה ייתכן ונעצור, במידה ולא נראה את זה והאינפלציה תמשיך להיות מאוד דביקה ייתכן ונצטרך להמשיך בתהליך בצורה יותר ארוכה. אני מקווה שאנחנו לקראת סוף התהליך. כלי הריבית עובד בארה"ב ובגוש האירו והוא גם יעבוד בישראל". יש לציין, שבארה"ב כבר התחילו לתכנן את מתווה היציאה מהעלאות הריבית. לפי התחזיות האחרונות, שפורסמו עם העלאת ריבית בסוף מרץ, בפדרל ריזרב מעריכים שיבצעו עוד העלאה אחת, אך לא בטוח אם יתחילו כבר השנה בהורדת הריבית.