השבוע ה-14 ברציפות: הפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית

היום התקיימה ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בת"א כסדרה למרות המצב הביטחוני המתוח • "נמשיך במאבק נגד הדיקטטורה כאילו אין מלחמה בטרור, ונמשיך להתגייס למילואים ולתמוך בצה"ל כאילו אין מלחמה נגד הדיקטטורה" • משה (בוגי) יעלון נשא נאום, במהלכו קרא לראשי האופוזיציה לפעול לחיקוק חוקה • לפי הערכות המארגנים, הפגינו הערב כ-258,729 מפגינות ומפגינים בכל רחבי הארץ

ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: אור אדר
ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: אור אדר

21:22

לפי הערכות מארגני ההפגנות, הפגינו הערב כ-258,729 מפגינות ומפגינים בירושלים, תל אביב, הרצליה, חיפה, באר שבע, ובעוד עשרות מוקדים וישובים ברחבי הארץ.

20:57

מטעם מארגני ההפגנה נמסר כי "על פי דיווחי הטלוויזיה, השוואות רחפנים ושיח עם גורמי הביטחון, הערכת מארגני ההפגנה בקפלן היא 145 אלף מפגינות ומפגינים לאורך ההפגנה".

20:41

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון נשא נאום בהפגנה. בנאמו, יעלון קרא לראשי האופוזיציה לפעול לחיקוק חוקה.

"אני כאן לומר שהמאבק בעת הזו, למען שמירת הדמוקרטיה והצלתה של מדינת ישראל הוא המאבק החשוב של חיי", אמר.

"בעשרות שנות שרותי הצבאי, לא ראיתי התנהגות מופקרת, כשל הנאשם נתניהו עתה. אלפי פעמים הוזהר הנאשם, שמזימתו האובססיבית להפוך את ישראל לדיקטטורה - מהווה סכנה מידית וקיומית לביטחון ישראל.

המזהירים היו כל מומחי הביטחון, המשפט המדע והכלכלה, שהבהירו לו שמזימתו, פוגעת אנושות בצה״ל ורוחו.

"נתניהו דחף למרכז הבמה, גורמים משיחיים, גזעניים, הם זוממים להצית באש משיחית את האזור. הם רוצים דיקטטורה פאשיסטית, גזענית, הומופובית, משיחית ומושחתת. 

"דינה של החקיקה להפסל, בזכות גיבורות שלטון החוק: נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת אסתר חיות והיועמ"שית לממשלה גלי בהרב-מיארה. ראשי האופוזיציה, אל תנסו להציל אותו ב'פשרה' רקובה שתפגע בדמוקרטיה, בשם ממלכתיות מעושה.

"מה שדורשת הממלכתיות עתה הוא:
להגן על עצם קיום ישראל ולדרוש מהנאשם לבטל את שלושת המחדלים שמסכנים אותה:
לבטל ולגנוז את כל תוכניתו לחקיקה דיקטטורית על כל 140 הצעות החוק המטורללות שלה;
לבטל! כן לבטל מיד את 'המשמר הלאומני' שהוא מעשה דיקטטורי בעליל; ולהעביר את המורשע הסדרתי, השר ל'כאוס לאומני', מאחריותו למשטרה ולהר הבית".

כפר סבא, הערב
 כפר סבא, הערב

20:32

"יש כאן חברים מקרית שמונה? מנהריה? משלומי? שנים מדברים על מתיחות שיא בצפון.
12 שנה הם בשלטון - האם הם מיגנו אתכם?", שאלה בנאומה ד"ר מירב אהרון גוטמן, ילידת קריית שמונה, חברת סגל בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, וחברה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. "ראשי הערים גילו נדהמים שב-2023 תקציב המיגון קוצץ משמעותית, ובבוקר החג קמתם למטח קטיושות".

"יש כאן חברים מטבריה? בית שאן? כולנו יודעים שרעידת אדמה היא רק עניין של זמן. ב-12 שנות שלטון שלכם באוצר ובפנים יצרתם תכנית ארצית לרעידות אדמה - תמ"א 38", והוסיפה: "התכנית הזו עובדת רק באזורי ביקוש - רק במרכז הארץ!"

"יש כאן חברים מירוחם? הבטיחו לכם פריחה בשם העברת מחנות צה"ל לנגב. במחקר שלנו בטכניון שאלנו - איפה בסוף היום המדינה הכניסה את היד לכיס? מה היא נתנה ת'כלס לירוחם בעסקת הבסיסים תמורת הקרקע הגדולה ביותר במדינה? היא נתנה לכם רשת ביטחון ל-25 יחידות דיור בלבד!".

היא סיכמה נאומה: "נולדתי בקרית שמונה בקיץ 73', ואני עומדת פה באביב 2023 כדי לומר קבל עם ועדה - אנחנו לא ממתינות יותר שתקיימו הבטחות! מעולם לא היינו קורבנות. מעולם לא היינו סוג ב'! ולא נסכים שמכונות התעמולה שלכם יכנו אותנו כך!".

20:04

ההפגנה בקפלן נפתחה בדקת דומיה לזכר שלושת הנרצחים ובתפילה למען בריאות הפצועים בפיגועים הסופ"ש. אלפי המשתתפים בהפגנה עמדו בשקט מוחלט ולא נשמעו אף קריאות מחאה.

לאחר מכן, אחינועם ניני עלתה לשיר את התקווה.

19:54

אלפים נמצאים כעת בקפלן לקראת הנאומים שצפויים להתחיל בקרוב.

19:30

בכניסה להפגנות בקפלן הקימו מייצג של אנשי מקצוע בתחום הרפואה הנפשית שמציעים למשתתפים שיחה קצרה כתמיכה נפשית ראשונית.

מיצג אנשי רפואת הנפש / צילום: תמונה פרטית
 מיצג אנשי רפואת הנפש / צילום: תמונה פרטית

19:20

19:04

הצעדה מהבימה, שמורכבת ממאות אנשים, יצאה לדרכה לעבר ההפגנה המרכזית בקפלן. המשתתפים מחזיקים בדגלי ישראל וצועקים "דמוקרטיה".

כיכר הבימה / צילום: גלובס
 כיכר הבימה / צילום: גלובס

18:15

בשעה זו מתקיימות הפגנות במספר מוקדם בארץ, בהם נס ציונה וצומת כרכור.

נס ציונה / צילום: תמונה פרטית
 נס ציונה / צילום: תמונה פרטית

17:55

עיריית תל אביב פרסמה את הרחובות שייחסמו בעיר בשל ההפגנות, וביניהם: רחוב קפלן מאבן גבירול עד מנחם בגין משני הכיוונים; רחוב לאונרדו דה וינצ'י מרחוב הפטמן עד רחוב שאול המלך משני הכיוונים; רחוב לסקוב ייחסם מרחוב הפטמן עד קפלן לכיוון דרום ומשדרות שאול המלך עד קפלן משני הכיוונים; רחוב ארנייה ייחסם מרחוב הארבעה עד רחוב קפלן לכיוון צפון, וכמו כן העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון לדרום ייחסמו לתנועה בשעה 18:00 

צומת כרכור, הערב
 צומת כרכור, הערב

12:30

הערב יתחדשו ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, השבוע ה-14 ברציפות. מארגני המחאה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב הודיעו היום (שבת) כי היא תתקיים כסדרה למרות המצב הביטחוני המתוח ושורת הפיגועים הקטלניים במהלך חג הפסח. עם זאת, הצעדה שתוכננה לאחר ההפגנה לא תתקיים, לבקשת המשטרה. 
הצעדה המקדימה מכיכר הבימה אל ההפגנה בקפלן תתקיים כמתוכנן. התכנסות ברחבת הבימה תתחיל מ-18:30.

ייתכן שעתיד ישראל כמדינה בלתי חופשית נקבע כבר במגילת העצמאות | דוד גורביץ' במדור חדש
"מי שחושב שהכול יחלוף עד המושב הבא של הכנסת - הוזה": פרופ' דוד פסיג מעריך לאן צועדת ישראל 

"אנו משתתפים בצער משפחות הנרצחים ומאחלים רפואה שלמה ומהירה לפצועים. ההפגנה תתקיים במתכונת מיוחדת, תוך השתתפות בצער המשפחות ותמיכה בכוחות הביטחון והתושבים באזורי העימות. נמשיך במאבק נגד הדיקטטורה כאילו אין מלחמה בטרור, ונמשיך להתגייס למילואים ולתמוך בצה"ל ובכוחות הביטחון כאילו אין מלחמה נגד הדיקטטורה", נמסר מטעם המארגנים.

בין הדוברים בקפלן הערב יהיו שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה בוגי יעלון; ד"ר מירב אהרון גוטמן, ילידת קריית שמונה, חברת סגל בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, וחברה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה; פרופ' קרין נהון, אוניברסיטת רייכמן, ונשיאת איגוד האינטרנט הישראלי לשעבר; והדס קרלינסקי, חברת קיבוץ נירים בעוטף עזה, עובדת סוציאלית של נוער בסיכון ומנהלת חינוך חברתי בקיבוץ.

הפגנות נוספות צפויות גם ברחבי המדינה, בהן גם הפגנה מול בית הנשיא בירושלים שתתקיים כסדרה.

מתנועת "שומרים על הבית המשותף" נמסר כי "לא ניתן לטרור לנצח. דווקא בימים כאלה חשוב לדבר גם השסע הפנימי ולקרוא לשמירה על הבית המשותף לכולנו".  

המשטרה: להשאיר את צירי התנועה פנויים 

מדוברות המשטרה נמסר היום: "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן-יסוד במדינה דמוקרטית, וגם הערב יתקיימו ברחבי הארץ עשרות מחאות, בהן יוצבו אלפי שוטרים במטרה לשמור על הסדר ובטחון הציבור.

"משטרת ישראל פונה לציבור שמשתתף במחאות מכל סוג להישמע להוראות השוטרים בשטח ולהימנע מחסימת צירים, מהפרות סדר ומהפרעה לשוטרים במילוי תפקידם.

"כמו כן, הציבור מתבקש לדווח בזמן אמת למוקד 100 של משטרת ישראל על כל אדם, אירוע או חפץ חשודים שבו אתם נתקלים.

"בימים אלה של כוננות גבוהה בכל רחבי הארץ ישנה חשיבות עליונה להותיר את צירי התנועה פנויים כל העת למעבר של רכבי חירום".

בקואליציה מתכוננים להמשך החקיקה

שורה של גורמים בקואליציה ציינו השבוע כי אם לא יגיעו להסכמות, החקיקה תמשיך כסדרה עם תום הפגרה. כך, למשל, שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו השהה כדי לאפשר הידברות, אבל אם היא לא תהיה, אנחנו נעלה זאת לאישור מחדש. הרפורמה רק הושהתה, ויש תאריך מאוד ברור למושב הבא, מיד אחרי יום העצמאות אנחנו ממשיכים בחקיקה".

יו"ר ש"ס אריה דרעי ציין בוועידה של ערוץ 14 כי "חייבים לנצל את כל האפשרויות להידברות. לא ירצו, לא יבואו לפשרות, אנחנו נחוקק בקיץ. אין מה לעשות. רפורמה תהיה".

ח"כ משה גפני אמר באותה הוועידה כי "אני מעריך שהרפורמה תעבור, נעמוד על כך שתעבור פסקת ההתגברות ברוב של 61. אם לא - אין לנו מה לחפש במערכת הפוליטית אם אנחנו לא יכולים להשפיע עליה". 

בתוך כך, השבוע עלה לכותרות ראיון שהעניק שר המשפטים יריב לוין לפני כשבועיים לערוץ 14, ובו הודה כי החקיקה שהוא מקדם אינה דמוקרטית. "הייתה טענה אחת אמיתית - אם ברוב קואליציוני אפשר למנות מספר בלתי מוגבל של שופטים, נימצא במצב שקואליציה שגם כך יש לה שליטה בממשלה ובכנסת - תשתלט על בית המשפט, וכל שלוש הרשויות יהפכו לאחת. זה לא יכול להתקיים במדינה דמוקרטית. זה חשש נכון", אמר לוין.