לנדרובר דיפנדר 130: לימוזינה לכל תנאי השטח

לגרסת ה־130 של לנדרובר דיפנדר החדש יש ממדים מכובדים ותא נוסעים ענק שיכול להכיל עד שמונה אנשים ללא בעיה • רק אל תצפו שתמצאו איתו חניה בעיר הצפופה

לנדרובר דיפנדר 130 / צילום: יח''צ
לנדרובר דיפנדר 130 / צילום: יח''צ

השאלה הראשונה שנשאלת כאשר נתקלים בגרסת ה־130 של לנדרובר דיפנדר החדש, היא "מי צריך דבר כזה?". במשפחת הדיפנדר כבר קיימת גרסה "ארוכה" (110) שנמתחת לאורך של יותר מ־5 מטרים ומצוידת בשבעה מושבים. אז מי צריך תוספת של עוד 34 סנטימטרים לאורך הכולל ושמונה מושבים?

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים בענף הרכב נחשפים | ניתוח
תערוכת הרכב של שנחאי הציגה הצצה לדגמים שבדרך לישראל 
לאחר שנה מצוינת לענף הרכב: 2023 תהיה מאתגרת יותר | פרשנות

התשובה נמצאת בשלושה שווקים חשובים של לנדרובר בעולם. הראשון מבניהם הוא "השוק המקצועי", שכולל חברות לטיולי הרפתקאות של לקוחות האלפיון בעולם, כמו גם כוחות צבא מיוחדים, שזקוקים לכושר נשיאה מקסימלי בשטח.

השוק השני הוא האמריקאי, שבו יש פלח גדול של כלי רכב ענקיים ויוקרתיים הן עבור משפחות והן עבור סלבס. כמעט 80 אלף כלים נמכרו בפלח זה בשנה שעברה. השוק השלישי הוא הסיני, שבו מובילי נוסעים אולטרה־יוקרתיים הם סחורה מבוקשת על ידי לקוחות פרטיים ועסקים. גם בשוק הזה גודל שווה סטטוס.

התשובה על השאלה "מי צריך דבר כזה בישראל הקטנה והצפופה" היא יותר מורכבת. גילינו את זה כבר בלילה הראשון בו החנינו את רכב המבחן ליד הבית כאשר קיבלנו טלפונים זועמים משכנים שהתלוננו שרכב ההדגמה שלנו תופס כמעט שתי חניות. כל חניה ברחובות העיר, או כניסה לרחובות צרים, הפכה למשימה לוגיסטית מורכבת - ותשכחו מחניונים ציבוריים תת־קרקעיים.

למרבה המזל יש משהו בעיצוב הקשוח של הדיפנדר הארוך, שגורם לנהגים שעומדים מאחוריך לחשוב פעמיים לפני שהם מפעילים את הצופר בחוסר סבלנות. אולי זה החרטום הגבוה והמוצק, ש"מביט" על סביבתו עם פנסים, שנראים כמו עיניים של דמות קומיקס זועמת; אולי זה פרופיל הצד הארוך והרבוע, שניצב מעל חישוקי ענק וקצת מזכיר נושא גייסות צה"לי; או אולי הדלת האחורית האנכית, שבמרכזה מכסה קשיח ענק לגלגל הרזרבי. כך או כך, אף אחד לא מתעסק איתך על הכביש, ובמציאות הישראלית הנוכחית זו בהחלט ברכה.

 

פנים הרכב

בתא הנוסעים אי אפשר להתעלם מהיתרון הגדול ביותר של ה־130, שהוא המרחב הפנימי. אמנם גם ה־110 "הרגיל" רחוק מלהיות קומפקטי, אבל אחיו הגדול הוא אחד מרכבי הכביש־שטח הבודדים בשוק, שיכולים לאכלס שמונה מבוגרים מבלי לגרום לאף אחד מהם להרגיש מקופח. אפילו שורת המושבים השלישית, שלרוב משמשת כאזור בידוד/עונשין לילדים רועשים, מעניקה למבוגרים מרחב מכובד לרגליים, לכתפיים ולראש. כל זאת, בנוסף לבונוס של חלונות צד גדולים ועמוקים וגג שמש פנורמי, שמנטרלים את התחושה הקלאוסטרופובית המוכרת של "ישיבה בתא המטען".

הכניסה למושב האחורי מבעד לסף הגבוה עדיין שנפתחת הצידה "כמו פעם", דורשת לא מעט גמישות מחוט השדרה של הנכנסים, והדלת האחורית הענקית מגבילה עוד יותר את אפשרויות החניה בעיר.

האורך הנוסף מאפשר גם לשאת מאחור מטען מכובד של מזוודות כאשר כל המושבים מאוכלסים. מי שמסתפק בחמישה מושבים ואוהב לארוז את חצי הבית לפיקניק בטבע, ישמח לגלות שקיפול השורה השלישית מפנה שטח מאסיבי, וקיפול שתי שורות המושבים האחוריות כבר יאפשר לכם להוביל ברכב חבילות חציר מהשדה אל אורוות הסוסים הפרטית שלכם.

תא מטען

שאר מאפייני תא הנוסעים מקבילים לאלה של הגרסאות "הרגילות" של הדיפנדר החדש. זה אומר עיצוב בסגנון "תחכום קשוח" או אולי "קשיחות מתוחכמת", שמשלב מסכים דיגיטליים גדולים והרבה אלקטרוניקה מתקדמת ביחד עם סממני שטח "נוסטלגיים" כמו ראשי ברגים חשופים, הגה ומתגי תפעול מאסיביים מספיק לתפעול באמצעות כפפות עבודה, שטיחי גומי עמידים ודיפוני דלתות ענקיים, שנראים כאילו אפשר לרחוץ מהם את הבוץ עם צינור.

ייתכן שזה לא רעיון כל כך טוב בהתחשב במסך המולטימדיה הדקיק והענק, בריפוד העור ובמערכת הקול המיוחסת. למראה המינימליסטי של מערך הפיקוד אחראית הנדסת האנוש יעילה, והראות לפנים מצוינת והנהג מקבל תחושה של "מלך הכביש". הראות לאחור כבר דורשת שימוש במערך המצלמות ההיקפי, ולמרבה המזל יש גם מצלמות מצוינות בגחון ובפינות, שהן חיוניות לתמרון של רכב כזה בעיר ובשטח.

בניגוד לגרסאות הקצרות יותר של הדיפנדר, ה־130 מגיע אלינו עם אופציית הנעה אחת בלבד: מנוע טורבו דיזל עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר 250 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. זהו מנוע יעיל ושקט יחסית, שמאפשר לרכב לשייט בשלווה למרחקים ארוכים ללא תחושת מאמץ, לשמור על תנופה בעליות תלולות ואפילו לשנע נגררים במשקל עד 3 טון. מנגד, עם משקל עצמי של 2.66 טון, לפני נוסעים ומטען, אל תצפו לביצועים מרגשים. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 8.9 שניות וגם צריכת הדלק הטיפוסית נעה סביב כ־8 ק"מ לליטר סולר.

על הכביש

הביצועים המתונים הם דווקא יתרון, משום שההתנהלות עם מאסת רכב כזו בעיר או על כבישים צרים ומפותלים דורשת מהנהג לא מעט איפוק ומיומנות. ההיגוי מרגיש די מדויק ואינפורמטיבי, ומתלי האוויר הממוחשבים ממתנים את נטיית הגוף בפניות הדוקות. ועדיין נטיית הגוף הבולט בעת כניסה מהירה לפניה הדוקה מספקת תזכורת ברורה לכך שמדובר ברכב עם מרכז כובד גבוה (מאוד). מתלי האוויר עושים עבודה מצוינת באגף נוחות הנסיעה בעת מעבר על מהמורות עירוניות, ועל משעולי עפר משובשים וגם הנוסעים בשורה השלישית לא התלוננו על קפיצות מיותרות.

למרות המיתוג היוקרתי והממדים, החברה לא זנחת את מורשת השטח של הסדרה ומציידת את הכלי באותה מערכת שטח רצינית של אחיו הקטנים, כולל אפשרות להגביה את הגחון לכמעט 30 סנטימטרים, להפעיל מצבי זחילה ועוד. היכולת הזו מייחדת את הרכב בפלח "מובילי המשפחות" הענקיים, אם כי צריך לקחת בחשבון שלמרות כל הטכנולוגיה, זה לא הרכב המתאים ביותר לצליחת מסלולים טכניים צרים.

מחיר

דיפנדר 130 עולה בישראל 664 אלף שקל, שהם כ־30 אלף שקל יותר מגרסת ה־110 עם אותו מנוע ורמת אבזור. זה מחיר די תחרותי בהשוואה לחלק מהמתחרות, במיוחד לאור בונוס השטח, כך שתוספת המחיר הזו כמעט זניחה עבור מי שזקוק לתוספת השימושיות של הובלת מטען או סתם רוצה לנסוע באחד מכלי הרכב הפרטיים הגדולים והנוחים ביותר על כבישי ישראל. רק לפני כן, תוודאו שיש לכם חניה גדולה מספיק בכל מקום שאליו אתם מגיעים.

חלק מהמתחרות

קאדילק אסקלייד V8

899 אלף שקל עולה ה־SUV הענק. הוא מוצע בתצורה של עד שמונה מושבים, והמנוע הוא V8 בנזין בנפח 6.2 ל' עם 420 כ"ס. התא מפואר ומאובזר.

קאדילק אסקלייד V8 / צילום: יח''צ
 קאדילק אסקלייד V8 / צילום: יח''צ

מרצדס GLS400 D

929 אלף שקל עולה הרכב, שנמתח לאורך 5.2 מ', ומציע תא נוסעים מפואר לעד שבעה נוסעים. מנוע טורבו־דיזל בנפח 3 ל' מייצר 330 כ"ס ומאיץ ל־100 ב־6.3 שניות.

מרצדס GLS400 D / צילום: יח''צ
 מרצדס GLS400 D / צילום: יח''צ