ענת גואטה: "ההתעלמות מסיכונים אפשריים מערערת את האמון בשוק"

יו"ר רשות ניירות ערך פורשת לאחר חמש שנים, ועדיין לא מונה לה מחליף • "ההתעלמות מסיכונים אפשריים ליציבות הממשל התאגידי של מדינת ישראל מערערים את האמון בשוק הישראלי בקרב משקיעים ומייצרים תפישת סיכון שמקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל"

ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך היוצאת / צילום: כדיה לוי
ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך היוצאת / צילום: כדיה לוי

"המשק הישראלי, אשר עמד בעשור האחרון כאי איתן של וודאות בים הכלכלה הגלובלית, אינו מספק למשקיעים מקומיים וזרים את תחושת הביטחון אשר אפיינה אותו עד עתה. אנליסטים מרכזיים של גופי השקעות ובנקים זרים הביעו דאגה בשבועות האחרונים מהשפעת מהלכים פוליטיים על יציבות המשק, והורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ'חיובי' ל'יציב' על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס, אשר התבשרנו עליה ביום שישי האחרון, מהווה תמרור אזהרה אליו יש להתייחס בכובד-ראש" - כך אמרה היום (א') ענת גואטה, המסיימת את כהונתה כיו"ר רשות ניירות ערך לאחר חמש שנים.

גואטה הייתה אמורה לסיים את תפקידה כבר בינואר אך שר האוצר  בצלאל סמוטריץ' החליט להאריך את כהונתה. עד היום טרם מונה לה מחליף.  

● לראשונה מאז הקורונה: מודי'ס הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל 
הנרטיב של ישראל משתנה: המסר העיקרי בדירוג של מודי'ס | פרשנות

לדבריה, "ההתעלמות מסיכונים אפשריים ליציבות הממשל התאגידי של מדינת ישראל - מערערים את האמון בשוק הישראלי בקרב משקיעים ומייצרים תפישת סיכון שמקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל בעת הזו. על מקבלי ההחלטות בממשלה לנקוט פעולות אמיצות שתכליתן החזרת האמון והיציבות למשק הישראלי".

"הודעת מודי'ס מהווה לא רק סימן אזהרה אלא גם הזדמנות לחשב מחדש את דרכנו, ולהתייחס בכובד-ראש לדאגות המשקיעים אשר הזינו בעשור האחרון את צמיחת שוק ההון וצמיחת סקטורים טכנולוגיים מובילים - לכדי הובלה עולמית".

לצד הדאגה, הוסיפה גואטה, "מפעמת בי היום גם גאווה גדולה על העשייה וההישגים המרשימים של כל עובדי הרשות בתקופת כהונתי. יחד עם סגל הרשות מיפינו את החוזקות של השוק הישראלי ופעלנו למול השחקנים המובילים בעולם במטרה להציב את שוק ההון הישראלי על המפה ולהגדיל את מספר השחקנים בשוק ואת איכותם. במקביל, פעלנו ליישר קו עם הרגולציה בעולם כדי לעמוד בסטנדרטים המקובלים בשוקי ההון מפותחים; בהיעדר תהליכי חקיקה, פעלנו להטמיע סטנדרטים בינלאומיים, באמצעות אימוץ וולונטרי על ידי החברות - שיטה שנהוגה בעולם".

לדברי גואטה, "שוק ההון, בראש ובראשונה, הוא מקור חשוב של אשראי והון עבור המשק ואפיק חיסכון והשקעה עבור הציבור. כדי להבטיח פעילות אופטימאלית לשני יעדים אלו - במהלך השנים האחרונות, חיזקנו את התשתיות על בסיסן פועל שוק ההון - הפכנו את הבורסה לניירות ערך בתל אביב לגוף עסקי על מנת להבטיח כי האינטרס של המשקיעים יעמוד לנגד עיניו. כמו כל דבר חדש, כן, יש חבלי לידה - שכלול לא עוסק רק בהגדלת ההכנסות, אלא בשינוי פנימי עמוק של אופן הפעולה והטמעת סטנדרטים בינלאומיים כדי להתמודד עם התחרות הגוברת. רק כך, נוכל להבטיח תשתית טובה לציבור ולמשק".

"לצד זאת, בדומה לשווקים הבינלאומיים, גם הקטנים שבהם, שוק אינו יכול להתבסס על פלטפורמה אחת, בטח לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות שמשנות דפוסי עולם - בנינו את התשתית הרגולטורית להקמה של פלטפורמות נוספות ויש מספר חברות בינלאומיות שהביעו עניין. אני מקווה שאלו יבשילו כדי הקמה של פלטפורמות חדשות ומתקדמות בישראל. פלטפורמת מסחר היא התשתית עליה מבוססת פעילות שוק ההון, ולכן אנו רוצים להבטיח שתתאפשר תחרות, קדמה ואטרקטיביות לכלל שחקני השוק".