מה קורה לשקל לאחר פרסום המדד והורדת תחזית הדירוג?

השקל עבר טלטלות רבות בחודשים האחרונים ברקע הרפורמה המשפטית והמחאות שבאו בעקבותיה • הבוקר הוא נסחר בעליות מול האירו והדולר

הטלטלה במט''ח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הטלטלה במט''ח / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השקל מתחזק כעת בכ-0.5% מול הדולר שנסחר סביב 3.641 שקלים. האירו נחלש בכ-1.2% ונסחר סביב 3.998 שקלים.

השקל עבר טלטלות רבות בחודשים האחרונים ברקע הרפורמה המשפטית והמחאות שבאו בעקבותיה: שער החליפין של האירו עמד בסוף השבוע בשיא של כמעט שנתיים וחצה את רף 4 השקלים, והדולר התחזק לעומת המטבע הישראלי ביותר מ־4% מתחילת השנה. במקביל, חרף העלייה במדדי המניות בארה"ב, אשר אמורים לגרום להתחזקות השקל בעקבות איזון סלי ההשקעות בשוק, שער השקל נחלש השבוע בכ־3.2% מול סל המטבעות (טרם פרסום דירוג האשראי של מודי'ס).

ענת גואטה: "ההתעלמות מסיכונים אפשריים מערערת את האמון בשוק"
רוצים להביס את שוק המניות? נצלו את היתרונות שיש לכם על המקצוענים
למה האירו מתחזק ואיך אפשר להרוויח מזה?

"חששתי מאזהרה חמורה יותר מהורדת דירוג ממשית", מספר פעיל בשוק המט"ח בעקבות הפרסום של מודי'ס. "בפועל לא קרה שום דבר מזה, ולכן מבחינתי האירוע אומר ששער הדולר־שקל צריך לרדת ולהחזיר את פרמיית הסיכון שנכנסה לו בשבוע החולף". אותו גורם מציין כי ההערכות הן שללא החקיקה המשפטית, שער הדולר שקל היה אמור להיות נמוך בכ־25 אגורות ממצבו כעת.

להערכת מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים, ההתפתחויות בשוק המט"ח צפויות לנוע לשני כיוונים: "אם הקואליציה והאופוזיציה יצליחו להגיע להסכמה בנוגע לרפורמה המשפטית, השקל יתחזק בחדות. המוסדות שתחזית האשראי של מודי'ס מציינת שנחלשו, יתחזקו, מה שחשוב לכלכלה הישראלית".

מנגד, שפריר מעלה חשש ש"אם המשא-ומתן ייכשל, הפגיעה במוסדות תגדל, והשקל עלול להיחלש עד לרמה של 3.8 ואף למעלה מכך".