מודי'ס בהתייחסות ראשונה אחרי הורדת התחזית: "חוזקת מערכת המשפט חשובה בעיקר במדינה כמו ישראל"

בוובינר שערכה מודי'ס הסבירה סגנית נשיא בחברה כי הסיבה העיקרית להורדת תחזית הדירוג של ישראל היא "השינויים במערכת המשפטית שמתכננת הממשלה, שהורידו את היכולת לצפות את מהלכיה" • עוד הוסבר כי "המחאות חשפו מחלוקות עמוקות בחברה הישראלית שנוגעות ליותר מאשר הרפורמה המשפטית עצמה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"הסיבה העיקרית להורדת תחזית הדירוג של ישראל היא השינויים במערכת המשפטית שמתכננת הממשלה, שהורידו את היכולת לצפות את מהלכיה", אמרה קתרין מולברונר, סגנית נשיא במודי'ס, בוובינר שערכה חברת הדירוג הבינלאומית על החלטותיה. לדבריה, "אם הממשלה תשלוט על מינוי שופטי עליון, זה יפגע בעצמאות המוסד המשפטי. חוזקת מערכת המשפט חשובה בעיקר במדינה כמו ישראל, שבה הממשלה שולטת על הכנסת, התפקיד של נשיא המדינה סמלי בלבד, ולרשויות מקומיות אין הרבה כוח".

לדבריה, "החשש העיקרי שלנו בישראל הוא השינויים המהירים שניסתה הממשלה להעביר ללא הסכמה רחבה, שזה סימן לא טוב עבור עוצמת המוסדות".

הערים שמובילות את הירידה במחירי הדירות | ניתוח
מה קורה לשקל לאחר פרסום המדד והורדת תחזית הדירוג? 
הבינה המלאכותית יודעת לעשות כמעט הכול - אבל לא לנצח את השווקים 

מלברונר ציינה כי "המחאות חשפו מחלוקות עמוקות בחברה הישראלית שנוגעות ליותר מאשר הרפורמה המשפטית עצמה". כשנשאלה האם המחאות הובילו להורדת תחזית הדירוג, כפי שטוענים בקואליציה, או שמא מנעו פגיעה חמורה עוד יותר, היא השיבה: "במובן מסוים, אפשר לומר שהאפקט של הכול היה שלילי, כי הורדנו את תחזית הדירוג. אבל בהחלט היינו מעודדים מעוצמה של מוסדות אזרחיים בחברה הישראלית, וגם ממערכת הביטחון, שהיו אופוזיציה לרפורמה של הממשלה. כרגע כולם מצפים לראות מה ייצא מזה. ישנם תרחישים שליליים וגם חיוביים שיכולים לבוא, אבל זה עדיין מוקדם לדעת.

"מדינה אחת שעליה הסתכלנו בהשוואה לישראל היא בריטניה, שם הממשלה הייתה מוכנה לקחת סיכונים גבוהים עם הברקזיט ואחריו, וגם שם הורדנו את ההערכה שלנו לגבי עוצמות המוסדות של המדינה. פולין היא מדינה אחרת, שערכה שינויים במערכת המשפט שלה, והציון שלנו לפולין ירד. אני יודעת שבארץ השוו את המצב גם להונגריה. אני לא הייתי הולכת כל-כך רחוק. העצמאות של התקשורת והחברה האזרחית הרבה יותר חזקה בישראל מאשר בהונגריה".

מה יביא להעלאת תחזית הדירוג?

הבכירה במודי'ס התייחסה גם להשפעות המהפכה המשפטית על ענף ההייטק בישראל: "אם המצב לא ייפתר, והמתחים ימשיכו לעלות, נראה השפעה על ההייטק, שראשיו מעורבים מאוד במחאות. שמענו גם איומים מחברות הייטק בישראל, שאמרו שיעזבו את המדינה ויוציאו ממנה את הכסף. אין הרבה מידע בחוץ על זה, אבל אינדיקטורים שראינו מראים שאומנם יש פגיעה בשקל ובאג"ח של ישראל, אבל אין אינדקציה ישירה שחברות עוזבות את המדינה. עם זאת, השקעות שהיו יכולות לזרום לישראל עלולות שלא להגיע בגלל המצב, או שישראלים יקימו את הסטארט-אפ הבא שלהם מחוץ למדינה".

מולברונר נשאלה מה עשוי לגרום למודי'ס להעלאות בחזרה את תחזית הדירוג של ישראל, ולחלופין מה עלול להביא לירידה נוספת. לדבריה, "אם נראה שהמתחים בישראל לא נפתרים באמצעות מתווה פשרה, ואכן נראה שמתרחשת השפעה שלילית על הכלכלה הישראלית בכלל ועל ענף ההייטק בפרט, זה עלול להביא ללחצים להורדת תחזית נוספת. גם הסיכונים הביטחוניים יכולים להיות טריגר להורדה, אבל בישראל היו סיכונים ביטחוניים הרבה שנים, והכלכלה הישראלית הוכיחה עמידות בפניהם".

עוד אמרה מולברונר כי "המצב הפיסקאלי בישראל חיובי, אז הורדה נוספת כרוכה בשינוי של הערכת הפרופיל של ישראל, שיש בה חוזקות כמו ההייטק ורזרבות הגז. לכן, זה יקרה בתרחיש חמור ביותר".

ומה יגרום להעלאת תחזית הדירוג של ישראל בחזרה לחיובי? "זה קרה לנו עם ישראל כמה פעמים, שהעלנו את התחזית לחיובית, ואז היא ירדה ליציבה. העלאת התחזית תדרוש פתרון למתחים בישראל והמשך צמיחה כלכלית, כפי שראינו בשנים קודמות".

בשישי בלילה מודי'ס הורידה את תחזית הדירוג של ישראל

ביום שישי בלילה חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של a1, אך הורידה את תחזית הדירוג מ"חיובית" ל"יציבה". זוהי הפעם הראשונה מאז תקופת הקורונה שבה תחזית הדירוג של המדינה יורדת. את השינוי בתחזית תלתה חברת הדירוג ברפורמה המשפטית. במודי'ס כתבו כי "המחאות ההמוניות הביאו לעצירת החקיקה ולניסיונות ההידברות, אולם האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת-היקף מבלי לחפש הסכמה רחבה מצביע על היחלשות הכוח של מוסדותיה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיבו במוצאי השבת להורדת תחזית דירוג האשראי. נתניהו וסמוטריץ' התנערו מהביקורת של סוכנות דירוג האשראי הגדולה בעולם וטענו כי היא לא מבינה את הסיטואציה נכונה: "החשש שמעלים האנליסטים של מודי'ס מהמחלוקת הציבורית והשפעתה על היציבות הפוליטית והכלכלית של ישראל הוא טבעי למי שאינו מכיר את חוסנה של החברה הישראלית", מסרו.