פיליפס רוכשת את חברת דיא אימג'ינג הישראלית תמורת עשרות מיליוני דולרים

חברת דיא אימג'ינג פיתחה טכנולוגיה לשיפור פענוח בדיקות אולטרסאונד ללב, בדגש על בדיקות שמבוצעות באולטרסאונד נייד • המרוויחים הגדולים: קפיטל פוינט ורשות החדשנות • "הרופאים המובילים היום גדלו עם הטכנולוגיה והאוטומציה, והם רק שואלים אם אפשר לקבל עוד"

הטכנולוגיה של דיא אימג'ינג
הטכנולוגיה של דיא אימג'ינג

תאגיד ההדמייה פיליפס ממשיך לבצע רכישות בישראל. הנרכשת החדשה היא דיא אימג'ינג (לשעבר דיא קרדיו). החברה פיתחה טכנולוגיה לשיפור פענוח בדיקות אולטרסאונד ללב וספציפית בדיקות שמבוצעות באולטרסאונד נייד.

יש לה תשעה אישורי FDA, האחרון ביניהם התקבל בפברואר האחרון, לתוכנה המנחה בודק בשטח, גם בודק לא מומחה, היכן להניח את מתמר האולטרסאונד כדי לבצע בדיקה טובה - ואישור זה כנראה היה חלק משמעותי בהחלטה של פיליפס לבצע את העסקה.

הרווחים של ההייטקיסטים נחשפים, ואלו החברות המובילות בתגמול 
"או שתפסידו פי 3 על ההשקעה או שתרוויחו פי 1,000": הטכנולוגיה שהפכה ללהיט של עמק הסיליקון 
איך הצליח חובב חידות לפתור בעיה שהעסיקה מתמטיקאים במשך עשורים 

לדיא הכנסות של כמה מיליוני דולרים בשנה. האקזיט הוא בהיקף של מעט פחות מ-100 מיליון דולר, כאשר רוב הסכום ינתן לחברה מיידית, והיתר יותנה בהשגת אבני דרך.

דיא הוקמה בחממה הטכנולוגית אופקים ב-2009 על ידי הילה גולדמן-אצלאן, שכבר יזמה בעבר חברה בחממה זו, המשמשת היום כמנכ"לית החברה, ומיכל יעקבי, אשר על בסיס מחקריה באוניברסיטת בן גוריון, הוקמה החברה על ידי BG Negev, חברת מסחור הטכנולוגיה של אוניברסיטת בן גוריון. יעקבי משמשת כסמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה. בהמשך הצטרפו כמייסדים ד"ר ארנון תוסייה כהן וד"ר נעה ליאל-כהן.

בחברה הושקעו עד היום כ-25 מיליון דולר. בעלת המניות הגדולה בה היא קפיטל פוינט , שהייתה זכיינית חממת אופקים באותה התקופה. בדו"חותיה לבורסה דיווחה קפיטל פוינט כי דיא תימכר לגוף אסטרטגי בתחום פעילות החברה, אם כי לא נמסר מיהו הגוף הרוכש. על פי הדוח, קפיטל תרשום הכנסה של כ-7 מיליון דולר (מהם כ-5.6 מיידית והיתר יוחזקו בנאמנות למשך שנה וחצי כבטוחה מפני תביעות), ו-1.5 מיליון דולר נוספים יתקבלו אם תעמוד החברה באבני דרך.

כל המשקיעים רשמו רווח

קפיטל פוינט היא בעלת המניות הגדולה בחברה, עם כ-15%. מרוויחה נוספת מן העסקה היא רשות החדשנות. כאמור, החברה הוקמה בחממת אופקים, ולכן לרשות (שהייתה אז עדיין תחת משרד המדען הראשי), זכאית לתמלוגים מן העסקה והיא תרשום הכנסה של כ-18 מיליון דולר, בערך פי 3 מהשקעתה.

אף שלא מדובר באקזיט גדול, כל המשקיעים רשמו רווח. בסבב הגיוס האחרון של החברה שנערך ב-2021, הצטרפו פיליפס עצמה ובנוסףXTX Ventures ,Downing Ventures  Alchimia Ventures ,ICON; וכמו כן המשקיעים הקיימים: CE Ventures, Conneticut Innovations, Defta Partners ו-Mindset Ventures, והמשקיע הפרטי ד"ר שמואל קבילי.

גולדמן-אצלאן מספרת: "פיליפס הצטרפו כמשקיעים בסבב הגיוס האחרון שלנו, ואנחנו נמצאים איתם בקשר קרוב מזה כשנתיים, פנו אלינו לפני כמה חודשים עם הצעת רכישה. החברה לא חיפשה להירכש, היה לנו מימון, אבל ידענו שזה שידוך טוב".

"הקדמנו את זמננו"

עוד הוסיפה גולדמן-אצלאן, "אנחנו חברה של 40 עובדים שנוסדה בדרום והיום יש לנו משרדים ברמת גן ובאר שבע. הקדמנו קצת את זמננו, כי כשיצאנו לשוק, דור הרופאים שפגשנו עדיין היה רגיל לעשות הכל לבד, וזה היה מתסכל. בעשור האחרון, הכל השתנה. הרופאים המובילים היום הם בגיל שלנו, שגדלו עם הטכנולוגיה והאוטומציה, ורק שואלים אם אפשר לקבל עוד.

"הפריצה שלנו התאפשרה כאשר תחום האולטרסאונד הנייד החל להתפתח, בעיקר סביב מחלות לב, וכאשר הקורונה דחפה קדימה את תחום הבדיקות הניידות והמרוחקות עוד יותר. אנחנו היינו כבר מוכנים עם מוצר מאושר לשיווק. חתמנו על הסכמי שיווק עם כ-10 חברות בינלאומיות שונות שמשלבות את המוצרים שלנו בשלהם".

פיליפס היא אחת מחברות ההדמייה המובילות בעולם ואחת מחברות המכשור הרפואי הגדולות הפועלות בישראל. החברה מעסיקה כ-1,500 עובדים מישראל, מפעילה בישראל קויי ייצור ומייצאת מהארץ מוצרי הדמייה ובריאות דיגיטלית. הרכישה מגיעה למרות שפיליפס עברה תקופה קשה, הן בגלל תנאי השוק והן בגלל משבר במסגרתו נאלצה לאחזר מוצר תקול. אך מתחילת 2023 מניית החברה נמצאת במגמת עליה, ואף רשמה קפיצה מעלה בעקבות הדו"חות האחרונים, שהפתיעו את השוק לטובה.

בשנים האחרונות רכשה פיליפס מספר חברות בישראל וגם בחרה להקים כאן חטיבות בתחום עיבוד המידע הרפואי בנוסף לחטיבת ה-CT שלה שפועלת כאן מ-2001. היא מעורבת בכמה מיזמי חדשנות בארץ, בין היתר בחממת Sanara Ventures.