המנכ"ל החדש הכריע: אבן קיסר סוגרת את המפעל הוותיק בשדות ים ושולחת הביתה כ-120 עובדים

מדובר בתוכנית התייעלות שנייה של אבן קיסר בחודשים האחרונים על רקע המשבר בעסקיה • בסוף 2022 צמצמה חברת משטחי הקוורץ 10% מכוח האדם שלה • מניית החברה נפלה בכמעט 50% בשנה האחרונה

בניין מפעל אבן קיסר , קיבוץ שדות ים / צילום: עינת לברון
בניין מפעל אבן קיסר , קיבוץ שדות ים / צילום: עינת לברון

המנכ"ל החדש-ישן של אבן קיסר , יוסף (יוס) שירן (שחזר לאחרונה לתפקיד שאותו מילא עד 2016), מתחיל בתוכנית קיצוצים בחברה, המייצרת משטחי עבודה למטבחים. החברה הודיעה על סגירת מפעל הייצור הוותיק שלה בקיבוץ שדות ים (המפעל ממנו החלה פעילות אבן קיסר) והעברת הייצור לאתריה האחרים בישראל ובעולם. אבן קיסר מסרה כי התוכנית נועדה לייעל את המבנה הארגוני ואת הייצור הגלובלי, ולהביא לצמצום בהוצאות באמצעות אופטימיזציה של הייצור.

מאות עובדים נשלחים הביתה ולא רק בהייטק: המקרה של אבן קיסר

שירן החליף לאחרונה בתפקיד המנכ"ל את יובל דגים, כשהחברה נתונה במשבר בעסקיה והפסדים שהובילו לצניחת המניה - 44% בשנה האחרונה ושל 93% מהשיא ב-2015. שווי השוק של אבן קיסר בנאסד"ק הוא 162 מיליון דולר.

פעילות הייצור במפעל בשדות ים תיפסק לאלתר וכ-100-120 עובדים יפוטרו. מספר צוותים יעסקו בסגירת האתר ויעבדו בו במשך כמה חודשים נוספים. החברה מסרה כי תתמוך בעובדים במענקי פרישה, סיוע במציאת פתרונות תעסוקה חלופיים וכן תשלב מספר עובדים בפעילויות אחרות.

מדובר בתוכנית התייעלות שנייה של אבן קיסר בחודשים האחרונים: בסוף 2022 צמצמה החברה 10% מכוח האדם שלה בפיטורים ועזיבה מרצון, ובסה"כ למעלה מ-200 עובדים. בסוף 2022 היא העסיקה 2,111 עובדים.

שכרם של חברי ההנהלה יופחת ב-10%

במקביל, הודיעה הנהלת החברה על הפחתה וולונטרית של 10% בשכר חברי ההנהלה, "עד שהחברה תגיע לרווחיות משמעותית", לדברי שירן.

שירן הוסיף כי "עם כניסתי לתפקיד המנכ"ל התחלתי לעבוד עם כל הצוותים הגלובליים שלנו, במטרה ולייעל ולהאיץ את התוכנית האסטרטגית לייצוב וחיזוק החברה. במסגרת כך ערכנו סקירה מקיפה של כלל ההיבטים בסביבה העסקית שבה אנו פועלים, ואנו עובדים כעת על תוכנית רה־ארגון שתאפשר לנו להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האתגרים התפעוליים, שמולם החברה ניצבת.

"בראש ובראשונה אנו מתמקדים בשיפור תזרים המזומנים, ובימים אלו מתחילים לקצור את הפירות עם גידול בתזרים מפעילות שוטפת ושיפור ברמת המזומנים נטו ברבעון הראשון השנה. לאבן קיסר עוגנים חזקים, מוצרים שהם מהטובים בעולם, מותג חזק ופוטנציאל משמעותי קדימה. בכוונתנו להמשיך ולנקוט בכל הפעולות שלהן נידרש במטרה לשפר באופן רוחבי את פעילות החברה".

אבן קיסר נמצאת בשליטת קרן טנא וקיבוץ שדות ים. קרן טנא חזרה לסיבוב השקעה שני בחברה לפני מספר שנים, לאחר אקזיט מוצלח כשהחברה יצאה להנפקה בעשור הקודם, וכעת היא רושמת הפסד "על הנייר" מהשקעתה זו.

שירן הוסיף כי ההחלטה לסגור את המפעל בשדות ים אינה קלה, "אולם אנו מאמינים שזהו צעד הכרחי לייעול הייצור של אבן קיסר והפיכתו לגמיש יותר ולצמצום ההוצאות שלנו. מפעל שדות-ים הוא המפעל הוותיק ביותר שלנו ולפיכך מציב שורה של אתגרים בכל הנוגע לעמידה בדרישות הרגולציה המקומית ולצרכים העתידיים של הלקוחות שלנו. נמשיך לחדש, לייעל את תשתיות החברה, ולחדד את היתרון התחרותי שלנו שיביא לגידול בצמיחה וברווחיות בטווח הארוך".

תוצאות עגומות, החברה מפסיקה לספק תחזיות

עד להשפעת התוכנית, התוצאות הפיננסיות הנוכחיות עגומות למדי. יתרה מכך, החברה מפסיקה לספק תחזית הכנסות ו-EBITDA שנתית. עם זאת, החברה צופה כי תסיים את שנת 2023 ביתרת מזומנים נטו גבוהה יותר על בסיס ירידה ביתרות המלאים, שיפור ביתרת ההון החוזר והפעולות לשיפור מבנה ההוצאות.

החברה רשמה ברבעון הראשון הכנסות של 151 מיליון דולר, ירידה של 11.6% לעומת הרבעון המקביל ונמוך מתחזיות האנליסטים. היא עברה להפסד נקי המיוחס לבעלי המניות של 3.8 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. גם על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, עברה להפסד נקי של 6 מיליון דולר שהם 17 סנט למניה, בעוד שבשוק ציפו להפסד של סנט אחד בלבד למניה. ה-EBITDA הסתכם ב-0.5 מיליון דולר, ירידה מ-15.7 מיליון דולר ברבעון המקביל.

החברה ייצרה תזרים חיובי רבעוני של 7.9 מיליון דולר מפעילות שוטפת ובסוף הרבעון היו לה 51.7 מיליון דולר בקופה, מול חוב פיננסי של 18.4 מיליון דולר.