תקרת החוב של ארה"ב: האזהרה של כלכלן חתן הנובל, ומה יקרה לדולר

משרד האוצר האמריקאי מחליק על קרח דק מאוד, והדולר עלול לצלול בין הסדקים • פרופ' פול קרוגמן: "האפשרות שבקרוב הממשל לא יצליח לממן את פעילותו הרגילה הפכה לממשית מאוד"

הכלכלן זוכה הנובל פול קרוגמן / צילום: ערוץ MasterClass ביוטיוב
הכלכלן זוכה הנובל פול קרוגמן / צילום: ערוץ MasterClass ביוטיוב

"האפשרות שבקרוב הממשל לא יצליח לממן את פעילותו הרגילה הפכה לממשית מאוד", כתב הכלכלן חתן פרס הנובל, פרופ' פול קרוגמן, במכתב פתוח בניו יורק טיימס השבוע, שעה שהוא צופה שארה"ב מתקרבת לחדלות פירעון. הסיבה: המשבר בין הדמוקרטים לרפובליקאים סביב תקרת החוב של ארה"ב.

מול אינפלציה דו-ספרתית ושכר עולה: בנק אנגליה שוב מעלה את הריבית לשיא חדש
השורט שוב באופנה: הימורים נגד בנקים מביאים רווחים אבל גם תגובות נגד 

עוד בינואר הודיע משרד האוצר האמריקאי כי ארה"ב מתקדמת לעבר מגבלת ההלוואות הנוכחית של 31.4 טריליון דולר. בעוד ארה"ב מתקרבת למועד האחרון שלה כדי להימנע ממצב של "דיפולט", שרת האוצר ג'נט ילן הזהירה כי כיס המזומנים של הממשלה עשוי להתרוקן לגמרי כבר ב-1 ביוני. כלכלנים הזהירו כי אי נקיטת פעולה שתעלה את התקרה עלולה לעורר משבר פיננסי, והוסיפו לחץ על קובעי המדיניות לפתור את המחלוקות ביניהם בנוגע להעלאת מגבלת החוב.

קרוגמן מצדו טוען כי צריך בכלל לשנות גישה ולבטל כליל את תקרת החוב. הסיבה לכך לטענתו היא שהמצב הנוכחי בו הממשל מגיע לתקרה ונאלץ לקבל אישור להעלות אותה בכל פעם מהווה נשק בידי קיצוניים, שכן קבוצות פוליטיות עשויות להשתמש בה ככלי לקידום האג'נדה הפוליטית שלהם או כדי להשיג יתרון על יריביהם. קרוגמן טען כי אם ארה"ב אכן תגיע למצב של חדלות פירעון, זה יהיה בגלל שהרפובליקנים בבית הנבחרים מנסים להשתמש בתקרת החוב כדי לכפות מדיניות שהם לא יוכלו להעביר באמצעים רגילים.

קרוגמן הציע כי בשלב זה על ארה"ב לשקול צעדים לא קונבנציונאליים כדי לטפל בסוגיה, כמו הנפקת אג"ח בפרמיה בשווי גבוה מהערך הנקוב, והדגיש כי מדינות אחרות השתמשו בשיטות דומות בעבר, כמו החוב של בריטניה עד 2015. פתרון אחר לפי קרוגמן יהיה הפקת מטבע של טריליון דולר להפקדה בפדרל ריזרב. מטרת שני הצעדים היא לאפשר לממשלה ללוות יותר, גם אם המחוקקים לא מצליחים להעלות את תקרת החוב.

"אתה יכול לשאול איך אנחנו אמורים לאכוף תקרת חוב אם הממשלה יכולה לשחק משחקים עם ההגדרה של חוב. אבל התשובה, כמובן, היא שלא צריכה להיות לנו תקרת חוב. הממשלה צריכה לקבל החלטות לגבי מיסוי והוצאות, ולשקול את ההשלכות הכספיות, מבלי ליצור נקודת חנק נוספת שקיצוניים יכולים להפוך לכלי נשק", הוסיף. קרוגמן גם אמר שעל אף שהמצב הכלכלי של ארה"ב לא מזהיר, הוא גם לא גרוע כמו אצל מדינות אחרות, דוגמת יוון, כשאלה התקשו להחזיר את חובותיהן.

המשמעות של חדלות פירעון בהקשר של ארה"ב הוא למעשה שהיא תגיע למצב שלא תוכל לפרוע בזמן את חובותיה, והקונגרס הוא מי שמגביל את כמות הכסף שארה"ב יכולה ללוות. ברגע שהמגבלה הושגה, המחוקקים חייבים להעלות או להשעות את התקרה לפני שמשרד האוצר יוכל להנפיק יותר אג"ח.

בסיכום פגישתם בבית הלבן ביום שלישי השבוע, הנשיא ביידן ויו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי לא הצליחו להתקדם הרבה בהגעה לפתרון. עם זאת, הם כן קבעו תוכניות לסדרת פגישות של משא ומתן.

למה הרפובליקאים בעצם מתעקשים ועשויים להביא את ארה"ב למצב של חדלות פירעון? בתמורה להעלאת תקרת החוב, ביקשו הרפובליקנים בבית הנבחרים קיצוץ משמעותי בהוצאות. לעומתם, ביידן והדמוקרטים מאמינים שיש להעלות את מגבלת ההלוואות הפדרלית ללא כל תנאים מוקדמים. נכון לעכשיו, אף מפלגה לא הציגה פתרון בר-ביצוע שיכול לזכות בתמיכה מספקת כדי לעבור את שני בתי הקונגרס.

מה יקרה לדולר?

לפי שרת האוצר ילן, הפוטנציאל של חדלות פירעון עשוי להשפיע לרעה על תפקידו של הדולר כמטבע הרזרבה העולמי. גם טום נקאמורה, אסטרטג מטבע ומנהל משותף של חברת ההשקעות הקנדית AGF , שניהלה 31.6 מיליארד דולר נכון ל-30 באפריל, אמר לאתר מארקט-ווטץ' כי אפילו משא ומתן עד למועד האחרון עלול לפגוע באמון בארה"ב.

הדולר נמצא בצניחה כבר למעלה משבעה חודשים - מדד ICE דולר ארה"ב, שמודד את כוחו של הדולר ביחס לסל המטבעות, ירד ב-11% מאז סוף ספטמבר של השנה שעברה. זאת עקב אינדיקציות להיחלשות כלכלת ארה"ב ולאור הסבירות שהפד יעצור את העלאות הריבית בעוד שבמדינות נוספות היא ממשיכה לעלות.

בינתיים, ילן מדגישה את ההשפעה הקטסטרופלית שהיא צופה לחדלות הפירעון של ארה"ב על הכלכלות ארה"ב ועל מדינות נוספות. "יש מגוון אופציות, אבל אין אופציות טובות. כל אופציה היא אופציה גרועה", אמרה. "האופציה היחידה שבאמת משאירה את הכלכלה שלנו במצב טוב - ואת המערכת הפיננסית שלנו - היא העלאת תקרת החוב".