גוגל משדרגת את יכולות ה־AI שלה ומספקת למתחרה הגדולה סיבה לדאגה

אחרי שהכריזה על "מצב חירום", גוגל השיקה את התשובה המשופרת שלה למיקרוסופט וצ'אט הבינה המלאכותית הפופולרי שהטמיעה בשירותיה • איך נראה הכלי החדש מול Chat-GPT?

מנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי באירוע השנתי / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
מנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי באירוע השנתי / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

הפופולריות של כלי הבינה המלאכותית של חברת Open AI, והטמעת הטכנולוגיה בשירותי מיקרוסופט, הביאו את גוגל, לפי דיווחים, להכריז על "מצב חירום". במשך חודשים ניסתה ענקית הטכנולוגיה להשיק תשובה מספיק טובה להטמעת Chat-GPT במנוע החיפוש של מיקרוסופט, ואחרי כישלון פומבי אחד נראה שהיא הצליחה.

העסקה הגדולה בתולדות ההייטק השיגה ניצחון משמעותי, אבל יש מכשול בדרך 
חוזר להייטק: התפקיד החדש של נפתלי בנט 

בשבוע שעבר גוגל הכריזה בכנס המפתחים השנתי שלה על שורת טכנולוגיות חדשות ובראשם שילוב הבינה המלאכותית במוצרי החברה. השילוב המעניין מכולם, ככל הנראה, היה זה של צ'אט ה־AI שלה Bard, עם מנוע החיפוש המסורתי. החיפוש המשודרג יכלול תקציר של תוצאות החיפוש, ויתמוך בהמשך השנה ביותר מ־40 שפות (שעברית בהן). בשלבים הבאים, הכלי גם יוכל לעבד מידע הקשור לתמונות, כמו הצעות לטקסט שניתן להצמיד לתמונה מסוימת, או הצעות לתספורת לפי תמונה. ההכרזות הללו, הצליחו לרצות גם את המשקיעים ואחרי דשדוש של מספר שבועות, מניית אלפאבית זינקה ביום חמישי, לאחר האירוע, ביותר מ־4% - עלייה שצמצמה את הפער של החודש האחרון עם מיקרוסופט.

ייתכן שההצלחה הזו הביאה לאנחת רווחה בגוגל, במיוחד לאחר הכרזת הבינה המלאכותית הקודמת של החברה, בפברואר האחרון. גוגל השיקה אז לראשונה את Bard, צ'אט ה־AI שאמור היה להתחרות בכלי הפופולרי Chat-GPT, אבל במהלך ההדגמות, המוצר פישל בפומבי וסיפק תשובות לא מדויקות. באירוע בשבוע שעבר גוגל הכריזה על שורת שיפורים ב־Bard. ניסינו את הכלי החדש ובדקנו במה הוא השתפר והאם למיקרוסופט ו־Open AI יש סיבה לדאגה.

 

איך עובד הכלי החדש Bard?

בשימוש ראשון ב־Bard היתרונות המובהקים של גוגל מתבטאים מיד, והראשון שבהם הוא חווית המשתמש. בעוד שבצ'אט של OpenAI, על המשתמש להמתין עד שהכלי יסיים להקליד את תשובתו, בכלי של גוגל התשובה מגיעה כדבוקה אחת מיד. בנוסף, ב־Bard אין צורך בהרשמה (בניגוד ל־Chat-GPT), והייצוא לכלים אחרים של גוגל כמו דוקס או ג'ימייל מתבצע בלחיצת כפתור פשוטה ולא דורש העתקה של קטעי טקסט.

להבדיל מהמתחרה של OpenAI, שאומן על מידע עד שנת 2021, הכלי של גוגל מחובר לאינטרנט, מה שלא בהכרח הופך את המידע בו לאמין יותר, אבל כן מספק לו את היכולת להתייחס לפרסומים אקטואליים. אבל OpenAI לא מתכוונת להשאיר את הזירה לגוגל. בסוף השבוע האחרון הכריזה ענקית הבינה המלאכותית כי מהשבוע הבא תשלב פיצ'ר חיבור חדש למשתמשים של גרסת הפלוס של Chat-GPT, שיאפשר חיבור לאינטרנט ומידע אקטואלי.

עוד הבדל מהותי בין שתי המערכות עומד על הפקת תשובות אלטרנטיבות. גוגל מלכתחילה מאפשרת לראות כמה תוצאות חלופיות לשאלה, בעוד שב־Chat-GPT יש צורך בבקשה אקטיבית מהכלי. בנוסף, בעוד ש־Chat-GPT מנסה לספק מענה תשובה לשפות אחרות, כמו עברית - בגוגל מודים כי Bard לא אומן בשפות אחרות, ומודלי השפה האחרים יושקו בהמשך השנה.

גם הכלי של גוגל מספק פייק ניוז

ומה ביחס לתשובות עצמן שמספק Bard? גוגל מדגישה שבינתיים מדובר בניסוי וכי התשובות עדיין בבחינה. כדי להתנער מתשובות בעייתיות או אחריות על פייק ניוז, בתחתית הצ'אט כתוב כי הכלי "עשוי להציג מידע לא מדויק או פוגעני שאינו מייצג את הדעות של גוגל". ואכן, במענה לשאלה "מי היו ראשי הממשלה של ישראל", הכלי של גוגל הציג את הרשימה הנכונה, למעט טעות מרכזית אחת - מיהו ראש הממשלה הנוכחי. Bard השיב כי מדובר ביאיר לפיד, ורק לאחר שהעמדנו את הצ'אט על טעותו, הוא השיב את התשובה הנכונה. הצ'אט סיפק אי דיוקים נוספים באותו עניין, כמו האמירה שמפלגת ימינה "הביסה" את נתניהו בבחירות וכי יאיר לפיד כיהן שנתיים כראש ממשלה.