העסקה הגדולה בתולדות ההייטק השיגה ניצחון משמעותי, אבל יש מכשול בדרך

מיקרוסופט קיבלה אישור מהנציבות האירופית לרכוש את אקטיביז'ן ב-68.7 מיליארד דולר, לאחר שהרגולטורים השתכנעו שהיא אכן מוכנה להגביל את עצמה כדי שמשחקי אקטיביז'ן הפופולריים ימשיכו להיות זמינים בכל הפלטפורמות • כעת נותר לענקית הטכנולוגיה מאבק עיקש מול נציבות הסחר הפדרלית כדי לקדם את אישור הרכישה

אקטיביז'ן / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
אקטיביז'ן / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

הנציבות האירופית, הזרוע הביצועית של האיחוד האירופי, אישרה היום (ב') את עסקת הרכישה הגדולה בהייטק, מיקרוסופט רוכשת את חברת המשחקים Activision Blizzard, חברת המשחקים המוכרת, שפיתחה את Call Of Duty ,Candy Crush ו-Warcraft, ב-68.7 מיליארד דולר. הרגולטורים השתכנעו כי מיקרוסופט אכן מוכנה להגביל את עצמה כדי להוריד את החשש שצף ביחס לרכישה - לוודא כי משחקי אקטיביז'ן הפופולריים ימשיכו להיות זמינים בכל פלטפורמות המשחקים. לכן, האישור מותנה בעמידה מלאה בהתחייבויות שמציעה מיקרוסופט.

"לכל דבר טוב יש תפוגה": למה פורש יו"ר חברת ההייטק שצנחה ב-90% 
אינטל צפויה לצאת לגל פיטורים נוסף, גם בישראל
מניה נופלת ומנכ"לים מתחלפים: מה הוביל לסגירת המפעל של אבן קיסר

לדברי הנציבות, ההחלטה באה בעקבות חקירה מעמיקה ומבוססת על ראיות מוצקות ומידע נרחב ממתחרים ולקוחות. נציבות האיחוד האירופי קבעה כי הרכישה לא תפחית את התחרות בשוק הקונסולות המשחקים, כי ישנה שחקנית דומיננטית ביותר וזו סוני שיש לה את הפלייסטיישן. לפי הודעת איחוד האירופי, למיקרוסופט אין תמריץ לסרב להפיץ את המשחקים של אקטיביז'ן לחברות האחרות, וכי "גם אם מיקרוסופט אכן תחליט למשוך את המשחקים של אקטיביז'ן מהפלייסטיישן, זה לא יפגע משמעותית בתחרות בשוק הקונסולות". לעומת זאת, חלק עיקרי נוסף של החקירה של הנציבות היה סביב התחום החדש שנקרא משחקי ענן.

התחום "Cloud gaming", מאפשר לאנשים להזרים משחקים משרתים ויסיר את הצורך במוצרי חומרה יקרים כמו קונסולות. כך יהיה אפשר לשחק בעזרת טלוויזיות, סמארטפונים או מחשבים ניידים. הסיבה שיש חשש לפגיעה בתחרות הזו - כי כדי להצליח כמה שיותר בשוק שכזה, צריך קטלוג גדול של משחקים שמשתמשים יוכלו לשחק בהם באמצעות המנוי החודשי. זו אחת הסיבות שהוצעו מדוע מיקרוסופט חפצה בחברת המשחקים המוכרת.

מיקרוסופט הטילה על עצמה מגבלות כדי להפיג את החשש

לדברי הנציבות, אם מיקרוסופט תהפוך את משחקי אקטיביז'ן לבלעדיים אצלה, אז היא תפגע בתחרות בתחום משחקי הענן, עוד לפני שהתחום הפך לשוק פעיל באמת. בנציבות אמרו שמיקרוסופט הציעו מגבלות כדי להפיג את החששות - עסקאות רישוי ל-10 שנים שמיקרוסופט תציע למתחרים שלה: הכוונה לרישיונות שיבטיחו זכות הזרמת משחקים בכל שירות הזרמת משחקים לבחירת גיימרים שרכשו משחק של החברה או מנויים לשירות הכולל משחקים רבים של אקטיביז'ן. לספקי ענן יוצעו גם רישיון חינם לספק את המשחקים האלו באיחוד האירופי.

צרכנים שירכשו משחק של אקטיביז'ן, יוכלו לפעול בכלל השירותים השונים ולא רק אצלה. לצד זאת, מיקרוסופט תציע גם רישיונות ללא תמלוגים לפלטפורמות משחק בענן להזרמת המשחקים האלו. הרעיון הוא שגיימרים לא בהכרח צריכים לשחק את המשחק איפה שהם קנו אותו. יתרה מכך, גורם בכיר בנציבות ששוחח עם CNBC אמר כי המהלך יגביר את התחרות בשוק ויאפשר לפלטפורמות שלא הייתה להן גישה למשחקים של אקטיביז'ן, כעת לקבל אותן.

מרגרט וסטגר, הממונה על ההגבלים העסקיים באירופה אמרה כי "משחקי וידאו מושכים מיליארדי משתמשים בכל רחבי העולם. בתעשייה כה צומחת ודינמית, חיוני להגן על תחרות וחדשנות. ההחלטה שלנו מייצגת צעד חשוב בכיוון הזה, בכך שאנחנו מביאים את המשחקים הפופולריים של אקטיביז'ן להרבה יותר מכשירים וצרכנים מבעבר. ההתחייבויות שמציעה מיקרוסופט יאפשרו לראשונה הזרמת משחקים כאלה בכל שירותי סטרימינג של משחקי ענן, תוך שיפור התחרות והזדמנויות לצמיחה".

הרגולטור הבריטי התנגד, אך מיקרוסופט הצליחה לשכנע

עצם זה שהרגולטורים של אירופה נותנים אור ירוק לעסקה מהווה ניצחון חשוב למיקרוסופט, אחרי שרגולטורים אחרים בעולם מנסים לחסום את העסקה. בחודש פברואר דווח בעולם כי נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', נפגש עם בכירי האיחוד האירופי כדי להרגיע את החששות.

נזכיר, רשות התחרות השווקים הבריטית הודיעה בחודש שעבר כי היא מתנגדת לרכישה. מאז פרסום העסקה, היא נכנסה לבדיקות וחקירות של רגולטורים ברחבי העולם, והמתחרות ניסו להערים קשיים. הרגולטור הבריטי אמר שהוא מתנגד לעסקה כי היא מעלה חששות תחרותיים בשוק משחקי הענן המתהווה. הוא בעיקר בחן את השוק הבריטי ביחס לרכישה הזו. החשש המרכזי הוא שהמשחקים של Activision יהפכו לבלעדיים לאקס בוקס של מיקרוסופט, מה שיפגע בשחקני מפתח אחרים. משחקי הענן מאפשרים לגיימרים לגשת למשחקים דרך שרתים. מיקרוסופט הודיעה לגופי תקשורת בעולם כי היא מתכננת לערער על ההחלטה.

כדי לנסות להפיג את החששות האלו, מיקרוסופט חתמה עם סוני, נינטנדו וחברות נוספות על הסכמים ל-10 שנים על מנת להמשיך ולהציע את Call of Duty גם בפלטפורמות שלהן. לדבריה, זה לא מועיל לה כלכלית למחוק את משחק היריות הפופולרי מהפלטפורמות האחרות - בהתחשב בהכנסות שהיא מייצרת בזה שהמשחק זמין שם. למרות שמיקרוסופט הציעה את זה לסוני, אחת מהחברות שדואגות במיוחד מהרכישה הזו - סוני החליטה שלא לחתום על עסקה.

לא רק בריטניה התנגדה, גם נציבות הסחר הפדרלית של ארצות-הברית שתבעה כדי לחסום את העסקה בטענה לפגיעה בהגבלים עסקיים. למעשה כרגע למיקרוסופט יש עדיין מאבק עיקש מול נציבות הסחר הפדרלית, כדי לקדם את אישור הרכישה.