בכירה בסיטי ממליצה על מניות בריאות, סייבר ו-AI: "לא כדאי לחכות בצד יותר מדי זמן, בהמשך השנה ייתכנו עליות"

אידה ליאו, ראש תחום הבנקאות הפרטית בסיטי העולמית, על השינויים בתיקי הלקוחות ("הזזנו הרבה מזומן לאג"ח קצרות"), על הגדלת הרכיב האלטרנטיבי ("לקוחות מוכנים לחוסר נזילות תמורת פוטנציאל תשואה") ועל "טרנדים שאינם ניתנים לעצירה בשנים הבאות - כמו תעשיית הבריאות ומניות הקשורות לטכנולוגיה"

אידה ליו (Ida LIu), מנכ''לית private banking העולמית של סיטי בנק / צילום: כדיה לוי
אידה ליו (Ida LIu), מנכ''לית private banking העולמית של סיטי בנק / צילום: כדיה לוי

את אידה ליאו, ראש תחום הבנקאות הפרטית של קבוצת סיטי  העולמית, אנחנו פוגשים במשרדי השלוחה הישראלית של הבנק בת"א. מהחלון אפשר לראות את רחוב קפלן ומחלף השלום, שהפכו למוקד ההפגנות נגד החקיקה המשפטית. הביקור שלה שנערך בחודש אפריל, כחלק ממסע באירופה, נקבע שבועות מראש, אך רצה הגורל והוא התקיים באחת התקופות הסוערות עבור החברה הישראלית, וגם אחת הגועשות בשנים האחרונות מבחינת עולם ההשקעות והבנקאות, מיד לאחר קריסתם של מספר בנקים בארה"ב, ואף של בנק ההשקעות המתחרה, קרדיט סוויס הוותיק.

היה משבר? הבנקים הגדולים בארה"ב עקפו את התחזיות
השורט שוב באופנה: הימורים נגד בנקים מביאים רווחים אבל גם תגובות נגד | WSJ

לוח הזמנים הצפוף שלה כלל פגישות עם הצוות הישראלי, לקוחות גדולים של הבנק וגם עם שורה של בכירים בחברות מכל תחומי הפעילות שנמצאים בישראל. כל זאת ימים ספורים אחרי ההודעה של סוכנות הדירוג מודי'ס על הורדה בתחזית דירוג האשראי של ישראל.

"אנחנו מחויבים מאוד לאזור, וכפי שכולם יודעים אנחנו כאן", היא אומרת בראיון נדיר. "יש לנו כאן צוות גדול ופעילות ענפה מאוד. אתה צריך לבחון את מה שקורה בישראל ולוודא שכאשר אתה מדבר עם לקוחות, גם הם מודעים לכל התוצאות הפוטנציאליות.

"כך אנו פועלים בכל מקום בעולם, כי כמו בישראל, יש דאגות גם לגבי מה שקורה בארה"ב, בסין ובאזורים נוספים, ואנחנו בוחנים את השיקולים הגיאופוליטיים כשאנחנו מדברים עם הלקוחות שלנו ומייעצים להם כדי לעזור להם להפחית סיכונים, להגן על התיק מפני תרחישים שונים ולגוון אותו. הלוואי שהיה לנו כדור בדולח, אבל אין לנו, ולכן אנחנו יכולים להשתמש רק במיטב שיקול הדעת שלנו ובהנחיית המחקר שלנו. הצוותים שלנו כאן משוחחים עם החברות המקומיות ועם העסקים המקומיים על בסיס קבוע, כדי לנתח את ההשלכות".

אידה ליאו | תעודת זהות

אישי: נשואה ואם לשניים, מתגוררת בניו יורק
מקצועי: מכהנת כראש הבנקאות הפרטית של קבוצת סיטי העולמית. לפני כן שימשה בשורת תפקידים בקבוצה, ולמשל ראש הבנקאות הפרטית של סיטי צפון אמריקה, של ניו יורק, ראש התחום בענפי אופנה, מדיה ובידור. קודם לכן הייתה בנקאית השקעות בבנק מריל לינץ'
עוד משהו: דוברת 5 שפות, בהן מנדרינית, רוסית ואיטלקית

לדבריה, ישראל היא מדינה יוצאת דופן עם יזמות יוצאת דופן: "9% מחדי-הקרן נמצאים בישראל. יש כאן הרבה חדשנות. יש לנו כאן גם את צוות הבנקאות והחדשנות שלנו, תחת ניל (ניל קורני, מנכ"ל סיטי בנק בישראל, ר' ו'), שמניע הרבה מהרעיונות החדשים והרעיונות היצירתיים עבור הפעילות העסקית שלנו ברחבי העולם.

"יש כאן חברות סולאריות רבות שמתמקדות באנרגיה נקייה, יש הרבה חברות מיחזור מתקדמות בצורה יוצאת דופן, הרבה חברות דיגיטציה שנולדו גם כן באזור. כך שהתעודדנו מאוד מהפגישות שערכנו מיזמות ומיקוד שיש לאנשים ולחברות באזור".

קורני עצמו מבקש להרגיע, ומציין כי ישראל נמצאת בנתיב צמיחה פנומנלי ב-20 השנים האחרונות. "ישראל עקפה את מדינות ה-OECD בכל שנה בצמיחה. מעבר לכך, אנחנו יודעים שכל מדינה עוברת מחזוריות. כולנו תקווה שהרעש מסביב יהיה קצר, אבל אני חושב שהמדינה ממוקמת במקום הרבה יותר טוב מבחינת התשתית שהיא בנתה במשך השנים, כך שעתידה של ישראל לטווח ארוך יותר, אני חושב, הוא טוב".

"הבנק הפרטי הגלובלי ביותר בעולם"

לסיטי גרופ שנוסד בשנת 1812 יש מעל 100 מיליון לקוחות ברחבי העולם, המקבלים שירות ב-90 מדינות. ליאו עצמה מתגוררת בניו יורק, אך שלושה שבועות בכל חודש היא נמצאת בדרכים, בכל רחבי העולם. "סיטי הוא הבנק הפרטי הגלובלי ביותר בעולם, אז היינו עסוקים מאוד, במיוחד אחרי תקופת הקורונה, כשהנסיעות התחדשו, כי זה חשוב מאוד להיפגש עם הלקוחות שלנו גם באופן אישי".

סיטי | תעודת זהות

פעילות: בנק פרטי גלובלי עם מעל 100 מיליון לקוחות ב־90 מדינות בעולם
היסטוריה: הבנק עצמו נוסד בשנת 1812, אך קבוצת סיטי נוסדה רשמית ב־1998. הסניף הישראלי נפתח בשנת 2000 ומונה כיום כ-440 עובדים (בנקאות ומרכז פיתוח טכנולוגי). מנוהל על ידי ניל קורני
נתונים: הקבוצה העולמית מעסיקה מעל 220 אלף איש ברחבי העולם.
בבנקאות הפרטית מנוהלים 468 מיליארד דולר (נכון ל־2022) של מעל 14,000 לקוחות, בהם 25% מהמיליארדרים בעולם

הפריסה הזו מאפשרת לה ולאנשי סיטי פרספקטיבה רחבה על המתרחש בכלכלה העולמית. ליאו מסבירה כיצד הצליחו היועצים של הבנק לסייע ללקוחות להתמודד עם התנודתיות הרבה שמלווה את השווקים הגלובליים כבר יותר משנה.

"2022 הייתה כנראה אחת השנים המאתגרות ביותר עבור המשקיעים, בוודאי מאז המשבר הפיננסי של 2008. השווקים העולמיים ספגו מכה של 30 טריליון דולר. המניות ירדו ב-20%, האג"ח ירדו ב-16%, וכאשר שניהם נעים באותו כיוון זה די נדיר. ולכן לא היה למשקיעים היכן להסתתר. נוסף על כך, הפד היה מאוד אגרסיבי בהעלאות הריבית. היו לנו שבע העלאות ריבית בשנה שעברה, שלוש עד כה השנה, כדי להילחם בשיאי אינפלציה של 40 שנה, שהגיעו ל-9.1% ביוני שעבר. כיום אנחנו בהחלט הולכים בכיוון הנכון, אבל אנחנו בארה"ב עדיין לא ביעד אינפלציה של 2.5%. אנחנו מאמינים שנסיים את השנה איפשהו קרוב ל-3.5%.

"במעבר מהיר לימים אלו, הדברים בהחלט נראים לנו קצת יותר ברורים בשנת 2023", היא מוסיפה. "עשינו הרבה תזוזות בתיקי לקוחות, והנה כמה דוגמאות. העברנו הרבה מהתיקים לאג"ח, כי התשואות שלהן היו אטרקטיביות מאוד עבור לקוחותינו. אג"ח ממשלתיות ומוניציפליות בארה"ב מניבות כיום תשואה חד-ספרתית גבוהה, ולכן הופכות לאטרקטיביות מאוד כחלופה למזומן (שערכו נשחק בשל האינפלציה, ר' ו').

"אז מבחינה היסטורית, כאשר ללקוחות היו 15%-30% במזומן, הזזנו הרבה מהכסף לאג"ח לטווח קצר, כמו אג"ח ממשלתיות לטווח קצר שמניבות כבר מעל 5% תשואה. גם בתחום המניות העברנו הרבה מההחזקות בתיקי הלקוחות שלנו למניות של חברות איכותיות המשלמות דיבידנד, או למניות של חברות ללא בעיות נזילות".

ליאו מסבירה כי בסיטי הגדילו חשיפה בתיקי הלקוחות גם להשקעות פרטיות, לקרנות גידור ולהשקעות ישירות. "הלקוחות כיום מוכנים לשלם את פרמיית חוסר הנזילות (חוסר היכולת למשוך את ההשקעה בטווח המיידי, ר' ו') בגין השקעה בנכסים אלטרנטיביים, תמורת פוטנציאל תשואה גבוה יותר, כי כרגע מאתגר להשיג בטווח הקרוב תשואות דומות בשוקי המניות", היא אומרת.

במקביל, בצד ההלוואות שנטלו הלקוחות, בתחילת השנה שעברה כבר העבירו בסיטי הלוואות שהיו בריבית משתנה לריבית קבועה. "התזמון היה פנטסטי, כמובן, בהתחשב במקום שבו נמצאות הריביות המשתנות היום", לדבריה.

"סכנה מוחשית מאוד של כניסה למיתון"

במבט קדימה, ליאו מציינת כי למרות שארה"ב עוד לא נכנסה למיתון, הסכנה לכך מוחשית מאוד. "אנחנו מצפים להיות במיתון ברבעון הזה, או לכל המאוחר ברבעון הבא. אנחנו מקווים למיתון מתון יחסית אבל המספרים יגידו. בכל מקרה, אנחנו חושבים שמחכה עוד תנודתיות רבה בשווקים. בינתיים אנחנו מתכוננים, אבל לא נשארים מחוץ לשווקים יותר מדי זמן, כי אנחנו רוצים להסתובב בחזרה פנימה כדי לתפוס את הפוטנציאל לעליות לקראת המחצית השנייה של השנה".

אילו תחומים את מזהה ככדאיים להשקעה?
"התמקדנו בכמה תעשיות ובטרנדים שונים, שלדעתנו הם מה שאנו מכנים 'טרנדים בלתי ניתנים לעצירה' ב-5-10 השנים הבאות. אחד מאלה הוא תעשיית הבריאות. זו תעשייה שנוטה להיות אנטי-מחזורית. יש חברות פארמה גדולות רבות עם מאזן חזק מאוד ומניות שמשלמות דיבידנד גבוה.

"בנוסף, שליש מאוכלוסיית העולם יהיה מעל גיל 65 בעשור הקרוב. אז הצורך במוצרים ושירותים של תעשיית הבריאות רק ימשיך לגדול. נוסף על כל זה יש הרבה חדשנות בתעשיית הבריאות, כמו רפואה טלפונית, רפואה מותאמת אישית, פיתוח תרופות, אז ההתקדמות שאנו רואים בתעשייה כולה מעודדת, כך שזה תחום שאנחנו מאוד אוהבים.

"תחום שני הוא הדיגיטציה ומניות הקשורות לטכנולוגיה, במיוחד בינה מלאכותית (AI) בתחומים כמו רובוטיקה של עולם הסייבר ו-IOT (האינטרנט של הדברים - חיבור חפצים פיזיים באמצעות תוכנה וחיישנים, ר' ו').

"כשאני מסתובבת בעולם ונפגשת עם מנכ"לים, הדבר הראשון שעולה בשיחה הוא סייבר. רוב החברות ממשיכות להוציא הון על התעשייה הזו ועל המניות הללו אז אנחנו רואים כאן הזדמנות מתמשכת למשקיעים שמחפשים מקורות צמיחה קדימה.

"בנוסף, החברות האלה ניזונות מהמוח שמאחוריהן - תעשיית השבבים, שלדעתנו תמשיך להוות אפסייד חזק מאוד בשנים הבאות (סיטי עצמה מחזיקה מעבדות חדשנות במדינות שונות בעולם, כשברמת אביב נמצאת הגדולה שבהן, ר' ו').

 

"אנחנו גם מאוד אוהבים אנרגיה ירוקה ואת המעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיה נקייה. חברות של טכנולוגיית אנרגיה נקייה, חברות סולאריות, היתוך גרעיני, כל אלה יכולות לייצר הזדמנויות מאוד אטרקטיביות עבור הלקוחות.

"הנקודה האחרונה היא להבין שמאוד חשוב למשקיעים לא רק לחשוב על הפורטפוליו מנקודת מבט של גיוון בתחומי ההשקעה, אלא גם לחשוב על גיוון גיאוגרפי, כדי לוודא שהם ייחשפו להזדמנויות הגלובליות בשנים הבאות. לדוגמה, סביב יחסי ארה"ב-סין שממשיכים להיות מאתגרים מאוד. המדינות מתרחקות יותר ויותר, לא מתחברות יחד וכבר לא מדברים על גלובליזציה ושותפות, אלא על מיקוד פנימה. כתוצאה מהעצמאות הזו והפנייה פנימה, הן בארה"ב והן עבור הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סין, דפוסי המסחר עומדים להשתנות באופן די מהותי, וכבר רואים את זה קורה.

"סין סוחרת יותר עם הודו, עם דרום מזרח אסיה, וייטנאם, מלזיה, וכמה מהמדינות באזור הזה הולכות ליהנות מצמיחה נוספת בשנים הבאות. באופן דומה, ארה"ב מתחילה לסחור יותר עם אמריקה הלטינית, מקסיקו וברזיל, וגם הן ייהנו מכך".

"הריבאונד של מגזר הטכנולוגיה טרם הושלם"

בסיטי מאמינים כאמור במגזר הטכנולוגיה. זאת, למרות שהוא היה בין הנפגעים העיקריים מעליית הריבית, בעיקר בשל הצורך של חברות רבות, במיוחד אלו בשלבים המוקדמים, להישען על משקיעים כדי להתפתח ולהתבסס. למעשה, מדד נאסד"ק, המאגד את 100 חברות הטכנולוגיה הגדולות בוול סטריט, נמצא בימים אלו בסיומו, כך מקווים המשקיעים, של השוק הדובי (ירידה של יותר מ-20% מהשיא) הארוך ביותר מאז המשבר של 2008.

"למגזר הטכנולוגיה הייתה שנה מאתגרת מאוד ב-2022, וכבר ראינו התאוששות חדה ממנו עד היום. אבל עדיין לא ראינו את הריבאונד המלא, כי יש הרבה גורמים שעדיין צריכים לבוא לידי ביטוי, במיוחד כשאנחנו נכנסים למיתון.

"חברות טכנולוגיה רבות עדיין יוצאות מדי יום בגלי פיטורים אדירים, כך שהלחץ עדיין קיים ויש עוד תנודתיות רבה לפנינו בתחום הזה. אבל אם אתה משקיע לטווח ארוך, חלק מהמגמות שעובר הסקטור הן מדהימות. נכון, אי אפשר לתזמן את השווקים, אבל גם לא כדאי לחכות בצד יותר מדי זמן".

מה לגבי נדל"ן?
"נדל"ן אנחנו מכירים היטב ונוח לנו איתו. אבל כידוע נדל"ן, בדיוק כמו השווקים, הוא מחזורי ואף פעם לא נע בכיוון אחד, למרות שהיה לנו 'שוק שורי' בעשור האחרון, עד התקופה האחרונה. רבים מהלקוחות המובילים שלנו ברחבי העולם הם משקיעי נדל"ן וחלקם רואים כעת הזדמנות לאסוף נכסים ברחבי העולם בהערכות שווי מוזלות, אבל חלקם עדיין סקפטיים לגבי היכן אנחנו נמצאים במחזור.

"לגבי נדל"ן מסחרי, צריך לזכור שדפוס העבודה המשתנה (יותר עבודה מהבית אחרי הקורונה, ר' ו'), למשל, עשוי להשפיע על שיעורי התפוסה, כך שכל השקעה לגופה. אבל בגדול, לקוחות הנדל"ן שלנו רואים הזדמנות, בעיקר באזורים ספציפיים, שהם אוהבים מאוד".

ואיפה לא להשקיע?
"אנו מתמקדים בניהול נכסי ליבה עבור הלקוחות שלנו. אז ניהול נכסי הליבה הוא אג"ח, מניות והנכסים האלטרנטיביים. אנחנו לא ממליצים על הימורים מסוכנים יותר בסוגים שונים של השקעות. לדוגמה, איננו מייעצים ללקוחותינו להשקיע בנכסי קריפטו. לנכסי קריפטו אין שום רציונל מחיר ואין מדדים להסתכל עליהם. אין רגולציה ואין סעיפי הגנה מפני פשיטת רגל. אז מבחינתנו, זה לא משהו שהיינו מכניסים לתיק הלקוחות שלנו. אבל אם לקוחות רוצים להעלות ספקולציות ולעשות זאת בעצמם, זה תלוי בהם".

 

אבירם שחם, מנהל תחום הבנקאות הפרטית של סיטי בישראל, מוסיף מצידו כי כפי שאמרה ליאו, אפשר כעת לבנות תיק שמרני עם השקעה באג"ח שמניב 5% ויותר. "ראינו כל מיני ניסיונות קיצוניים לייצר תשואות, אך לא צריך לטרוח יותר, ואפשר לחזור להסתכלות בסיסית על איגרות החוב בדירוג השקעה גבוה".

"SVB היה שחקן חשוב ועשה עבודה ממש טובה"

הראיון נערך כאמור זמן קצר אחרי הקריסה של סיליקון ואלי בנק (SVB) וסיגנצ'ר בנק, וכן אחרי ההסתבכות של קרדיט סוויס שהובילה לבסוף למכירתו למתחרה UBS. רבים מהלקוחות של הבנקים הללו זרמו לידיים של סיטי.

"אלו היו חודשיים קדחתניים מאוד", אומר שחם. "SVB היה שחקן משמעותי במתן חשיפה לחברות טכנולוגיה ובתמיכה בתעשייה המקומית, וכמתחרה אומר שהם עשו עבודה ממש טובה.

"כקולגה, זה אירוע מצער, אך קיבלנו הרבה שיחות ובקשות מחברות טכנולוגיה בעקבות המצב - גם של SVB וגם של בנקים אזוריים אחרים בארה"ב - ואנחנו רואים כמות עצומה של פעילות חדשה בעקבות המצב הזה. האסטרטגיה שלנו מתאימה להצמיח חברות סטארט-אפ מסוימות מההתחלה שלה ועד להנפקה".

האם שיניתם את ההתנהלות שלכם אחרי האירועים הללו?
ליאו: "לא שינינו שום דבר באופן שבו אנו פועלים ועושים עסקים עם הלקוחות שלנו. רק חיזקנו את הקשר מולם - מתקשרים לכל אחד מהם, מסבירים מה קרה לאותם בנקים, יוזמים הכוונה וייעוץ.

"אנחנו אף פעם לא מאחלים רע לאף אחד מהמתחרים, אבל זו הייתה תקופה קצת מאתגרת בתעשייה".