תסתכלו על דרום אפריקה ותחשבו על ישראל: איך נראים החיים ללא חשמל

דרום אפריקה סובלת 15 שנה מהפסקות חשמל, שהלכו והחמירו בעשרת החודשים האחרונים • ייצור המזון, רשתות האספקה ומערכת הבריאות נפגעות אנושות מהמצב • מה הסיבות למשבר, והאם בקרוב המצב ייראה כך גם בישראל?

64% מבעלי העסקים הקטנים ביוהנסבורג נאלצו להפחית פעילות בשל הפסקות החשמל / צילום: Reuters, MIKE HUTCHINGS
64% מבעלי העסקים הקטנים ביוהנסבורג נאלצו להפחית פעילות בשל הפסקות החשמל / צילום: Reuters, MIKE HUTCHINGS

גל החום החריג ששורר היום (ו') ברחבי ישראל, גרם להפסקות חשמל יזומות ברחבי הארץ וסיפק הצצה פסימית לעתיד שעוד עלול להגיע. זאת משום שהממשלה מתקשה לקדם פתרון מיידי לבעיית ייצור החשמל, שצפויה להוביל למחסור בין 2027-2025. משמעויות המחסור הן הפסקות יזומות כמו שחווינו היום, או הגברת הייצור מדלקים מזהמים מאוד כמו סולר ופחם.

אם יש צורך בקריאת השכמה כלשהי לדרג מקבלי ההחלטות, כדאי שהם יביטו על המצב בדרום אפריקה שתיכנס לעונת החורף בחצי הכדור הדרומי (21 ביוני). כבר היום חברת החשמל המקומית "אסקום" מטילה הפסקות חשמל שנמשכות 12 שעות ביממה. "זה הולך להיות חורף קשה", הזהיר בתחילת החודש מנכ"ל אסקום, קאליב קאסים. אך ניסה להרגיע כי "עלטה מוחלטת אינה סבירה".

הפספוס הגדול בסקרים והשפל של הלירה: טורקיה ביום שאחרי ניצחון ארדואן
הממשלה אישרה: הקמת תחנת קסם וקידום חידוש ייצור החשמל ברידינג
לראשונה מאז 2015: משרד האנרגיה העניק אישור למאגר גז חדש   

בניסיון להשתלט על המשבר, נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה, שקבע כי משבר החשמל הוא אסון לאומי, מינה לפני חודשיים את שר החשמל הראשון בתולדות המדינה. צעד שייתכן כי היה מועיל, לו היו ניתנות לו סמכויות - מה שטרם קרה.

פגיעה במערכת הבריאות, ברמזורים ובתעסוקה

רמפוזה כבר הודה במילותיו שלו כי ייצור המזון, רשתות האספקה ומערכת הבריאות נפגעות אנושות מהמצב. "מצב החירום עליו הכרזנו", טען נשיא דרום אפריקה, "יאפשר לנו לפתור בעיות של תשתיות קריטיות כמו בתי חולים ומפעלי טיהור מים". אבל פה לא נגמרות השפעות המחסור בחשמל במדינה, וכפי שהשלטונות לא הצליחו לפתור את הבעיות הללו, הם לא הצליחו לסדר דברים חמורים לא פחות.

רשות הקבורה של דרום אפריקה הודיעה לפני כארבעה חודשים כי היא ממליצה לאזרחים לקבור את יקיריהן בתוך עד ארבעה ימים בשל חשש שלא יתאפשר קירור גופות לאורך זמן. בה בעת, היעדר החשמל לרמזורים גורם להתגברות תאונות דרכים.

מחאה בדרום אפריקה נגד חוסר הפעולה של הממשלה בנושא הפסקות החשמל במדינה / צילום: Reuters, Siphiwe Sibeko
 מחאה בדרום אפריקה נגד חוסר הפעולה של הממשלה בנושא הפסקות החשמל במדינה / צילום: Reuters, Siphiwe Sibeko

את האזרחים, שסובלים כבר במשך 15 שנה מהפסקות חשמל שהחמירו בעשרת החודשים האחרונים, רמפוזה ממש לא מצליח להרגיע. אותן הפסקות החשמל "מתדלקות" את האבטלה במדינה, שבה אחד מכל שלושה חסר עבודה. לפי סקר של בנק נדבנק, 64% מבעלי העסקים הקטנים ביוהנסבורג נאלצו להפחית פעילות בשל הפסקות החשמל וכמעט 67% נאלצו לבצע פיטורים. דוגמה לקושי בניהול עסק קטן בדרום אפריקה ניתן לקבל מחנויות הגלידה. "המצב נורא", סיפר מוכר הגלידה מסווטו, ת'נדו מקהובו, לרשת BBC. "כשהפסקות החשמל קורות המצב נורא, ההכנסות שלנו נעלמות".

מדרגת הפחתת החשמל הבאה מהרשת הארצית שתאלץ אסקום לבצע, היא להוריד את ההספקה ב-6,000 מגה-וואט. בעוד שהחברה עדיין לא הגיעה לשלב זה, היא כבר מתכוננת לסיטואציה בה בעקבות חורף קשה היא תידרש להוריד את האספקה ב-8,000 מגה-וואט. המשמעות היא 16 שעות נטולות חשמל מתוך 32 שעות.

לצורך ההשוואה, תחנות הכוח שאת הקמתן בוחנת ממשלת ישראל מיועדות לייצר 700 מגה-וואט - הספק קטן ביותר מפי 11 מזה שאסקום עלולה להפחית מהלקוחות הדרום אפריקאים.

הסיבות למשבר: תלות בפחם ומשבר האנרגיה העולמי

חברת החשמל הדרום אפריקאית יכולה לייצר 27 אלף מגה-וואט, בעת שבה הביקוש בעונת הקיץ עומד על 32 אלף מגה-וואט ובחורף הוא צומח ל-37 אלף מגה וואט - וזאת כאשר רק ל-86% יש גישה לחשמל (נתון שבמושגי יבשת אפריקה הוא גבוה).

קרי, המחסור הולך ומחמיר במדינה שבה 80% מייצור החשמל מתבסס על פחם. זאת למרות שבשנת 2022, היקף הייצור מאנרגיות מתחדשות עלה ל-7.3%.

לתלות בפחם יש משמעויות חמורות, ולא רק באספקט זיהום האוויר. בצל משבר האנרגיה העולמי שנבע מפלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר אשתקד, מחיר הפחם זינק מ-159 דולר לטון בינואר 2022 ל-449 דולר לטון בספטמבר. מאז, המחיר חזר לכ-160 דולר - אבל עלויות האנרגיה בשנה החולפת כבר השפיעו מאוד. בחודש פברואר, היקף החוב של אסקום עמד על 26 מיליארד דולר.

המחסור בחשמל קורה דווקא בדרום אפריקה, המדינה המתועשת ביותר ביבשת אפריקה, שקרובה לרמה העולמית. היא מובילה את התעשייה ביבשת, אף שבצל המחסור בחשמל וגורמים נוספים - תפוקת התעשייה שלה בירידה מאז 2010. חלק מהסיבה לכך היא החלטת המדינה לאסור על חברות פרטיות להקים לעצמן תחנות כוח, מה שמשאיר את האחריות לטיפול בנושא לעיריות - שמתקשות לטפל בבעיה.

בקייפ טאון 4.6 מיליון אזרחים בלי חשמל

בגזרה האזרחית, בקייפ טאון, למשל, כ-4.6 מיליון אזרחים נאלצים להתמודד עם סיטואציה בה מדי ערב אין להם חשמל. ביוהנסבורג, המשמעות של אותן הפסקות חשמל היא שבכמה שכונות אין אספקת מים רצופה, משום שאין אנרגיה שתפעיל את מערכות השאיבה. המחסור באנרגיה בדרום אפריקה משליך גם על כל היבשת, שהרי מדובר ביצרנית עיקר הנסיובים נגד ארס נחשים באפריקה. הפסקות החשמל גורמות לקושי בקירור מחסני הנסיובים, וכך כמות הנסיובים בכל היבשת פוחתת.

הפסקות חשמל נרחבת בעיר יוהנסבורג, דרום אפריקה / צילום: Reuters, Siphiwe Sibeko
 הפסקות חשמל נרחבת בעיר יוהנסבורג, דרום אפריקה / צילום: Reuters, Siphiwe Sibeko

בסופו של דבר, לפי נתוני חברת אסקום, הפסקות חשמל פגעו בלא פחות מ-5% מתמ"ג של דרום אפריקה ב-2022. בה בעת, לפי הערכת קרן המטבע, המצב בדרום אפריקה הוא "משבר אנרגיה חסר תקדים", שבעקבותיו קרן המטבע צופה כי הצמיחה במדינה תעמוד ב-2023 תעמוד על 0.1% בלבד. בנק רנד מרצ'נט פסימי יותר בתחזיותיו, והפחית את תחזית הצמיחה ל-2023 מצמיחה של 0.3% להתכווצות של 0.8%.

הממשל בדרום אפריקה מקווה שבאמצעות איתור מאגרי נפט וגז טבעי, יתאפשר להם למצוא מענה למשבר האנרגיה. עם זאת, מכרז בנושא לא צפוי להתבצע לפני 2024, כלמור, גם אם אכן זהו פתרון - הוא ישפיע רק בעוד כמה שנים.

חברת הפטרוליום של דרום אפריקה (PASA) מעריכה כי תאותר כמות אדירה של 5,918 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) של גז טבעי. מנגד, גיאולוגים מאוניברסיטת יוהנסבורג העריכו כי באותו אזור שעליו מדבר הממשל, יאותרו רק 368 BCM. המשמעות של אותם הפערים היא שכל כ-140 BCM גז טבעי מספיקים לייצור של 2,000-1,000 מגה וואט בתחנת כוח לאורך 30 שנה. כך לפי האקדמיה למדעים של דרום אפריקה.