סערת הפסטה: המחיר באיטליה זינק ב-20%

הפסטה באיטליה התייקרה בשנה החולפת, ומחיר חבילה עומד כעת על יותר מפי שניים מהאינפלציה במדינה • הממשלה האיטלקית כינסה פגישת חירום עם רשתות שיווק וארגוני צרכנים במדינה, בעקבותיה הצהירה כי המחירים יירדו בקרוב • חלק מארגוני הצרכנים קראו לציבור להפסיק לקנות פסטה עד שהמחיר לא יירד

מפעל לייצור פסטה באיטליה / צילום: Reuters, Remo Casilli
מפעל לייצור פסטה באיטליה / צילום: Reuters, Remo Casilli

זעם ציבורי וביקורת מצד כלכלנים וארגוני צרכנים הצטברו בחודשים האחרונים באיטליה סביב קונצנזוס לאומי אחד - מחיר הפסטה. המצרך הבסיסי התייקר בשיעור חד בשנה החולפת, שעקף את ההתייקרויות האחרות שנרשמו במגוון מוצרים ושירותים. מחיר חבילת פסטה זינק בקרוב ל-20%, יותר מפי שניים מהאינפלציה הכללית במדינה והפך לסמל של משבר יוקר המחיה המעיק על האיטלקים. 

בקרוב אצלנו? כך התמודדו באירופה עם יוקר המחיה 
|● 2.4 מיליארד שקל ומגדלים של 100 קומות: עסקת ענק יוצאת לדרך במתחם הבורסה ברמת גן
מכניסים 20 אלף שקל בחודש, אך "רכישת דירה הפכה לפנטזיה" עבורם

תחילה עוד קיבלו תושבי איטליה את עליות המחירים בהבנה מסוימת, וראו בהן השלכות של המלחמה באוקראינה, ובפרט של משבר האנרגיה ומשבר הדגנים שהיא יצרה. אוקראינה ורוסיה הן שתיים מיצואניות החיטה והדגנים הגדולות בעולם, ומחיר השוק של חיטה זינק פי שלושה - מממוצע של 450 דולר לבושל (יחידת המדידה לדגנים, כ-35 ליטר) בשנים האחרונות ליותר מ-1,200 דולר במאי האחרון; אך בחודשים האחרונים, כמו מחירי הגז הטבעי האירופי והחשמל, גם מחיר החיטה הלך וצנח. הוא עומד כעת על כ-600 דולר לבושל.

הציבור האיטלקי אינו עיוור לזינוק במחיר החיטה וגם לירידה במחירי האנרגיה. בחודשים האחרונים עסקה התקשורת בהרחבה במחיר הפסטה כבסיס לשאלה הרלוונטית למשקי בית רבים - האם האינפלציה אכן נובעת מסיבות "מוצדקות" כמו עלות הייצור, או מ"חמדנות" של התאגידים הגדולים ויצרני המזון, שמנצלים את עליות המחירים כדי להעלות את רווחיהם? 

פגישת חירום 

הממשלה האיטלקית הגיבה לזעם הציבורי על-ידי כינוס "פגישת חירום" כדי לדון באפשרות להטיל פיקוח ממשלתי על מחיר הפסטה. שר התעשייה האיטלקי, אדולפו אורסו, כינס את הפגישה והזמין אליה את ראשי החברות המייצרות פסטה, בכירים בממשלה, רשתות שיווק וגם ארגוני צרכנים, שטענו בחודשים האחרונים כי יש להטיל הגבלות על המחיר ועל רווחי היצרנים.

התוצאה של הפגישה, נכון לעכשיו, היא הבטחה של הממשלה כי "הדברים ישתפרו בקרוב". לפי ההערכות הממשלתיות, מחירי הפסטה אמורים לרדת בקרוב, כתוצאה מאוחרת של הירידה בעלות החיטה וכחלק ממגמת הירידה האטית במחירי המזון, שהחלה באירופה בחודש האחרון - אחרי ההתייקרויות של השנה החולפת. "הסקרים האחרונים מראים סימנים ראשונים, אם כי חלשים, לכך שהמחירים יורדים, סימן לכך שמחירי הפסטה עשויים לרדת בחדות בחודשים הקרובים", הודיע המשרד לאחר הפגישה.

הממשלה האיטלקית הקימה בשנה החולפת "צוות מיוחד" במשרד התעשייה כדי שינטר באופן קבוע את המחירים בסופרמרקטים וישמש כמעין "פקח-על" לכך שהרשתות והיצרנים לא עושים יד אחת כדי להעלות את המחירים בצורה לא מוצדקת. צוות זה היה אחראי גם לפגישה שהתקיימה בתחילת החודש. לפי מסקנותיו, המחירים הגבוהים עד כה נובעים מכך שהיצרנים מוכרים את המלאי שהיה יקר לייצור, והקלה במחירים צפויה בקרוב.

"חשד שיצרנים מנצלים את ההזדמנות כדי לנפח מחירים"

ארגוני צרכנים, מנגד, גינו את ההחלטה הממשלתית. חלקם הגישו תלונות כדי לבדוק תיאום מחירים והעלאה בלתי מוצדקת של מחירי הפסטה, וחלקם קראו למרד צרכנים כלל־איטלקי שיותיר את המוצר הפופולרי על המדפים. היצרנים מדברים על כך כי מחירי החיטה טרם שבו לרמתם הנמוכה ההיסטורית, על עלויות שכר גבוהות יותר וכן על עלויות אנרגיה שנותרו גבוהות ביחס לעבר, לצד הוצאה גדולה יותר על אריזות והובלה.

מחירי המזון הגבוהים עומדים בראש סדר היום גם במדינות אחרות באירופה. בבריטניה, כינס ראש הממשלה, רישי סונאק, את ראשי רשתות השיווק ויצרני המזון בשבוע שעבר, כדי לדון בצעדים שהם יכולים לעשות כדי להוריד את המחירים, ללא הצלחה יוצאת דופן. בצרפת, רשמה הממשלה של הנשיא, עמנואל מקרון, הצלחה גדולה יותר, כשהביאה את רשתות המזון הגדולות להסכים "לגלח" מאות מיליוני אירו מהרווחים שלהם לטובת "סל אנטי-אינפלציוני" שיכלול מאות מוצרי בסיס ויוצע במחירים זולים בסופרמרקטים.

במדינות במזרח אירופה ישנה מגמה הולכת וגוברת להטיל פיקוח מחירים, ומדינות כמו הונגריה וקרואטיה קבעו מחירי גג למזון בסיסי כמו לחם, ביצים וחלב. המטרה היא להגן על השכבות החלשות יותר, הנפגעות בצורה קשה יותר מהאינפלציה. עם זאת, תושבים במדינות אלה מדווחים על מחסור במוצרים המפוקחים במדפים ועל הגבלות רכישה בשל כך.

אנליסטים צופים ירידה במחירי המזון שתפחית את האינפלציה בקרוב, על רקע ירידת מחירי האנרגיה וגם המוצרים החקלאיים המשמשים כבסיס. אבל ארגוני צרכנים רוצים לוודא כי היצרנים אכן יפעלו בהתאם לחישובים הכלכליים, ולא מתוך רצון להגדיל רווחים, בתופעה שזכתה לכינוי Greedflation. "על אף שכמה מעליות המחירים מוצדקות", אמר ל"פייננשל טיימס" נציג של ארגון זכויות צרכנים המאגד עשרות ארגונים מרחבי אירופה. "יש חשד הולך וגובר שיצרנים מסוימים מנצלים את ההזדמנות כדי לנפח מחירים".

לפי נתוני סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, באפריל האחרון עמדה אינפלציית המזון ברחבי האיחוד האירופי (כולל מדינות מזרח ומרכז אירופה שבהן היא הגיעה ל-50%) על 16.4%, לעומת 19.1% בחודש הקודם.