"המשכנתה קפצה ב־1,000 שקל. לראשונה, מוותרים על מוצרים"

מאחורי הכותרות על הרעה בקצב האינפלציה, התייקרות המשכנתאות וגל עליות מחירים במזון, עומדים משקי בית שמשלמים את המחיר • מדור חדש של גלובס יעניק להם במה • היום: אביה וזיו הרנוי, נשואים + 3 וגרים ביקיר • הפנים של יוקר המחיה, מדור חדש

משפחת הרנוי / צילום: תמונה פרטית
משפחת הרנוי / צילום: תמונה פרטית

על המדור

מאחורי הכותרות על הרעה בקצב האינפלציה, התייקרות המשכנתאות וגל עליות מחירים במזון עומדים אנשים, משפחות, משקי בית שמשלמים את המחיר. בימים הקרובים בצד ההעמקה בנתוני המאקרו והשלכותיהם נבקש להעניק להם את הבמה. להשתתפות במדור כתבו לנו למייל: ariel-w@globes.co.il

אביה (37) וזיו (37) הרנוי

הורים לשלושה (ארבל בן 9, יובל בן 7.5, אלה בת 4)
גרים ביישוב יקיר

מגורים: "במשך 7 שנים גרנו בקראוון ביישוב אלקנה ובתקופה זו הצלחנו לחסוך מעט. לפני כשנה וחצי בנינו את ביתנו ביקיר - יישוב קהילתי ויפייפה בשומרון. החיים, אפשר לומר, פחות יקרים מהמרכז. אך מצד שני, ההוצאות על הדלק עולות כאשר יוצאים מהיישוב ובנוסף, מאוד הכרחי להחזיק 2 רכבים. כמו בכל מקום יש יתרונות וחסרונות ואנחנו החלטנו שהיתרונות עולים על החסרונות.

עבודה: "לפני כ־6 שנים פתחתי עסק של הצגות לילדים וימי הולדת", מספרת אביה. "למדתי תואר ראשון בלוגיסטיקה וכלכלה באוניברסיטת בר אילן, עבדתי 4 שנים במקצוע אך לא הרגשתי שאני במקום הנכון שלי. ההסבה הייתה סיכון - מעבודה מסודרת של משכורת ברורה וידועה כל חודש בחרתי להיות עצמאית בעבודה חדשה.

מכניסים 20 אלף שקל בחודש, אך "רכישת דירה הפכה לפנטזיה" עבורם
הפנים של יוקר המחיה: מרוויחים 20 אלף שקל ולא מצליחים לצאת לנופש

"ההתחלה הייתה כמובן קשה, אבל זיו האמין בי ותמך לאורך כל הדרך. היום, אחרי 6 שנים, אני יכולה להגיד שאני עשירה - לא במובן של הכסף אלא במובן של לקום כל בוקר עם חיוך ולצאת לעבודה שאני כל כך אוהבת, לשמח ילדים".

זיו למד תואר ראשון בוינגייט ותואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת אריאל, ובהמשך אף למד הידרותרפיה. כיום הוא משלב בין העולמות ומשמש כשכיר בבית ספר ועצמאי בעולם הטיפול.

הכנסות: "ההכנסות אצלנו משתנות", מספרת אביה. "בגלל שאני עצמאית העבודה אצלי היא בפיקים - בתקופה של חגים יש הרבה הופעות וגם אז התשלום הוא שוטף פלוס פלוס. ההכנסות הן לא מסודרות, כך שאני לא יודעת בכל חודש כמה אכניס. כעצמאית, אני משלמת ביטוח לאומי ומס הכנסה ומעסיקה עובדים נוספים, ולמרות זאת מקבלת תשלומים של שוטף +60 במקרה הטוב! אני מרגישה שאין חוק במדינה שמגן עלי ועוזר לי כעצמאית".

מהצד של זיו יש משכורת קבועה של מורה (שכידוע, לא הכי גבוהה), ובנוסף יש לו תוספת של השלמת הכנסה מהטיפולים במים - בבוקר הוא מלמד בישיבה תיכונית ואחר הצהריים ממשיך לטיפולים בבריכה. בנוסף, בתקופה האחרונה הוא פתח אימוני כושר אישיים. "אפשר לומר, מבלי לחשוף כמה אנחנו משתכרים, שאנחנו נמצאים במעמד הביניים הישראלי".

משכנתה: "לקחנו משכנתה לפני שנתייים, וקיבלנו תנאים טובים כי אח של אביה עובד בנק", משתף זיו. "אבל בשנה האחרונה המשכנתה קפצה ב־1,000 שקל לחודש. ביררנו לגבי מיחזור משכנתה אך החלטנו להמתין. חשוב להדגיש כי קנינו את הבית בעזרת ההורים, בלעדיהם לא היינו מצליחים לקנות".

הוצאות: "החודש בעצם מתחיל בהוצאות השוטפות של הגן, העירייה, בתי הספר, חוגים וכאמור המשכנתה", משתף זיו. אביה מסבירה שהעבודה שלה היא בעיקר בשעות אחר הצהריים, כך שהבקרים פנויים לדברים ולהוצאות שונות. "בנוסף, אין לי משרד, ואני לא ממש מצליחה לעבוד מהבית, אז אני יושבת הרבה בבתי קפה, שם אני בודקת חשבונות, עובדת על שיווק העסק וכן, גם נפגשת עם חברות".

יוקר המחיה וויתורים: "אני מוצאת את עצמי בתקופה האחרונה ממש מסתכלת על מחירים בסופר", אומרת אביה. "מרגישה שהכול נהיה יקר, הפירות, הירקות והמוצרים הכי בסיסיים. לראשונה, אני ממש מוותרת על מוצרים שהם לא הכרחיים, לא מתפנקת. יוקר המחיה גרם לנו לשנות הרגלי צריכה, לחפש מבצעים ולהדק חגורות".

נסיעות לחו"ל: "הו, כמה מזל שיש את העבודה של אביה", אומר זיו. "במסגרת ההופעות לילדים, אביה מופיעה גם בחברות תיירות בארץ ובחו"ל במהלך החגים. כך זכינו להיות בכרתים עם חברת 'תור פלוס', בסיני עם חברת 'כנפיים' ובאילת עם חברת 'אריאל תיירות'. לנופשים האלו אנו מגיעים כל המשפחה - אביה מופיעה לילדים ונופשת איתנו, ככה אנחנו מצליחים לשלב חופשה ועבודה".

איך מתמודדים: "הגישה שלי היא שעדיף לעבוד במקום שעושה לך טוב ומאפשר לך להיות נוכח בגידול הילדים ולחזור מאושר הביתה, מאשר לעבוד במקום שבו אתה מרוויח יותר אבל לא רואה את המשפחה", משתף זיו. אביה מסכימה ומוסיפה כי "עם כל נושא יוקר המחיה, יש לנו את האמונה שפרנסה מגיעה משמים. כמובן עובדים קשה כדי שנוכל לחיות טוב ולתת לילדים שלנו אבל מאוד מנסים לא 'להתייאש'"