מדוע ממשלת השמאל בספרד הכריזה על בחירות בזק?

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, הכריז על בחירות בזק עקב תבוסת המפלגה הסוציאל־דמוקרטית בבחירות האזוריות במדינה • המפלגה, שנקטה צעדים רבים של סיוע ממשלתי כדי להתמודד עם יוקר המחיה, נחלשה לעומת המפלגות מימין שהתחזקו • סנצ'ז הצהיר: "למרות שהבחירות היו אזוריות, המסר שהעבירו הוא מעבר לעניין מקומי"

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock

ממשלת השמאל בספרד, שהובילה מדיניות נדיבה של סיוע ממשלתי כדי להתמודד עם משבר יוקר המחיה, תעמוד לבחירה מחודשת בבחירות בזק שהוכרזו היום (ב') על־ידי ראש הממשלה, פדרו סנצ'ז. ההכרזה באה על רקע התבוסה שספגה המפלגה הסוציאל־דמוקרטית שבראשה עומד סנצ'ז (PSOE) בבחירות אזוריות שהתקיימו אתמול.

עם שירי הלל וקריאות דתיות: כך חגגו תומכי ארדואן את ניצחונו
מניות השבבים של הדור הבא מזנקות ומשאירות את אינטל מאחור
מנכ"ל אנרג'יאן: "הטכנולוגיה הישראלית עשויה להביא בשורה לענף האנרגיה"

ראש הממשלה סנצ'ז, המוביל קואליציה עם מפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס" וכמה מפלגות סקטוריאליות זעירות, אמר לתקשורת היום כי "למרות שהבחירות אתמול היו אזוריות, המסר שהן העבירו הוא מעבר לעניין מקומי". סנצ'ז נחשב בעבר ל"נער הפלא" של השמאל האירופי, הוא ומכהן כראש ממשלת ספרד מאז 2018. 

מדיניות של סיוע

הבחירות מתוכננות להתקיים ב-23 ביולי וצפויות לכלול שיקולים כלכליים כחלק מרכזי מהקמפיינים של המפלגות. הקואליציה הנוכחית הובילה מדיניות של סיוע לתושבים להתמודד עם יוקר המחיה, למרות שספרד נפגעה פחות מהאינפלציה האירופית לעומת מדינות אירופיות אחרות (בשל עצמאות אנרגטית ומקורות יבוא אנרגיה יציבים). הממשלה סיבסדה במלואה תחבורה ציבורית למשתמשים קבועים, למשל, ורק בשבועות האחרונים הודיע סנצ'ז על מימון של 90% מכרטיסי הרכבות של צעירים במדינה בקיץ הקרוב.

לא היה מדובר בצעד יחיד. הממשלה גם השיקה תוכנית ניסויית ל"הכנסה אוניברסלית", פתחה בפיילוט לקיצור שבוע העבודה לארבעה ימים והשקיעה רבות בפרויקטי רווחה לתושבים. המדינה החליטה, למשל, למסות רווחים עודפים של בנקים ושל חברות אנרגיה שנצברו כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, וכן על העלאת הריביות של הבנק האירופי המרכזי. היא היתה המדינה המערב-אירופית היחידה ששמה את הבנקים על הכוונת.

הבחירות הכלליות היו אמורות להתקיים בדצמבר. תוצאות הבחירות האזוריות אתמול הראו התחזקות משמעותית של המפלגה השמרנית ושל מפלגת הימין הקיצונית Vox, שצברה תמיכה בספרד מאז הקמתה על רקע מדיניות נגד הגירה. לפי הסקרים האחרונים, המפלגה השמרנית (PP) היא הפופולרית ביותר עם 31%, אחריה המפלגה הסוציאליסטית עם 25% ואחריהן מפלגת הימין Vox, עם 14%. "פודמוס" זוכה ל-6% תמיכה בלבד. כלי התקשורת העריכו כי סנצ'ז מעוניין להקדים את הקרב הפוליטי ולמנוע הקמת ממשלת ימין.