משרד התחבורה נסוג מפינוי התחנה המרכזית בת"א

בניגוד לתוכניות, לא יוקם מסוף אוטובוסים זמני במתחם פנורמה בתל אביב, אליו היו אמורים להתפנות חלק מהאוטובוסים שמגיעים כיום לתחנה המרכזית • לפי הערכות בענף, השינוי בעמדה נובע מהתנגדות השרה מירי רגב להקמת המסוף בפנורמה

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock

משרד התחבורה נסוג מתוכנית הפינוי של התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. בדיון שנערך היום (ב') בבית המשפט העליון הודיעה הפרקליטה שייצגה את המדינה כי לא יוקם מסוף האוטובוסים הזמני במתחם פנורמה שבתל אביב, אליו אמורים היו להתפנות חלק מהאוטובוסים שמגיעים כיום לתחנה המרכזית.

ההערכות בענף התחבורה הן כי השינוי בעמדת המשרד נובע מהתנגדות השרה מירי רגב להקמת המסוף בפנורמה, שמצטרפת להתנגדות שהביע בעבר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה

הארכת הקו האדום לראשל"צ לא תוקצבה בגלל ענייני תכנון? המציאות מראה אחרת
כך תיראה רשת הכבישים של ישראל בעוד 10 שנים | בלעדי
ההחלטה של ביהמ"ש המחוזי שתעכב את פינוי התחנה המרכזית בת"א

התוכנית, שהוסכמה בין משרד התחבורה ועיריית תל אביב בתקופת השרה הקודמת מרב מיכאלי, כללה את פינוי התחנה המרכזית בשני שלבים. בשלב הראשון תוכנן להקים מסוף זמני שיקלוט את מרבית האוטובוסים במתחם פנורמה בתל אביב שיוקם בו מסוף חשמלי ללא מבנים, בדומה למסוף סבידור במרכז העיר, וחניון לילה לאוטובוסים במתחם הלוחמים - עד לשנת 2024.

בשנת 2027 מסוף פנורמה אמור היה להתרחב ולקלוט פעימה שנייה של אוטובוסים, כך שבסופו של דבר בתחנה המרכזית יישאר רק שיעור קטן מאלפי האוטובוסים הפועלים בו היום, באופן שלא יפגע בשירות התחבורה הציבורית הניתן במטרופולין.

פנורמה: פתרון זמני עד הקמת מסוף בן צבי 

שתי הפעימות שהוסכמו מהוות פתרון זמני עד להקמת מסוף בן צבי הסמוך לצומת חולון, אך הקמתו צפויה על פי הערכות משרד התחבורה רק בעוד כ־15 שנה.

הקמת המסוף במתחם פנורמה בשלב הראשון תוכננה באמצעות הטלת צו חניה כנהוג במסופים רבים שהוקמו באופן זמני בארץ. צו זה ניתן מכוח חוק רשויות מקומיות, והוא מקנה לרשות מקומית סמכות להשתמש זמנית במגרש ריק כמגרש חניה ציבורי. הצו מחייב את בעל המגרש להתיר לכלי רכב להחנות באותו המגרש ללא תשלום.

התושבים שמתגוררים בסמוך למתחם התנגדו לתוכנית ופתחו במאבק ציבורי, זאת למרות שבמתחם פנורמה אמורים היו להחנות מספר קטן יחסית של אוטובוסים, והתחייבות העירייה והמשרד הייתה שמדובר באוטובוסים חשמליים בלבד, ללא מסחר ומבנים. למאבק הצטרף אז גם ח"כ אמיר אוחנה.

במקביל, חלק מבעלי הזכויות במגרש פנו לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב נגד ההחלטה, ובית המשפט פסק כי תכלית החוק לא הייתה לקדם חניוני אוטובוסים אלא חניונים לכלי רכב פרטיים ולהתמודדות עם מצוקת החניה, ועל כן קיבל את העתירה.

המדינה ערערה לעליון 

לאחר פסק הדין המדינה הגישה ערעור לבית המשפט העליון - לא רק כדי לאפשר את פינוי התחנה המרכזית, אלא מהסיבה שחניוני אוטובוסים רבים בארץ קיימים ומתוכננים נשענים על פרקטיקה של מתן צו חניה - והפסיקה אם תישאר על קנה תאלץ את המשרד לוותר עליהם באופן שיפגע בהכרח בשירות התחבורה הציבורית.

בנוסף, משרדי האוצר והתחבורה תכננו לקדם בחוק ההסדרים תיקון לחוק כך שיבהיר שצו חניה יכול להינתן גם בעבור חניוני אוטובוסים ובכך להבהיר את תכלית החוק, אלא שח"כ אמיר אוחנה, שהתגייס כאמור למאבק התושבים נגד מסוך פנורמה, נהפך ליו"ר הכנסת וניהל מתוקף תפקידו משא־ומתן על החוקים שיישארו בחוק ההסדרים והביא להוצאתו משם.

הבוקר דן בית המשפט העליון בערעור שהגישה המדינה נגד החלטת בית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים, ובו הודיעה נציגת הפרקליטות כי במשרד התחבורה הוחלט שלא לממש את צו החניה, גם אם הדבר יתאפשר מבחינה משפטית במתחם פנורמה; וכי הדיון הוא עקרוני.

כך, במשרד התחבורה מעוניינים להמשיך ולהסתמך על צווי החניה אם בית המשפט העליון יאפשר זאת, אך אין בכוונתם להשתמש בצו כזה כדי להכשיר את מסוף פנורמה לקליטה של האוטובוסים מהתחנה המרכזית. הדבר נוגד את ההסכמות שהושגו מול עיריית תל אביב ומהווה שינוי במדיניות משרד התחבורה.

המשרד עדיין יוכל, אם הדרג הפוליטי יאפשר זאת, לקדם תוכנית באמצעות הגשת תוכנית לות"ל ולהשמיש את מתחם פנורמה כמסוף, אבל מדובר יהיה בעוד שנים.

גדי טונס ממטה המאבק לפינוי התחנה המרכזית אמר לגלובס כי "תושבי נווה שאנן ושפירא נותרו עם זיהום האוויר החמור בארץ, בלי פתרונות ועם רמת תחלואה כפולה מהממוצע בעיר. אנחנו קוראים למירי רגב להיכנס לאירוע ולפעול למציאת חלופה מהירה שתביא צדק היסטורי לתושבי נווה שאנן ושפירא". 

ריכוזים גבוהים של מזהמים

בשנה שעברה הכריז המשרד להגנת הסביבה על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כמוכה זיהום אוויר "התנועה הערה של כלי רכב מוּנעי דיזל באזור התחנה המרכזית מלוּוה בפליטות של מזהמי אוויר ומתבטאת בריכוזים גבוהים של מזהמים בסביבה. באזור זה נמדדו ריכוזים של מזהמי אוויר מעל ערכי הסביבה היוצרים זיהום אוויר חזק ובלתי סביר. לפיכך, הציבור באזור זה חשוף לזיהום אוויר מתמשך", נכתב בהודעת המשרד.

"בתחנה לניטור האוויר באזור התחנה המרכזית נמדדו בשנים האחרונות חריגות לעומת הערכים הקבועים בתקנות אוויר נקי בכמה מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) תחמוצות חנקן (NOx) וחנקן דו־חמצני (NO2). נוסף על כך, נמדדה חריגה גם מערכי הסביבה למזהם חלקיקים נשימים (PM10) הכולל בתוכו את החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5)".

השרה רגב לא הגיבה לטענות. 

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "עמדת העירייה בשנים האחרונות עקבית ותומכת בצמצום הפעילות של התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית. יחד עם זאת, יש לזכור כי כל החלטה בנוגע להסטה או שינוי במסלולי התחבורה הציבורית נתון לשיקול ולהחלטה בלעדית של משרד התחבורה.

"באשר למקום חלופי, משרד התחבורה מקדם בסיוע העירייה פתרונות אלטרנטיביים לחלק מהאוטובוסים שיצאו מהתחנה המרכזית כבר בשנה הקרובה, לרבות: בניית מסוף החרש, שיפוץ מסוף וולפסון והסדרת פעילות תחבורה ציבורית מחושמלת במסוף הלוחמים.

"בנוגע למסוף פנורמה, הנושא כאמור בדיון משפטי, והעירייה תקבל את החלטת בית המשפט".