חברת תרופות מחיפה שנסחרה בשיא ב-7 מיליארד דולר יוצאת מוול סטריט

בעלת השליטה בחברת תרו, סאן ההודית, הגישה הצעה לרכישת מניות הציבור בחברה, המעסיקה מאות עובדים בישראל • המחיר בהצעה גבוה ב-30% ממחיר השוק של מניית תרו

מפעל תרו בחיפה / צילום: יח''צ
מפעל תרו בחיפה / צילום: יח''צ

בשנים האחרונות נעלמה מהרדאר חברת תרו , יצרנית תרופות גנריות ותיקה, שהוקמה בישראל ב-1950 ומייצרת תרופות שנמכרות במרשם רופא ומעבר לדלפק. עם זאת, עדיין מדובר בחברה גדולה, שבשנת 2022 העסיקה 1,455 עובדים, כמעט מחציתם בישראל - בתחומי ייצור, אבטחת איכות, מחקר ופיתוח, אדמיניסטרציה, שיווק ומכירות.

פיץ' במסר לממשלה: ישראל מועמדת להעלאת דירוג אשראי, אבל רק אם תעצרו את הרפורמה
סמוטריץ' נגד הבנקים: להטיל מס על רווחי היתר שלהם בשיעורים גבוהים 

מאז שנת 2010, בעלת השליטה בחברת התרופות הישראלית היא חברת התרופות ההודית סאן (Sun Pharmaceutical), שמחזיקה כיום ב-78.5% ממניות תרו. כעת היא מבקשת לרכוש את יתרת המניות שבידי הציבור ולמחוק את מניותיה של תרו מהמסחר בבורסת ניו יורק.

סאן הגישה הצעה לרכישת המניות במחיר של 38 דולר, פרמיה של כ-30% על מחיר המניה של תרו בבורסה, ובתגובה זינקה מניית תרו במסחר המאוחר ביום שישי ב-23% והתקרבה למחיר ההצעה. הצעת סאן משקפת לתרו שווי של מעל 1.4 מיליארד דולר.

דירקטוריון תרו דיווח כי הקים ועדה מיוחדת של דירקטורים עצמאיים - לינדה בן שושן, ד"ר רוברט שטיין ודב פקלמן - שיבחנו את הצעת סאן.

מניית תרו נסחרת במחיר הנמוך ב-80% מהשיא שאליו הגיעה בשנת 2015, והניבה תשואה שלילית של כ-20% בשנה האחרונה, לא כולל העלייה במסחר המאוחר לאחר ההודעה על הצעת הרכש.

מאבק שליטה שהסתיים בפסיקת העליון

בעלת השליטה בתרו, סאן, נסחרת בבורסה ההודית ושווי השוק שלה הוא כ-28 מיליארד דולר. החברה הפכה לבעלת השליטה בתרו לאחר מאבק שליטה ארוך שהסתיים רק בפסיקה של בית המשפט העליון בישראל. עוד קודם לכן, ב-2007, כשתרו נקלעה לבעיית נזילות חמורה, היא חתמה על הסכם למכירת החברה כולה לסאן, תמורת 230 מיליון דולר בלבד (לפי מחיר של 7.75 דולרים למניה).

שנה לאחר חתימת הסכם המיזוג, ועל רקע שיפור בתוצאותיה של תרו ועלייה במחיר המניה שלה בבורסה, תרו ביטלה את ההסכם. הצדדים עברו לפסים משפטיים ממושכים, שהסתיימו בספטמבר 2010, כשבית המשפט העליון קיבל את עמדת סאן ואפשר לה להגיש הצעת רכש רגילה (ולא מיוחדת) ובכך למעשה לקבל לידיה את מניות משפחת מייסדי תרו, לרבות אלו של היו"ר דאז, בארי לויט.

כך עברה השליטה בתרו לבסוף לידי סאן במחיר של 7.75 דולרים למניית תרו, שהיה נמוך אז ממחיר המניה בניו יורק. בהמשך עלתה המניה, ובשיא, בשנת 2015, הגיעה למחיר של מעל 150 דולר, ששיקף לתרו שווי שוק של 7.4 מיליארד דולר. אולם מאז, על רקע השינויים בשוק הגנרי, ובפרט שחיקת מחירי הגנריקה בשוק האמריקאי, מחיר המניה נשחק בהתמדה.

הייתה מעורבת בפרשת תיאום המחירים בארה"ב

פרט מעניין נוסף הקשור לרוכשת, סאן, הוא שישראל מקוב, מי שהיה מנכ"ל חברת טבע עד שנת 2006, כיהן כיו"ר דירקטוריון סאן בין השנים 2012 ל-2022. בהודעה על פרישתו כתבה סאן כי תחת הנהגתו, החברה הפכה מארגון הממוקד בהודו וארה"ב לחברת התרופות הגנריות הרביעית בגודלה, הפועלת ביותר מ-100 שווקים, ויש לה מחזור מכירות של מעל 5 מיליארד דולר.

לפני מספר שנים הסתבכה תרו בפרשת תיאום המחירים בתעשיית התרופות הגנריות בארה"ב - יחד עם חברות נוספות מהתחום, ובהן גם טבע.

בשנת 2020 חתמה תרו על הסכם פשרה עם משרד המשפטים האמריקאי, שבמסגרתו הודתה במעורבות בתיאום מחירים, ושילמה קנס ופיצויים שהסתכמו ביותר מ-400 מיליון דולר.

בשנה שהסתיימה בסוף מרץ 2023 רשמה תרו מכירות של 573 מיליון דולר, עלייה של כ-2% ביחס לשנה הקודמת. עם זאת, על רקע שחיקת מחירים בשוק הגנרי בארה"ב, רווחיותה נשחקה באופן משמעותי: הרווח הגולמי היה 46.8% מההכנסות לעומת 52.2%, והרווח התפעולי ירד מ-63.5 מיליון דולר ל-17.7 מיליון דולר, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות התכווץ ב-56% ל-25.4 מיליון דולר. בסוף מרץ היו לתרו בקופה מעל 1.25 מיליארד דולר, כלומר יותר משווי השוק שלה.

בצל החדשות האחרונות, ההסתדרות פנתה למנכ"ל בעלת השליטה סאן פארמה בדרישה לשמור על זכויות העובדים. "העובדים מוטרדים משינוי הבעלות, צריך להבין שהם הנכס של החברה". ההסתדרות דורשת מסאן לקיים מו"מ עם נציגות העובדים וההסתדרות וכי כל שינוי במבנה הבעלות ייעשה בשיתוף מלא עם העובדים ונציגותם.

תחנות בחייה של תרו

● 2007 תרו נקלעה לקשיי נזילות וחתמה על הסכם למכירתה לסאן ב־230 מיליון דולר (7.75 דולר למניה). סאן הזרימה לתרו מימון תמורת חלק מהמניות
● 2008 לאחר שיפור בתוצאות ועלייה במחיר המניה, תרו ביטלה את ההסכם, והצדדים עברו להליכים משפטיים
● 2010 בית המשפט העליון פוסק לטובת סאן, ומאפשר לה לבצע הצעת רכש רגילה. השליטה עוברת לידי סאן
● 2023 סאן מחזיקה כ־78.5% ממניות תרו ומבקשת לרכוש את יתרת המניות ב־38 דולר למניה, פרמיה של כ־30% על המחיר בבורסה