זלנסקי בראיון בלעדי ל"וול סטריט ג'ורנל": אנחנו מוכנים להתקפה נגדית

נשיא אוקראינה דן גם בבחירות בארה"ב, נאט"ו וסין בראיון רחב ל"וול סטריט ג'ורנל" • וולודימיר זלנסקי מספר על השאיפות לכיבוש שטחים מחדש מידי רוסיה ("אנחנו מאמינים מאוד שנצליח"), מתייחס לביקורת העולמית על הטון הקשה שלו ("בואו לא נמדוד מי צריך להיות אסיר תודה למי") ותוהה בנוגע לסיכויי אוקראינה להצטרף לנאט"ו ("אני לא יודע. אני בכנות לא יודע")

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Susan Walsh
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Susan Walsh

אודסה, אוקראינה: נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר שהוא מוכן כעת לפתוח במתקפת הנגד המיוחלת, אך מיתן את תחזית ההצלחה באזהרה: זה עלול לקחת קצת זמן ולגבות מחיר כבד.

הקרב האכזרי על בחמוט מותיר את רוסיה עם ניצחון לא בטוח 
אמריקה מתפשרת עם עצמה: היא תשלם את הריבית ותפרע את החובות | השבוע בעולם 
הכסף במזרנים ובקירות: ארגנטינה מסתגלת לאינפלציה שיצאה משליטה 

"אנחנו מאמינים מאוד שנצליח", אמר זלנסקי בראיון בעיר הנמל הדרומית, כשהצבא של ארצו מתייצג מול מה שיכול להיות אחד השלבים המשמעותיים ביותר של המלחמה, שכן הוא שואף להשתלט מחדש על שטח שנכבש על-ידי רוסיה. "אני לא יודע כמה זמן זה ייקח", אמר לוול סטריט ג'ורנל. "למען האמת, זה יכול להתפתח במגוון דרכים, שונות לחלוטין. אבל אנחנו הולכים לעשות את זה, ואנחנו מוכנים". בדיון רחב היקף, בן שעה, אמר זלנסקי, 45, כי הוא חושש שהבחירות בארה"ב בשנה הבאה עלולות להביא לשלטון ממשל פחות תומך וקרא לנאט"ו להציע דרך ברורה לחברות עבור קייב.

הוא גם דחק בסין לנסות לרסן את רוסיה ואמר כי אוקראינה זקוקה בדחיפות לעוד טילי פטריוט תוצרת ארה"ב כדי להגן על האזרחים מהפצצות אוויריות וכדי להגן על כוחות החזית. זלנסקי הכיר בעליונות אווירית רוסית בקווי החזית ואמר כי חוסר הגנה מכוח האוויר הרוסי פירושו כי "מספר רב של חיילים ימותו" במתקפת הנגד. אוקראינה הייתה רוצה לקבל יותר אספקת נשק מערבית למערכה הקרובה, אמר. ובכל זאת, אוקראינה מוכנה לזוז. "היינו רוצים לקבל דברים מסוימים, אבל אנחנו לא יכולים לחכות חודשים", אמר.

זלנסקי אמר כי כוחות היבשה של אוקראינה היו "חזקים ובעלי מוטיבציה רבה יותר" מהכוחות הרוסיים המבוצרים שמנסים להחזיק בבערך-20% מאוקראינה שבשליטתם במזרח ובדרום המדינה. מתקפת הנגד היא רגע מרכזי עבור זלנסקי, שחקן וקומיקאי לשעבר שהנהגתו במהלך המלחמה הקפיצה אותו לגדולה עולמית. התוצאה תעצב את קווי המתאר של הגיבוי הצבאי המערבי והתמרון הדיפלומטי על עתידה של אוקראינה.

נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי במפגש עם חיילי צבא אוקראינה / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי במפגש עם חיילי צבא אוקראינה / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

"אין מקום לחולשה"

תומכי אוקראינה סיפקו מיליארדים בתמיכה צבאית וכלכלית שהייתה חיונית למאמץ המלחמתי של קייב, וקריאות לזלנסקי לחפש הסכם שלום עשויות לגדול אם מתקפת הנגד לא תביא לפריצת דרך משמעותית.

זלנסקי שינה כיוון מביטויי הכרת תודה לתומכי המערב על משלוחי נשק למילים של תסכול על חוסר הרצון שלהם לתת לאוקראינה כמויות גדולות יותר של נשק רב עוצמה כדי להדוף את הרוסים. הצהרותיו שיקפו את האיזון שעליו למצוא בין לחיצה להשיג את מה שהוא צריך כדי לשמור על עצמאותה של אוקראינה לבין תמיכה פוליטית פנימית תוך אי דחיקת בעלות ברית רחוק מדי ושחיקת הגיבוי שלהן.

זלנסקי אמר שהוא מודע לכך שמנהיגי המערב לפעמים נעלבים מהטון הקשה שלו, אבל לא הצליח להבין מדוע, לדעתו, הם מטפטפים זרועות מתקדמות יותר שהם יודעים שיגנו על חיים רבים ויעזור לאוקראינה לנצח. אם אוקראינה לא תוכל לרוסיה, אמר זלנסקי, "החיה ההיא, הבהמה ההיא תרכוש חיבה" לכיבוש ותלך רחוק יותר. "בואו לא נמדוד מי צריך להיות אסיר תודה למי", אמר.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במפגש עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Associated Press, Stefan Rousseau
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במפגש עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Associated Press, Stefan Rousseau

זלנסקי נאם במעון הממשלה לאחר יום ביקור חיילים פצועים, נפגש עם מפקדי צבא וביקר בנמל כדי לדון כיצד להגדיל את היצוא. כשהוא לבוש בחולצת טריקו שחורה עם שם ארצו, הוא נראה מעט עייף, אבל התרווח כשנשאל איך הוא שומר על רוחו. "אין מקום לחולשה", אמר. המערב סייע לאמן ולצייד עשרות אלפי חיילים כדי לנסות לחזק את ידה של קייב לקראת מתקפת הנגד. אוקראינה הדפה מתקפה רוסית על בירתה בפברואר אשתקד ולקחה חזרה חלקי שטח בצפון מזרח ובדרום בשתי מתקפות נגד קודמות ב-2022.

בשבועות האחרונים, אוקראינה הגבירה התקפות ארוכות-טווח באמצעות טילים ומזל"טים שמטרתם לשתק את קווי האספקה ​​הרוסיים לקראת המערכה. מתנדבים רוסים הנתמכים על-ידי אוקראינה ביצעו פשיטות חוצות גבולות שמטרתן לאלץ את רוסיה להרחיק את הכוחות מקווי החזית בתוך אוקראינה. גורמים מערביים אמרו כי הם חושבים שמתקפת הנגד של אוקראינה קרובה, וכי קייב ממתינה לייבוש הקרקע.

המאמצים ההתקפיים הרוסים השנה הניבו רווחים זעירים, כולל לכידת העיר הקטנה בחמוט שבמזרח המדינה, אך גבו אלפי חיים והלחיצו את צבא רוסיה. התומכים המערביים של אוקראינה מכירים בכך שהמתקפה של קייב עצמה לא תסיים את המלחמה, אבל רוצים שהיא תוכיח לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין את חוסר התוחלת של האסטרטגיה שלו להתבצר ולחכות שהתמיכה באוקראינה תיחלש, אמר גורם מערבי.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם לוחמים אוקראינים במוצב ליד העיר בחמוט / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם לוחמים אוקראינים במוצב ליד העיר בחמוט / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

מה יניבו שינויים בממשל בארה"ב

ממשל ביידן התחייב ליותר מ-37 מיליארד דולר בסיוע ביטחוני לאוקראינה מאז תחילת הפלישה המלאה של רוסיה והתחייב לסיוע צבאי נוסף. בעלות הברית האירופיות באו בעקבותיו. אבל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, המתמודד הרפובליקני המוביל לבחירות לנשיאות ב-2024, סירב בחודש שעבר לומר שהוא יתמוך באוקראינה, ואמר במקום זאת שהוא ינסה להביא לסיום מהיר של המלחמה, מבלי לומר כיצד.

זלנסקי אמר שהוא מודאג שכל שינוי בממשל עלול להשפיע על הסיוע. "במצב כזה, כשיש תמיכה, אתה מפחד משינויים", אמר. "ולמען האמת, כשאתה מדבר על שינוי במינהל, אני מרגיש כמו כל אדם אחר - אתה רוצה שינויים לטובה, אבל זה יכול להיות גם הפוך". זלנסקי אמר שהוא לא יכול להבין את הטענה של טראמפ שהוא יכול לסיים את המלחמה תוך 24 שעות, מכיוון שטראמפ לא עשה זאת בזמן כהונתו, כשרוסיה כבר כבשה את קרים וחלקים ממזרח אוקראינה.

לבידן יש קשר רגשי לאוקראינה שעמד בבסיס תמיכת הממשל שלו במדינה, אמר זלנסקי. הנשיאות של טראמפ הגיעה לפני הפלישה בקנה מידה מלא, ו"אני לא בטוח איך טראמפ היה פועל", אמר. ובכל זאת, נשיא אוקראינה אמר שהוא מעודד מהתמיכה הדו-מפלגתית בארה"ב ומהגיבוי מצד האזרחים, ומקווה ששתי המפלגות והקונגרס ימשיכו לתמוך באוקראינה וילחצו על כל ממשל חדש לשמור על זרמי הסיוע.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במפגש עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במפגש עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh

האם נאט"ו יתנו סימן להתחייבות?

דאגה מיידית יותר עבור זלנסקי היא להבטיח דרך ברורה לחברות בנאט"ו בועידת הפסגה בווילנה, ליטא, ביולי. נאט"ו אמרה ב-2008 כי אוקראינה תהפוך לחברה, אך לא נתנה ציר זמן. אוקראינה הגישה בקשה לחברות בשנה שעברה, אך ארה"ב, המנהיגה הלא רשמית של הברית, עקפה במידה רבה את הדיונים לגבי כיצד או מתי אוקראינה עשויה להצטרף לנאט"ו, ובמקום זאת התמקדה בחיזוק הביטחון והכוח הצבאי של קייב.

זלנסקי אמר כי חלק בנאט"ו לא היו מוכנים לקבל את באוקראינה בגלל החשש מרוסיה. אבל הלחץ גובר על הברית להציע ערבויות ביטחון קונקרטיות ודרך לחברות. זלנסקי אמר כי הוא לא ציפה שאוקראינה תצטרף לנאט"ו כל עוד הלחימה נמשכת, אבל רצה התחייבות שהיא תתקבל לאחר המלחמה. "אם לא נקבל סימן בווילנה, אני מאמין שאין טעם שאוקראינה תהיה בוועידה הזו", אמר. כשנשאל האם לדעתו יקבל אות כזה, השיב: "אני לא יודע. אני בכנות לא יודע".

זלנסקי נואם בווידיאו באסיפת נאט''ו / צילום: Associated Press, Andrea Comas
 זלנסקי נואם בווידיאו באסיפת נאט''ו / צילום: Associated Press, Andrea Comas

זלנסקי אמר שהוא אסיר תודה למדינות המערב על אספקת מערכות הנשק, אך המשלוחים צריכים להיות מהירים יותר ובמספרים גדולים יותר, שכן עיכובים עולים בחיים. במיוחד, אמר, אוקראינה זקוקה ליותר סוללות טילי פטריוט - המורכבות ממספר משגרים, מכ"ם חזק, תחנת בקרה וציוד תמיכה אחר - כדי להגן על הערים והכוחות הקדמיים שלה. לאוקראינה יש כעת לפחות שתי סוללות פטריוט, אך זלנסקי אמר שהוא רוצה לא פחות מ-50, מכיוון שזו המערכת היחידה שמסוגלת ליירט חלק מהטילים המתקדמים שנורו מרוסיה.

"פוטין צריך לדעת שאנשים לא ילחצו לו את היד"

הממשל של זלנסקי ביקש לבודד את רוסיה על-ידי ניסיונות לזכות בתמיכה ממדינות כולל סין, הודו וברזיל המקיימות יחסי ידידות עם רוסיה. הוא מנסה לכנס וועידת פסגה סביב תוכנית השלום בת 10 הנקודות שלו, הקוראת לכוחות הרוסים לסגת משטח אוקראינה. "פוטין צריך לדעת שאנשים לא ילחצו לו את היד, שהוא כבר לא יושב ליד השולחן עם מדינות רציניות, שרוסיה לא חלק מארגונים בינלאומיים", אמר.

סין, שלא גינתה את פלישת רוסיה והאשימה את ארה"ב ובעלות בריתה במלחמה, ניסתה להשתתף בעמדה הדיפלומטית שמטרתה שלום. אוקראינה אמרה כי היא מוכנה להקשיב לדעותיה של סין אך לא תסכים לשום הצעה שתכלול ויתור על שטחים. זלנסקי אמר שהוא דחק בנשיא סין שי ג'ינפינג בשיחת טלפון באפריל שלא לספק לרוסיה נשק או טכנולוגיות אחרות, ושי הרגיע אותו שסין לא מספקת נשק לרוסיה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפגישה עם נשיא סין / צילום: Associated Press, Pavel Byrkin, Sputnik
 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפגישה עם נשיא סין / צילום: Associated Press, Pavel Byrkin, Sputnik

סין גדולה וחזקה יותר מרוסיה ויכולה למלא תפקיד חשוב בהבאת השלום, אמר זלנסקי. "לא הייתי רוצה שמדינה כזו תעמוד מנגד ותראה אנשים מתים", אמר. "אם אתה גדול, זו המשמעות של גדולת לאומית. לא מדובר בציור או מוזיאון; זו מלחמה אמיתית ועקובה מדם".