האנשים שמרוויחים הון מקריסת השווקים, מאסונות טבע וממשברים

מארק שפיצנגל ונאסים טאלב מצאו דרכים לקצור רווחים עצומים מאסונות טבע, קריסות שווקים ומשברים אחרים, והם מצפים לעוד הרבה כאוס בשנים הבאות • מתי גילו שהם חולקים אסטרטגיה חריגה ומנצחת, איך הקורונה הדביקה את הקרנות שלהם בווירוס של רווחים, ומאיפה יגיע הברבור השחור הבא שיגדיל את הונם עוד יותר

מארק שפיצנגל ונסים ניקולס טאלב / עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי. צילומים: Brendan McDermid/רויטרס, Sarah Josephine Taleb
מארק שפיצנגל ונסים ניקולס טאלב / עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי. צילומים: Brendan McDermid/רויטרס, Sarah Josephine Taleb

בעוד משקיעים חששו מהאפשרות שהבית הלבן והמחוקקים הרפובליקנים לא יצליחו להעלות את תקרת החוב, חברה אחת של 20 מיליארד דולר לא הייתה מודאגת מהמהומה הפוטנציאלית בשוק המניות.

הסיבה לכך היא ש"יוניברסה השקעות" (Universa Investments) שבסיסה במיאמי קוצרת רווחים עצומים בהתרסקויות בשוק. היא הרוויחה מיליארדים בשנת 2008 כאשר השוק קרס במהלך המשבר הפיננסי העולמי, כמו גם בהתרסקות 2020 שעוררה הקורונה.

כתבת וול סטריט ג'ורנל ניסתה את המשקפיים החדשים של אפל. זה מה שהיא חשבה 
אחרי שהשווי קפץ: אינטל מוכרת מניות מובילאיי ב-1.4 מיליארד דולר
לפני שמצטרפים לבהלת ה-AI, כדאי להפעיל קצת אינטליגנציה טבעית 

מייסד יוניברסה, הסוחר הוותיק מארק שפיצנגל, צופה קטסטרופה נוספת בפתח. בכנס בסוף מאי, אמר שעשרות שנים של ריבית נמוכה וגורמים אחרים הובילו למה שהוא כינה "פצצת זמן מתקתקת עצומה" במערכת הפיננסית, וחזר על אזהרה שכתב עליה בינואר. "אנחנו צריכים לצפות לסוג של תופת", אמר. זה לא אומר שהוא חושב שהמניות מוכנות להתרסקות עכשיו; אכן, בטווח הקצר, הוא מאמין שהשוק עשוי להראות עלייה חזקה.

יוניברסה היא חלוצה של אוסף קטן אך הולך וגדל של קרנות גידור שהימרו על "ברבורים שחורים": אותם אירועים קטסטרופליים בלתי צפויים שהתפרסמו על-ידי יועץ יוניברסה, נאסים ניקולס טאלב, ברב המכר שלו מ-2007, "הברבור השחור". טאלב ושפיצנגל היו שותפים במשך עשרות שנים, לאחר שהשיקו את קרן הברבור השחור הראשונה, בשם "אמפיריקה" (Empirica), ב-1999.

אנשים בניו יורק צופים בדיווחים על יום שני השחור בוול סטריט, 19 באוקטובר 1987 / צילום: Associated Press, G. Paul Burnett
 אנשים בניו יורק צופים בדיווחים על יום שני השחור בוול סטריט, 19 באוקטובר 1987 / צילום: Associated Press, G. Paul Burnett

מסחר בכאוס השוק הוא הלחם והחמאה של טאלב ושפיצנגל. טאלב עשה הון בקריסת יום שני השחור של 1987. שניהם הרוויחו כסף בשנות ה-90 במהלך תהפוכות השווקים כמו המשבר הפיננסי באסיה ב-1997. אמפיריקה עשתה רווח משמעותי בתחילת שנות ה-2000 על-ידי הימור נגד מניות כאשר בועת הדוט-קום קרסה.

הימורים על קריסות ענק

בזמן הקמתה, אמפיריקה הייתה מאוד יוצאת דופן. האסטרטגיה שלה כללה הימורים גדולים ועקביים על קריסות שוק גדולות. באמפיריקה, משקיעים שהכניסו אחוז קטן מהמזומנים שלהם לקרן יכלו להיות מוגנים כשהברבור השחור עט מטה.

האסטרטגיה עבדה כך: מדי יום, אמפיריקה הייתה קונה את מה שמכונות אופציות מכר אשר משתלמות כאשר המניות יורדות. ההימורים לא היו על ירידות קטנות - הם היו על קריסות ענק. בדרך כלל, פג תוקפן של האופציות כשהן חסרות ערך ואמפיריקה ספגה הפסד קטן. אבל כשהשוק אכן התרסק, האופציות הפכו לבעלות ערך עצום, וסיפקו רווחים אדירים בזמן שהתיקים של משקיעים אחרים עלו בעשן.

הלידה של האסטרטגיה שלהם, הן עבור טאלב והן עבור שפיצנגל, התרחשה בשנות ה-80. עבור שפיצנגל, היא צמחה מבורות המסחר האינטנסיביים בשיקגו. עבור טאלב, היא צמחה מאחד מפיצוצי השוק הגדולים של הזמנים המודרניים.

אם כל החבר'ה האלה כל כך חכמים, למה הם התרסקו?

טאלב ישב על קצה הכיסא שלו ליד שורת שולחנות, עיניים אדומות ורחבות. הוא היה בקומת המסחר של בנק ההשקעות הענק פירסט בוסטון בפארק אווניו פלאזה, מרחק יריקה מקתדרלת סנט פטריק במידטאון מנהטן. מהומה פרצה מסביבו. ספרות נעו במהירות על מסך המחשב שלו בדרכים שלא ראה מעולם. זה היה 19 באוקטובר 1987. יום שני שחור.

הבורסה התרסקה 

לא היה לו מושג למה. גם לאף אחד לא היה. השווקים השתוללו ברחבי העולם ללא סיבה נראית לעין. הסוחר בן ה-27 נשאר מרוכז בפוזיציות שלו. הן לא היו במניות. הן היו פיקדונות בדולרים מחוץ לארה"ב, הידועים בשם יורודולר. יותר נכון, הן היו אופציות על יורודולר. במשך חודשים הוא בנה פוזיציה ענקית באופציות יורודולר במחירי מציאה, שתפיק תועלת, בתיאוריה, משינוי גדול בתנודתיות. המניות היו בעלייה במשך שנים. למרות כמה תנודות מבשרות רעות בשבועות הקודמים, שוק השוורים נראה בלתי ניתן לעצירה. מעטים ציפו שזה ישתנה בקרוב - מה שהפך את ההימורים של טאלב לחסרי ערך. אף אחד אחר לא התעניין בהם.

הטיימס סקוור בזמן הקורונה / צילום: Associated Press, Seth Wenig
 הטיימס סקוור בזמן הקורונה / צילום: Associated Press, Seth Wenig

באמצע היום ניגש אליו סוחר, לבן, חיוור, ונראה סובל. "האם הם לא יודעים שאירועי 'שש סיגמא' מתרחשים רק פעם אחת בחיים?" הוא אמר בקול שקט להחריד (אירוע שש סיגמא הוא בערך שניים למיליארד בהתפלגות נורמלית; במציאות הם נפוצים הרבה יותר בעולם הפיננסי, שאינו מציית לחוקי ההתפלגות הנורמלית). "השוק לא יודע," ענה טאלב. כמה אנשים עמדו בהלם באמצע חדר המסחר, בכו בשקט. ג'ימי פאוורס, הבוס של טאלב, המשיך להתחנן למחירים על המסך שלו להפסיק לזוז.

בתום המסחר, טאלב עזב את המשרד והחל ללכת, המום, אל דירתו באפר איסט סייד. בדרך הוא נתקל בקולגה והתחיל לפטפט על האירועים המטורפים של היום. אישה ניגשה אליהם ונראתה מבועתת. "האם שניכם יודעים מה קורה?" היא שאלה. עיניה דיברו על פאניקה טהורה.

בדירתו, הוא התחיל להתקשר לקולגות כדי לראות מה שלומם. בן דוד התקשר ואמר שהמשטרה נמצאת מחוץ לבניין שלו ברחוב 72 פינת השדרה הראשונה. מישהו קפץ אל מותו מדירה בקומה העליונה. "זה פגע קרוב לבית", אמר טאלב מאוחר יותר.

בעוד שסוחרים אחרים סבלו מפגיעה עצומה באותו יום, התיק של טאלב הצליח יחסית, אבל לא ברמה טרנספורמטיבית. זה השתנה למחרת, כאשר אלן גרינשפן, יו"ר הפדרל ריזרב, הזריק כמויות עצומות של מזומנים למערכת הפיננסית. עמדותיו של טאלב ביורודולרים טסו לירח. חוזים שהוא קנה בכמה גרושים נמכרו ב-3, 4, 5 דולר, לפי טאלב. ליד השולחן, הוא הרגיש שהוא מאבד את שפיותו כשראה את עמדותיו נוסקות. הוא ידע שמה שקורה לא אמור לקרות. "למכור ב-3.50 דולר!" הוא צרח בטלפון לברוקר הרצפה שלו בבור. דקה לאחר מכן, המתווך התקשר בחזרה. "נמכר ב-4.50 דולר!" "מכור ב-5 דולר!" "נמכר ב-5.50 דולר!"

סטטיסטית, המהלך היה כמעט בלתי ניתן לכימות, כזה שלא היה צריך להתרחש בהיסטוריה של היקום, או 10 יקומים - בעולם רגיל. כפי שטאלב הבין, בפיננסים הדברים היו הרבה פעמים רחוקים מלהיות נורמליים, ומי שהניחו שהם נורמליים טעו שוב ושוב.

זה היה שיעור שטאלב לא ישכח לעולם. הוא הרגיש שנעשה צדק. האסטרטגיה שלו להמר על אירועים נדירים, שבזו לה סוחרים אחרים שצברו רווחים יום אחרי יום, עבדה כמו נס. בזמנו, התוצאה לא הייתה חשובה כמו הגילוי שהשיטות והמודלים שסוחרים השתמשו בהם היו פגומים עמוקות. זו היתה בעיקר תחושת בטן והטבע הלעומתי של טאלב המושרש בו. אבל הניסיון שלו נטע את הרעיון. אם כל החבר'ה האלה כל כך חכמים, למה הם התרסקו?

ולמה אני לא?

עוד יום, עוד רווח של מיליארד דולר

במהלך העשור הבא, שכלל טאלב את אסטרטגיית המסחר שלו בהתרסקות השוק, וייצר רווחים במהלך אירועים טראומטיים אחרים כמו קריסת קרן הגידור האדירה ב-1998, "לונג-טרם קפיטל מנג'מנט" (Long-Term Capital Management). שפיצנגל, שהחל לסחור בסוף שנות ה-80 בקומה של מועצת הסחר של שיקגו, גילה אסטרטגיות דומות.

השניים נפגשו ב-1999 באוניברסיטת ניו יורק, שם לימד טאלב ושפיצנגל היה תלמיד חדש שנרשם לתוכנית העילית לתואר שני למתמטיקה פיננסית של בית הספר. לאחר שהבינו שהם חולקים גישה דומה למסחר, הם חברו כדי להשיק את אמפיריקה באותה שנה.

טאלב סגר את אמפיריקה ב-2004. שלוש שנים לאחר מכן, כשהמשבר הפיננסי העולמי החל להתפרץ, השיק שפיצנגל את יוניברסה.

נזקי הוריקן ''איאן'' בפלורידה, אוקטובר 2022. התדירות הגוברת של אסונות טבע עלולה להפוך אסטרטגיות ברבור שחור למשתלמות יותר / צילום: Associated Press, Rebecca Blackwell
 נזקי הוריקן ''איאן'' בפלורידה, אוקטובר 2022. התדירות הגוברת של אסונות טבע עלולה להפוך אסטרטגיות ברבור שחור למשתלמות יותר / צילום: Associated Press, Rebecca Blackwell

יוניברסה גרפה רווחים ב-2008, כשהשווקים ברחבי העולם קרסו והכניסה רווחים של כמיליארד דולר. בשנים הבאות, יוניברסה תמשיך להרוויח כשהשוק יקרוס, כולל רווח של מיליארד דולר ביום אחד במאי 2010, כאשר מדד הדאו ג'ונס ירד ביותר מ-1,000 נקודות תוך דקות ספורות, מה שנקרא פלאש קראש.

אבל כלום לא השתווה ל-2008 - עד שהקורונה פגעה בתחילת 2020.

ברבורים אפורים, מלכי הדרקון

התרסקויות בשוק. מגיפות. פיגועי טרור. מהומות. שריפות ענק. סופות-על. נראה שאירועים קיצוניים, הרסניים, ולעתים קרובות קטלניים, מתרחשים על פני כדור הארץ בתדירות גבוהה יותר - ועם פגיעה עמוקה יותר. הם קורים בפתאומיות ופוגעים בהרחבה. האירוע הקטן ביותר יכול לגרום להם, הנפנוף הידוע של כנפיי פרפר המעורר סופות טורנדו על פני יבשות.

תוצאה סותרת באופן מטריד של התדירות הגוברת שלהם היא שאירועים כאלה הופכים להיות צפויים יותר בדרכים מסוימות. הם לא ברבורים שחורים שצצים כך לפתע. הם מה שטאלב מכנה ברבורים אפורים - אירועים הרסניים צפויים מדי. סופות ההוריקנים ההרסניות המתרחשות בקביעות מאלחשת. השריפות בחוף המערבי המופיעות בחדשות בקיץ כמו אפקט עונתי אמין - מזכירות באופיין המחזורי עלווה סתווית או סופות שלג בחורף.

הפיזיקאי הצרפתי דידייה סורנט התגלה כמבקר חריף של תפיסת הברבור השחור של טאלב, מכיוון שהוא האמין שהוא מספק לאנשים תירוץ לטעויות שלהם - שאסונות גדולים היו בלתי צפויים לחלוטין. לסורנט יש מונח משלו לאסונות הצפויים הללו: "מלכי הדרקון". בשנת 2006, סורנט הקים חנות במכון הטכנולוגי הפדרלי השוויצרי המובחר, הידוע בכינויו ETH ציריך. עם פרוץ המשבר הפיננסי העולמי, הוא השיק את "מצפה המשבר הפיננסי" ב-ETH, שם סרק מאות נכסים פיננסיים ברחבי העולם לאיתור סימני הדרקון. באמצעות מודל מורכב שנגזר משיטות לזיהוי סימני פיצוץ צפוי ברקטות, הוא החל לכוונן שיטה שלטענתו יכולה לחזות תאונות.

הנטייה הגוברת של השווקים לקרוס

טאלב טען שעולמנו ההולך והופך יותר ויותר בלתי יציב, הוא התוצאה הפרדוקסלית של מאמצי המין האנושי לשלוט בו באמצעות טכנולוגיה, מודלים כמותיים והאופטימיזציה הנפוצה של מידיות, שמייצרים חברה מורכבת יותר, תוצרת אנושית ושברירית, הרגישה לזעזועים. אירועי קיצון "מתגברים בהכרח כתוצאה ממורכבות, תלות הדדית בין חלקים, גלובליזציה והדבר החייתי שנקרא 'יעילות' שגורם לאנשים להפליג כעת קרוב מדי לרוח", הוא כתב בספרו "Antifragile" ב-2012.

ככל שהגלובליזציה מתרחבת, הקישוריות מואצת. מורכבות מולידה מורכבות, ומהירות מולידה מהירות. רשתות חברתיות מפיצות חדשות ותיאוריות קונספירציה - כמו וירוס. נסיעה אווירית מהירה עלולה לגרום לזיהומים שהיו עשויים להיכחד בכפר קטן להתפוצץ מעבר לגבולות.

השווקים הפיננסיים, והכלכלות התלויות בהם, הפכו ליותר ויותר מורכבים, לא יציבים ונוטים להתרסקות. בתחילת שנות ה-2000 טענו כלכלנים כמו בן ברננקי, שלימים יהפוך ליו"ר הפדרל ריזרב, כי הכלכלה העולמית נכנסה למה שנקרא מתינות גדולה. ידם היציבה של טכנאים כלכליים, התפשטות הנגזרים ומוצרים אחרים של המהנדסים הפיננסיים של וול סטריט, הידועים כקוונטים, והאינפלציה הנמוכה הביאו לכך שהעולם היה אמור ליהנות משגשוג שלא ניתן לתיאור, המתנה של צמיחה מתמדת ומנוהלת מרכזית לא-חמה-מדי-לא-קרה-מדי. ואז הגיעה 2008, כאשר קריסת שוק משכנתאות הסאב-פריים בארה"ב הציתה התקפת פאניקה כלכלית עולמית. אובדן של מאות מיליארדי דולרים במשכנתאות התפשט כמו מחלה מדבקת דרך שווקי הנגזרים, והוביל להפסדים של טריליוני דולרים.

שוק נפיץ זה התאים באופן אידיאלי ליוניברסה. באמפיריקה, שפיצנגל וטאלב יצרו אסטרטגיית מסחר שלעולם לא תוכל לקרוס. יוניברסה שיכללה את זה. האסטרטגיה שגשגה בקריסות - היא הייתה, כפי שאמר טאלב מאוחר יותר, אנטי-שבירה. הלחץ של הכאוס חיזק אותה.

אנחנו פיראטים, לא חיל הים!

כשהוא עבד מביתו בנורת'פורט פוינט, מישיגן, במרץ 2020, שפיצנגל התכונן לרגעים כאלה מאז שהיה ילד בן 16 שבוהה ביראת כבוד במגפה של בור מסחר בשיקגו בשנות ה-80. בנו של שר נוצרי, הוא ויתר על קריירה מבטיחה כמוזיקאי - עם אפשרות ללימודי קרן יער בבית הספר ג'וליארד - כדי להמשיך בקריירה של סוחר קומודיטי. הוא טיפס מהדרגים הנמוכים ביותר במועצת הסחר של שיקגו לתפקידים בכירים בבנקים של ניו יורק, ובסופו של דבר עזר להשיק את אמפיריקה. שפיצנגל נולד להיות סוחר. כשהמגפה פרצה בשוקי העולם כאשר הקורונה התפשטה על פני הגלובוס, הוא היה רגוע לחלוטין.

מה שנראה היה שמתעצב במרץ 2020 בשווקים ובכלכלה העולמית היה הברבור השחור האולטימטיבי - גרוע מכל מה שהעולם ראה מאז השפל הגדול של שנות ה-30. הכלכלות הלאומיות נעצרו כאשר עובדים ומשפחות התגודדו בבתיהם. מיליוני אמריקאים מצאו את עצמם פתאום מחוסרי עבודה. עד אמצע מרץ, הערך של כל דבר, ממניות ועד אג"ח ועד סחורות, היה בצניחה חופשית מוחלטת.

בעוד שפיצנגל עקב אחר התפרקות השוק במישיגן - וכשהסגרים ונעילות בתי-ספר התפשטו ברחבי המדינה - סוחרי יוניברסה שעבדו ממטה החברה במיאמי נשארו ערים כל הלילה ביום ראשון אחד, וניהלו את עמדות החברה. המהומה יצרה גלים מהונג קונג לאירופה לארה"ב. בסביבות השעה 5 בבוקר ביום שני ה-16, כמה סוחרים בכירים הגיעו למשרדי החברה. ברקע התנגנו האקורדים המרגיעים של הקנטטה של באך. אחרים עבדו מהבית עקב פרוטוקולי המגיפה של המשרד. הצוות של יוניברסה המונה 16 מתכנתים וסוחרים - דוקטורנטים, חנוני מחשבים, מתמטיקאים - היה מותש. אבל היה להם מעט זמן למנוחה. לאחר שעבר את הפתיחה הכאוטית של היום, קפץ שפיצנגל על ​​מטוס פרטי והמריא ממסלול דשא. בשעות אחר הצהריים, הוא תפס את מקומו הרגיל בשולחן שליד חלון מהרצפה עד התקרה עם נופים מרהיבים של מיאמי ומי האזמרגד של מפרץ ביסקיין שמעבר לו. "זכרו, אנחנו פיראטים! לא חיל הים!" הוא היה צועק מעת לעת בפני צוות העילית שלו של סוחרי נגזרים, מאמץ את מילותיו המפורסמות של סטיב ג'ובס.

בשבוע שלאחר מכן, כאשר התנודתיות המסחררת ריסקה את השוק, החבורה הקטנה של סוחרי יוניברסה תפסה תנומה קלה, כשרבים יכלו לנוח רק כמה שעות בכל פעם על ספות משרדיות או במשרדים הביתיים שלהם לפני שהם קמו, לגמו קפה, והחלו לצבור הון בשקט. שפיצנגל והצוות שלו ראו את ההשקעות שלהם הופכות אנכית, כמו טיל. עד סוף מרץ, קרן פרוטוקול ההגנה הברבור השחור (Black Swan Protection Fund Protocol) של יוניברסה הגיעה לעלייה מדהימה בשלושה חודשים של יותר מ-4,000%. רווחים כאלה עזרו ליוניברסה להציג תשואה שנתית ממוצעת של למעלה מ-100% על ההון במשך 15 שנים, על פי תוצאות מבוקרים.

כעת, בשנת 2023, כשהקונגרס פותר את תקרת החוב, המשקיעים עקפו את מה שהזהירו שיהיה ארמגדון פיננסי. זה לא אומר ששפיצנגל חוזר בציפיות שלו שהמערכת נשארת פצצה שמחכה להתפוצץ - הוא פשוט לא יודע מתי היא תתפוצץ.